Trenger noen synspunkter, PO 8500 42mm eller 45,5mm?

Thorvald

Støttemedlem
Medlem
10. mars 2013
Jeg vet spørsmålet er stilt flere ganger tidligere, men håper alikevel på hjelp:)

Til sommeren kommer jeg til å kjøpe en PO. Det eneste "problemet" er at jeg ikke klarer å bestemme meg for størrelse. Jeg har prøvd begge på armen hos urmakeren utallige ganger. Jeg føler at begge passer håndleddene mine, men de gir litt forskjellig uttrykk på håndleddet. Først banket hjertet fortest for 45,5mm og deretter 42mm og så tilbake på 45,5mm osv.

Jeg syntes kanskje 45,5mm er litt tøffere mens 42mm er kanskje et safere valg som en allrounder.

Dette er en klokke som ikke kommer til å forsvinne fra boksen min med det første.

Jeg vet at det er jeg som skal gå med klokka og det er jeg som må ta avgjørelsen:). Jeg har samtidig lyst til å høre hva dere tenker/erfaringer. Jeg setter veldig pris på hvis svaret begrunnes:)

Hadde 45mm selv. Synes den ble litt for stor i lengden. Følte jeg dunket borti ting fordi den var litt for stor. Samtidig så den kanskje litt for stor ut ift kroppsstørrelsen min:p

Funnet ut at 40/42mm er perfekt for meg, men man må nesten ha klokken en liten stund for å finne det ut.
Kan kanskje være lurt å kjøpe seg en beater i 40-42mm size(f.eks Seiko SKX007/09) for å teste size frem til sommeren?

Jeg hadde 45.5 mm PO i ca 1.5 år før jeg for en liten stund siden byttet til 42 mm PO. Jeg har/hadde 2500 utgaven i sort/hvit med lenke. Den største virker veldig kul da jeg prøvde den og den første tiden i eierskap. Jeg ville også ha en større klokke enn 39 mm-en jeg hadde på tidspunktet. Ved sammenligning ble ikke stor forskjell mellom 42 mm og 39 og jeg trodde kanskje at 42 ville bli for liten. Men etter en tids bruk ble både størrelsen og tyngden fremtredende og jeg fikk følelsen av at uret egentlig var for stort. Det kom etter noen ukers bruk og det var da for sent å bytte den. Jeg prøvde å like den ganske lenge, men ble ikke komfortabel med størrelsen. Så til slutt byttet jeg til 42 mm og har ikke angret på det. I dag kan jeg ikke skjønne at jeg valgte 45.5 i utgangspunktet, for 42 mm PO er også en stor klokke og burde dekke behovet for en klokke med moderne størrelse for de fleste med normale håndledd.

For meg kan 42 mm virke liten med en gang, i alle fall sammenlignet med 45.5, men min erfaring etter noe tids bruk er at jeg synes den vokser, i motsetning til manges oppfatning av at den krymper når en blir mer vant til den.
Jeg kommer ikke til å kjøpe noe større enn 42 mm PO senere. Skulle jeg f.eks kjøpt en Aqua Terra i dag, ville det blitt 38.5 utgaven.
42 er mye mer komfortabel å ha på og fungerer for meg bedre som en bruksklokke.
Jeg ville gått for 42 mm, til tross for at de fleste selgere vil anbefale 45.5 dersom den fysisk sett passer. Er du i grenseland og usikker, kjøp 42 mm.
Jeg har rett i underkant av 7 tommers håndledd.

min erfaring tilsier at man skal velge 45,5mm. ;)

hva omkretsen på håndleddet har for min del ingenting å si, omkretsen sier ingenting om formen på håndleddet eller størrelsen på neven. hadde PO Chrono selv, og ville ikke brukt samme mengde penger på samme klokke i 42mm.

Redigert:
42mm, det er det som jeg synes kler mine håndledd best, og jeg synes det egentlig er den rette størrelsen for de fleste håndledd:) Vet om flere som har kjøpt 45,5 og i ettertid har angret noe på at det ikke var 42mm de valgte.. men dette er jo til syvende og sist helt opp til deg å avgjøre.

Jeg har selv hatt 42mm Planet Ocean (2500). Har prøvd begge utgavene med det nye verket, og de er jo noe høyere enn den gamle, så dermed ville jeg helt klart gått for 42mm utgaven. Jeg synes også at PO er mer klassisk og tidløs i denne størrelsen;)

Lykke til! Det er en flott klokke:)

Som en mann på 194 cm kan jeg ikke gå for annet enn 45,5. Hatt 9300 cal. PO Chrono siden oktober og ville aldri ha byttet til mindre.
Hvis lugsene stikker utenfor håndleddet, slik at reimen eller lenken ikke følger en bue, ville jeg valgt en mindre.

Takk for svar folkens!
Da blir det noen runder i tenkeboksen og prøving hos urmaker frem til sommeren:)