Trenger hjelp vedr. mulig kjøp av vintage Rolex Datejust!

Heisann @SverreI

Jeg er nok ingen ekspert på DJ, men har kjøpt en del vintage ur. Her har du mine tips.

Spør selger om hvem han har kjøpt uret i fra. Forrige eier vet kanskje litt mer... Mangel av service eller som i dette tilfelle "ukjent servicehistorikk", tyder som regel på to ting. Enten at selger har eid uret en kort stund - eller enda verre, at han ikke er så "nøye". Uansett, slike ur skal ha service, så dette er i mine øyne et argument for å prute.

Spør gjerne om flere bilder, - særlig av lenken, denne kan fort bli dyr å serve. Ser at selger skriver "tilnærmet null strekk" - men han har ikke vist lenken "lukket og i profil". Han bør og kunne oppgi om lenken er korrekt for denne årsmodellen. Jubilee på denne årsmodellen skal vel ha ref. nr 6251H med 55 end-links, i følge det jeg vet. Sikkert andre her på TS som har fasit på dette.

Lykke til med kjøp av et stilig og klassisk ur.

• Liker
Reaksjoner: SverreI
IMG_20170319_143452_571.jpg
IMG_20170320_101819_785.jpg
Denne skal ha foldede lenkeledd, og det ser ikke slik ut på bilder. Kan også se godt polert ut, og sikkert derfor han kaller den "strøken" Visere ser også mistenkelig strøkne ut, ikke krise om de har blitt byttet, men greit å vite. Denne skal også ha datohjul i børstet stål, be han ta bilde nærme og med dato 6. Da skal det være open 6 og tydelig børsting på datoen hvis det er orginalt.

Prøvde å finne bilder av min 72 modell der du kan se hva åpen betyr og hvordan foldede ledd ser ut. Legg også merke til at sekund viser har "rustet" litt, dette er helt vanlig på såpass gamle Rolex.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: SverreI og Mr Davis
Den ser ok ut så vidt jeg kan se.
Om noen deler er byttet skal jeg ikke si noe om.
Dette har uansett ikke all verden å si for verdien på en Datejust.
Kan uansett være greit å ta en kikk for å sjekke om den er overpolert.

• Liker
Reaksjoner: SverreI
Heisann @SverreI

Jeg er nok ingen ekspert på DJ, men har kjøpt en del vintage ur. Her har du mine tips.

Spør selger om hvem han har kjøpt uret i fra. Forrige eier vet kanskje litt mer... Mangel av service eller som i dette tilfelle "ukjent servicehistorikk", tyder som regel på to ting. Enten at selger har eid uret en kort stund - eller enda verre, at han ikke er så "nøye". Uansett, slike ur skal ha service, så dette er i mine øyne et argument for å prute.

Spør gjerne om flere bilder, - særlig av lenken, denne kan fort bli dyr å serve. Ser at selger skriver "tilnærmet null strekk" - men han har ikke vist lenken "lukket og i profil". Han bør og kunne oppgi om lenken er korrekt for denne årsmodellen. Jubilee på denne årsmodellen skal vel ha ref. nr 6251H med 55 end-links, i følge det jeg vet. Sikkert andre her på TS som har fasit på dette.

Lykke til med kjøp av et stilig og klassisk ur.

Tusen takk for tips:D