Det har allerede kommet nytt på markedet siden den anbefalingen ble skrevet for en måned siden. Blant annet Ivy Bridge fra Intel.
Hva med å ta utgangspunkt i denne og så kanskje velge et litt mindre skrikete kabinett og en lagringsharddisk i tillegg til den raske SSD-en til Windows? Hvis du vil spare litt penger kan du jo velge en i5-prosessor i stedet for i7. i7 er visst uforholdsmessig dyr i forhold til ytelsen du får.
http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10610
Bra tips og et veldig godt utgangspunkt!
Maksimal valuta for pengene mener jeg du får med dette modifiserte oppsettet:
- Corsair TX V2 650W PSU
- Fractal Design Define R3 kabinett
- MSI Z77A-G43 hovedkort
- Intel i5-3570K
- Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB RAM (samme)
- HIS Radeon HD 7850 2GB GDDR5
- Crucial m4 SSD 2.5" 128GB (samme)
- Sony Optiarc DVD±RW Writer (samme)
- Seagate Barracuda 1TB, 7200RPM
SUM = 9318 NOK (komplett.no)
Kabinettet er rimeligere og mindre grelt. Prosessoren er billigere, men omtrent like god. Den prosessoren og et Z77-hovedkort kan også overklokkes slik at du får bedre ytelse enn i7en ville hatt. Skjermkortet er bedre, én generasjon nyere og omtrent like billig/dyrt. Jeg har som tommelfingerregel at du skal legge ca. like mye penger i CPU og GPU, og det traff jo tilfeldigvis vanvittig bra her. SSDen er gull verdt for opplevelsen, og siden totalsummen ble litt under det opprinnelige oppsettet slang jeg på en snurredisk til lagring av større ting. Men kanskje du har en stor snurredisk liggende fra før av?
Det gikk dessverre litt over budsjett, og på toppen av dette kommer operativsystem og frakt. Så kanskje det må slankes litt.
En mer generisk liste hvis du har lyst å prøve andre nettbutikker som sannsynligvis kan levere det billigere:
- Corsair TX V2 650W PSU
- ATX-kabinett etter eget ønske
- LGA1155-hovedkort (ATX) med Intel Z77 chipset
- Intel i5-3570K
- 4x 4GB 1600 MHz DDR3 RAM
- Radeon HD 7850 skjermkort
- Crucial m4 SSD 2.5" 128GB
- DVD-brenner
- 1 TB harddisk, 7200 RPM