Trenger råd om Longines som begynner å fuske

Medlem
27. sep. 2012
Innlegg
217
Hallo!

Har jobbet sommerjobb snart i en måned og hatt min Longines (1957) på armen hele veien. I går begynte den å gå 5 min for sakte, og gjør det fortsatt. Ingen endring, uret går hverken fortere eller saktere. Viserne flytter seg veldig sakte, når en følger skikkelig med... Lyden av tikkingen høres helt lik ut som den har alltid gjort. Har brukt dette uret en del, og det har tålt en støyt.

Urverket: 12.68z calib.

Noen som har peiling hva dette kan bety?
 
Det er vel sannsynligvis snart på tide med service?

Tviler på det, hadde den hos urmaker i 2010, da var det et tannhjul som hadde gått som gjorde at viserne ikke gikk. De skrøt veldig at urverket var så fint, det ser nesten nytt ut.
 
Ok, hvor mye koster det sånn ca? Kan de fleste urmakere gjøre det?

Kan umulig koste mange kronene, man bruker en avmagnetiserer som uret legges på, trykker på en knapp, og vips. Alle urmakere må kunne gjøre det.

Er det mulig at du har vært i nærheten av sterke magneter i sommerjobben din? Kan selvfølgelig være andre ting som er feil, men ville uansett forsøkt avmagnetisering først. Et ur som trenger vanlig rens og olje vil oftest gå for raskt, ikke for sent som ditt. Enkelt forklart så vil vanligvis gammel olje, støv, dårlige stener osv, gjøre at balansen ikke svinger bra nok. Korte bevegelser i balansen gir dårlig "brems" for trykket fra fjæra og uret vil gå for fort.
 
Kan umulig koste mange kronene, man bruker en avmagnetiserer som uret legges på, trykker på en knapp, og vips. Alle urmakere må kunne gjøre det.

Er det mulig at du har vært i nærheten av sterke magneter i sommerjobben din? Kan selvfølgelig være andre ting som er feil, men ville uansett forsøkt avmagnetisering først. Et ur som trenger vanlig rens og olje vil oftest gå for raskt, ikke for sent som ditt. Enkelt forklart så vil vanligvis gammel olje, støv, dårlige stener osv, gjøre at balansen ikke svinger bra nok. Korte bevegelser i balansen gir dårlig "brems" for trykket fra fjæra og uret vil gå for fort.


Ikke som jeg vet, det med magneter. Jobber i Parkvesenet, klipper fotballbaner, plener og bruker kantklipper etc...