Trenger råd/hjelp i forbindelse med klokkekjøp

Medlem
9. april 2012
Sted
Haugalandet
Hei

Jeg har lest endel rundt her inne på TS det siste drøye halveåret ettersom jeg må finne en erstatning for en Certina som etter snaut 10 års tjeneste har tatt kveld..

Det jeg er på jakt etter blir vel det som her inne normalt vil bli ansett som en solid beater, etter at de siste to klokkene har hatt qvarts urverk vil jeg trolig tilbake til automatisk urverk. Men jeg er litt usikker på hva jeg egentlig vil satse på for når jeg tenker meg godt om så la jeg til side min gamle Seiko Diver (solid klokke i qvarts med blå/rød bezel i stål) og skaffet meg Certinaen som var en klokke/kronograf i titanium og bicolour (med tilsvarende lenke). Åsaken til byttet var vel egentlig at jeg syns Seikoen var litt stor/tung når jeg ikke dykket aktivt lenger..

Dette blir i utgangspunktet en klokke som kun er av armen min når den er hos urmakeren for reperasjon! Den skal derfor være vanntett, og da mener jeg vantett og ikke for kun sprut. Derfor er vanntett til minimum 100m et must og den skal i utgangspunktet ha lenke (mulig gummirem kan være greit men jeg fikk eksem når jeg hadde det på Seikoen for det ble for mye fukt under reimen). Det er også et absolutt must at klokken har safirglass eller bedre, ellers blir den ripet opp og glasset bør være beskyttet av keramisk eller metallring for å unngå riper.

Jeg er en relativt røslig kar i 40 årene og klokken bør derfor ikke være for liten (omkretsen på håndleddet mitt er ca 21-22 cm). Klokken må kunne brukes i litt mer formelle situasjoner og kanskje ikke være altfor mye av en fargeklatt..?

Det jeg (tror at jeg) ønsker meg er:
En solid klokke med automatisk urverk av god helst meget god kvalitet
Mye klokke for pengene
Gjerne (helst?) kronograf.
Skal ha dato men absolutt ikke lupe
Klokken skal i utgangspunktet ha lenke, fordel om den har standard dimensjon på lenke og at det eventuelt er lett å bytte denne med reim.
Vanntett minst 100m
Safirglass
Relativt stor klokke, derfor kanskje en fordel om den er i titanium?
Tror jeg foretrekker å kjøpe en brukt klokke, da har en annen tatt en god del av verditapet og jeg slipper å være så engstlig for å få noen småriper i klokken. Gjerne noe som kan anses som et meget godt kjøp, i hvertfall mye klokke for pengene
Jeg ønsker en litt klassisk og elegant klokke med harmoni med tanke på farger på skive/klokke/visere/bezel

Det den (helst) ikke skal ha:
Plastglass
lupe
Buet glass eller hevet glass (det skal ligge plant med kanten rundt eller helst ørlite lavere)
masse farge på skive/visere/bezel
Ønsker helst å unngå Rolex, vet ikke helt hvorfor syns bare de fleste jeg har sett er enten for "gubbete" eller for flashy..
Ikke hvit skive

Har ikke satt opp noe budsjett enda men har sett meg litt rundt og vurderte først endel ulike Omegaer og Tag Heuer, men er litt mer skeptisk etter å ha lest endel forskjellig om urverket i endel av disse. Og kronografer er vel kanskje ikke akkurat det Omega har størst utvalg av?

Jeg har derfor sett litt på en brukt Zenith Rainbow El Primero hos Lervik Ur http://www.lervikur.no/salg/brukte-ur/ og en Breitling Crosswind 18K hos Dr Watch http://www.drwatch.se/default.asp?p=SORTIMENT Sist nevnte er jeg egentlig skeptisk til etter å ha prøvd noen Breitlinger hos Leirvik Ur for noen år siden, selv på min solide lanke føltes de ut som noen beist (men det var kanskje noen av de største klokkene Breitling hadde..?). Grunnen til at Breitlingen er med er at den om nyprisen er riktig fremstår som et godt kjøp.. Zenithen hos Lervik ur virker litt stivt priset(?) og de har vel hatt den for salg lenge så kanskje er det mulig å komme med et tilbud noe lavere.. Hva mener dere?

Er åpen for alle gode forslag.

En alternativ løsning er selvsagt å kjøpe en relativt rimelig klokke til daglig bruk og en litt dyrere til andre anledninger. Det er foreløpig backup løsning, men kanskje har dere meget gode argumenter for nettopp den løsningen?

Setter pris på alle gode forslag.

Jeg føler Breitling er ett godt valg for deg da de har mange forskjellige chronografer i store størrelser.
Men jeg ville holdt meg unna gull og titanium da disse materialene tar lettere opp riper og hakk, noe det virker som du prøver å unngå.

Jeg har forøvrig en chronograf fra breitling til salgs nå, med breitlings egen produserte verk, i stål, ikke for stor og ikke for liten(43,5) og med lenke. Og jeg bor også på Haugalandet, så du kan jo prøve denne og se om breitling kan være noe for deg.

Jeg som mange andre er stuck på Rolex-kjøret, om med de kriteriene du stiller er det eneste riktige for deg i min verden er Rolex Sea Dweller, helst av eldre type, dvs. ikke Deep Sea.

Denne er 10-15 tusen for dyr, men perfekt for deg.

Denne derimot er perfekt på alle mulige måter!

Jeg tror ikke at noen du blir oppfattet som hverken gubbete eller flashy med en SD på armen.

Løp og kjøp.

Jeg synes du skal ta en titt på Tudor Heritage Chrono. Den tror jeg oppfyller de fleste punktene i kravspec-en din.

Noe fra Oris kanskje? Da kan du jo til og med få klokke i Titan og også med Ceramic bezel. Ellers vil stort sett de fleste andre "krav" du ramset opp bli mer eller mindre dekket.. De er kanskje ikke de fineste til dress, men noen minus får man vel tåle;)

Henger meg på Mathfjeld her, sea dweller av eldre type er det du er ute etter ;)
Hvis du absolutt skal ha en med kronograf, har Breitling mange tøffe modeller i den gaten synes jeg.
Lykke til videre med kjøpet, håper du finner det du leter etter :)

Jeg føler Breitling er ett godt valg for deg da de har mange forskjellige chronografer i store størrelser.
Men jeg ville holdt meg unna gull og titanium da disse materialene tar lettere opp riper og hakk, noe det virker som du prøver å unngå.

+1

Breitling på jyplinger som meg ser ikke mye tøft ut! Men på en staselig kar på 40+ Så tror jeg det kan være et godt valg! :cool:

Hva med Omega Planet Ocean Chrono i 45,5 mm?

Tøff og stor (for stor for meg). Har hatt denne selv.

Omega%20Planet%20Ocean%202210-50-00_3.jpg

Støtter Mathfjeld - hev deg over fordommene dine og gå for en seadweller!

De stiger bare i pris, hvis du blir lei så selger du den og casher inn:D

Mannen vil helst ha kronograf, og helst ikke Rolex. Likevel skal dere ha på han en SD. Jeg tillater meg å synes at det er ganske respektløst overfor trådstarter.

Støtter Mathfjeld - hev deg over fordommene dine og gå for en seadweller!

De stiger bare i pris, hvis du blir lei så selger du den og casher inn:D

Trodde alt det stod Rolex på steg i pris.. Og var lett solgt senere :D :D :D

Enig Mathfjeld & Solli

Sea-Dweller er en flott klokke...

Jeg selv ble forelsket i en Rolex GMT Master 2 116710LN
Mathfjeld har en slik en til salgs.. Se her.

Den hadde jeg kjøpt hadde jeg ikke hat min.. Nydelig klokke og da har du faktisk 3 klokker ikke bare en ;) ;) ;)