Trenger hjelp til morgengave!

Medlem
6. jan. 2015
Hei dere!
Javisst fantes det et forum for klokker! Så heldig jeg er :)
Jeg skal gifte meg med mannen i mitt liv og jeg leter etter morgengave. Jeg tenkte i hovedsak på et lommeur som kan graveres. Men videre utover det så er jeg blank....
Har dere noen tips, råd? Anything?

Hadde ikke lyst å overstige 3-4000,- inkl lenke.

Hei dere!
Javisst fantes det et forum for klokker! Så heldig jeg er :)
Jeg skal gifte meg med mannen i mitt liv og jeg leter etter morgengave. Jeg tenkte i hovedsak på et lommeur som kan graveres. Men videre utover det så er jeg blank....
Har dere noen tips, råd? Anything?

Hadde ikke lyst å overstige 3-4000,- inkl lenke.

Et gravert lommeur er slettes ingen dum idè:) Da har du f.eks dette:

http://www.gullsmedrydeng.no/tissot-t-pocket-savonette-mechanical-t83645413_9460-573p.html

Sveitsisk ur med et mekanisk urverk, lenke er inkludert, men gravering kommer i tillegg.

Lommeur kan være en fin gave! Men bare en liten ting å sjekke: Vet du om han allerede har et gammelt lommeur etter bestefar evt oldefar? Det er ikke lett å ta et slikt ur sin plass i en manns hjerte, og veldig mange unge menn har slike ur. Som regel blir de ikke brukt heller. Da vil et armbåndsur være mer i bruk, om han liker å gå med klokker da.

Vel, jeg har spurt om han har et arveur en plass. Og han vet ikke.
Så jeg spurte mamman hans, og hun sier det ligger KANSKJE et lommeur en plass. Men da et billig, som ikke er å samle på fikk jeg beskjed om.
Grunnen til at jeg havnet på lommeur er fordi han er glad i klokker, og har noen. Men ikke lommeur, og jeg syns det er så fint til dress eller bunad.
Ser jo det at det ikke vil bli brukt så ofte som et armur.
Om jeg skulle velge vanlig klokke, vil jeg sikker få mange forskjellige svar her inne. Hehe!

Om han ikke har lommeur kan det jo være fint å gi, som kan gå i arv?

Dersom det skal brukast til bunad og andre fine anledninger så er det kjekt med mekanisk ur. Då slepp ein tenke på batteriet når ein ein sjelden gang skal bruke det:)

Om du kjøper et lommeur i stål, kan det jo være en tanke å gå for lenke i sølv? Om du går til noen som forhandler bunadssølv har de som regel utvalg/mulighet å skaffe ganske mye forskjellig. Bruker å ligge fra ca 800,- og oppover. Disse er også vesentlig flottere enn en helt basic i stål.

Edit: Ser du vil gravere også. Da må det nesten være plass å gravere på. På det Tissot lommeuret linket ovenfor her ser det tilsynelatende litt begrenset ut. Bare en ting å tenke over. :)

Redigert:
Edit: Ser du vil gravere også. Da må det nesten være plass å gravere på. På det Tissot lommeuret linket ovenfor her ser det tilsynelatende litt begrenset ut. Bare en ting å tenke over. :)

På lommeur er det som regel mulig å gravere på innsiden av lokket, som også gjør det litt mer spesielt i og med at man åpner en "historie" om du skjønner hva jeg mener.

Personlig ville jeg i allefall alltid ha gravert et lommeur på innsiden, men mulig det finnes noen tradisjoner på dette som jeg ikke er klar over.
Blir på en måte mer personlig også, i og med at man må åpne uret for å se graveringen.

Redigert:
Ønsker gravering på innsiden ja.
Jeg var i den lokale butikken idag, og der kunne de bestille lommeur av merket Jean Jacot.
Jeg tittet på en mekanisk i sølv til 4700,- som jeg syns var fin.
Og en lenke i oksidert sølv. Så kommer gravering i tillegg.

Er dette merket bra?

Vil helst ikke skuffe deg, men min venn G. Oogle antyder at merket Jean Jacot er fra HongKong, men kan selvsagt ta feil.
Støtter heller Tissot-anbefalingen lenger opp i tråden. Eller vintage. Lommeur er vel uansett nostalgisk så det er kanskje ok med vintage som alternativ til nytt.

Jean-Marc Jacot derimot er sjefen i topp-merket Parmigiani som de kanskje har lånt navnet fra, men det er en helt annen historie....

Redigert:
Vil helst ikke skuffe deg, men min venn G. Oogle antyder at merket Jean Jacot er fra HongKong, men kan selvsagt ta feil.
Støtter heller Tissot-anbefalingen lenger opp i tråden.

Tissot er vel lagd i Kina og. Det er neppe mulig å lage et ur i Sveits for så å selge det til under 4k i Norge. 'Swiss made' er et ganske utvannet og verdiløst stempel.

Tissot er vel lagd i Kina og. Det er neppe mulig å lage et ur i Sveits for så å selge det til under 4k i Norge. 'Swiss made' er et ganske utvannet og verdiløst stempel.

Vil gjerne se en troverdig kilde på at Tissot er "laget i Kina". @Tarjei

:)

Redigert av en moderator:
Disse Jean Jacot lommeur har en PTS urverk som er en 100% kinesisk klone av den 6498-1 ETA(Unitas).
Klokkene er 100% kinesisk og billig som F@N på Ebay... Dårlig standard etter min mening.

Den 50% swissness lov tillater at 50% av de komponenter sin kostnad skal stemme fra sveitsisk arbeid/deler.
Tissot er et god eksempel hvor mest av alle deler er laget i Asia.
Uverket er sveitsisk, klokken montert sammen i Sveits: Med sveitsisk finish hvis nødvendig og kontrol.
Fabrikkene som jobber for Swatch Group i Asia holder en høy standard og kunden får seg en god del klokke for pengene siden prisen reflekter den lavere kostnad Swatch G. har.

Ja dette skulle ikke være enkelt.

Om jeg heller skulle kjøpe armur?
Noe sjelden, fint, verdt å ha?
Skulle gjerne kjøpt Svalbardklokka...

En god mann fortjener en god klokke, så det var en glimrende idé til morgengave. Du har ikke vurdert vintage? Lommeur fra før krigen har fantastiske urverk og, langt bedre enn du vil finne i eksemplene ovenfor, de kan stort sett repareres av enhver kompetent urmaker, og pene klokker fra kjente merker som Longines og Omega er stort sett godt innenfor ditt budsjett. Her er et eksempel med nylig service. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=54202904&q=Lommeur&sort=0&ref=fas&searchclickthrough=true

Jeg hadde helt klart gått for ett Vintage lommeur, du for virkelig value for money hvis du kjøper en Omega,Longines,wittnauer,Elgin med flere. Ett 100 år gammelt Omega ur for du for ett par tusenlapper. Ett nytt lommeur av samme kvalitet koster 25-50000,-
Nye lommeur som er av samme kvalitet som de gamle er svindyre.

Siden han har bunad, har han bunadskniv med sølvbeslag? Det er kanskje et godt alternativ? Du får ikke mye klokke til den prisen. Men du får veldig fine kniver.