Trenger tips til stasjonær spill-PC

Medlem
4. mars 2011
Innlegg
3.348
Sted
Lier
Har vært på Mac-kjøret nå i mange år og har lyst til å kjøpe meg en ordentlig spill-PC for å få kjørt Diablo III på fulle mugger. Kan gjerne være byggesett, eventuelt noe ferdigbygget om det finnes noen fine varianter der ute. Surfet rundt på nettet i går i et par timer og det er jo en jungel som er helt sinnssyk når det kommer til utvalg, hadde satt stor pris på om noen med kunnskaper kunne guidet meg litt. Virker som det er valg av skjermkort som virkelig byr på en nøtteknekker..

Rundt 8-9K ser jeg for meg.
 
Huff, har satt opp en pc jeg vil ha selv, men endte på komiske 30 lapper :p. Nvidia har jeg sansen for selv.
 
Jeg blir alltid redusert til googling og blind sammenligning av diverse tilfeldige verdier og tall når det kommer til skjermkort..
Så ser fram til et opplyst svar! :p
 
Hva med å ta utgangspunkt i denne og så kanskje velge et litt mindre skrikete kabinett og en lagringsharddisk i tillegg til den raske SSD-en til Windows? Hvis du vil spare litt penger kan du jo velge en i5-prosessor i stedet for i7. i7 er visst uforholdsmessig dyr i forhold til ytelsen du får.

http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10610
 
Oh no.
Jeg leker stadig med denne tanken selv. Vet bare at om jeg hadde kjøpt meg en spillmaskin, så ville jeg ikke fått gjort noe. Hadde ikke engang fått jobbet.
Så jeg må si til meg selv: "Du er 30 år. Kan ikke sitte og spille dataspill."

Selv om jeg skulle ønske jeg kunne. :D

Vurderte lenge en hissig laptop, så kunne jeg heller bare gjemt den bort når jeg får besøk …
La den til og med i "handlekurven", så måtte jeg si til meg selv. Igjen.
 
Laptopen min er mer enn kapabel til diablo 3, men når vi flytter nå har jeg atter en gang mulighet for skrivebord og har fått amnesti til å ha det i stuen så... Da blir det fort stasjonær igjen.

Men må ta noen runder med meg selv om nesten 30 lapper er litt i overkant...

Dropper jeg 690 og går ned til 680 sparer jeg 4000 og får omtrent nok ytelse uansett, selv om målet egentlig er å kunne kose meg rundt 120 fps i "alt" for den gode gamle q3 feelen ;).

Vi får se... Er jo penger som ellers kunne gått mot en klokke..
 
Det har allerede kommet nytt på markedet siden den anbefalingen ble skrevet for en måned siden. Blant annet Ivy Bridge fra Intel.


Hva med å ta utgangspunkt i denne og så kanskje velge et litt mindre skrikete kabinett og en lagringsharddisk i tillegg til den raske SSD-en til Windows? Hvis du vil spare litt penger kan du jo velge en i5-prosessor i stedet for i7. i7 er visst uforholdsmessig dyr i forhold til ytelsen du får.

http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10610
Bra tips og et veldig godt utgangspunkt!
Maksimal valuta for pengene mener jeg du får med dette modifiserte oppsettet:
- Corsair TX V2 650W PSU
- Fractal Design Define R3 kabinett
- MSI Z77A-G43 hovedkort
- Intel i5-3570K
- Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB RAM (samme)
- HIS Radeon HD 7850 2GB GDDR5
- Crucial m4 SSD 2.5" 128GB (samme)
- Sony Optiarc DVD±RW Writer (samme)
- Seagate Barracuda 1TB, 7200RPM
SUM = 9318 NOK (komplett.no)

Kabinettet er rimeligere og mindre grelt. Prosessoren er billigere, men omtrent like god. Den prosessoren og et Z77-hovedkort kan også overklokkes slik at du får bedre ytelse enn i7en ville hatt. Skjermkortet er bedre, én generasjon nyere og omtrent like billig/dyrt. Jeg har som tommelfingerregel at du skal legge ca. like mye penger i CPU og GPU, og det traff jo tilfeldigvis vanvittig bra her. SSDen er gull verdt for opplevelsen, og siden totalsummen ble litt under det opprinnelige oppsettet slang jeg på en snurredisk til lagring av større ting. Men kanskje du har en stor snurredisk liggende fra før av?
Det gikk dessverre litt over budsjett, og på toppen av dette kommer operativsystem og frakt. Så kanskje det må slankes litt.

En mer generisk liste hvis du har lyst å prøve andre nettbutikker som sannsynligvis kan levere det billigere:
- Corsair TX V2 650W PSU
- ATX-kabinett etter eget ønske
- LGA1155-hovedkort (ATX) med Intel Z77 chipset
- Intel i5-3570K
- 4x 4GB 1600 MHz DDR3 RAM
- Radeon HD 7850 skjermkort
- Crucial m4 SSD 2.5" 128GB
- DVD-brenner
- 1 TB harddisk, 7200 RPM
 
Nå er det lenge siden jeg har bygget PC. La si jeg kjøper alle de delene separat, hva trenger jeg å tenke på i forhold til kabler for å være sikker på å ha alt for å bygge den?
 
Ifølge Youtube følger 2 SATA-kabler, et IO-shield og noen pin-overganger med hovedkortet. Med én SSD, én harddisk og én DVD-ROM trenger du én SATA-kabel ekstra. Strømkabler (interne og eksterne) følger med strømforsyningen. Nødvendige skruer skal følge med kabinettet. Kjøler med påsmurt kjølepasta følger med prosessoren.
Så det er kun SATA-kabel du trenger ekstra, og det er forsåvidt alltid kjekt å ha noen slike ekstra liggende i tilfelle du skulle finne på noe sprøtt.
 
Kan også være lurt å legge på en skikkelig kjølepasta. Har god erfaring med IC Diamond selv. Tror navnet er korrekt, het hvertfall noe med Diamond. ;)
 
Bytte kjølepasta er strengt tatt kun interessant om du skal overclocke og kose deg spør du meg...
Det som står på funker "helt ok" som regel.

Byttes ved overclocking eller for mye varme som igjen fører til unødvendig støy ;)
 
Kjekt om en bare ikke liker viftestøy også. ;)

Bytte på mine to siste laptopper resulterte i en reduksjon på 5-7 grader.

På den stasjonære til min bror var forskjellen litt mindre.
 
Festpriser på Komplett-PCer i dag (kanskje hele helgen?). Jeg tror denne er et godt tilbud siden du får med et rått skjermkort til 3k, selv om prosessoren er litt svakere. Med 1TB snurredisk havner du under 9k (~8750 kr).