Enkelte bilmerker tilbyr såkalt "inhouse" tuning/optimalisering hvor alle garantier er ivaretatt hva gjelder motor og drivverk. Ofte snakker man om en underleverandør som har et formalisert samarbeid med bilprodusenten, alternativt er kjøpt opp av produsenten. Saab i sin storhetstid brukte Hirsch Performance, som fortsatt leverer selv om bilene ikke lenger lages. Alternativt tilbyr Speedparts eller Maptun noen skikkelig hårete alternativer. Hadde selv en 9-3 med 154 hk som med steg1 (!!!) gikk opp til 228 hk og 100Nm ekstra! Morsomt Volvo har nylig inngått samarbeid med Polestar, hvor eneste utfordring er at det tilbys over hele verden bortsett fra i Norge. En tur til Sverige anbefales PPC/BSR har gode skussmål. Mitsubishi tilbudte tidligere en "Dakar" tuning av Pajero. Selv om merkeforhandlere i Norge ikke tilbyr tuning, kan det godt være at bilprodusenten allikevel i andre land har et samarbeid med et tuningfirma de går gode for. Sjekk litt rundt. Hva gjelder garantier eller forsikringsselskaper tror jeg det må dokumenteres en tydelig årsakssammenheng mellom skade og evt. tuning for å avvise en garantisak eller forsikringsoppgjør. En 10-20% (oftest hva som tilbys med unntak ekstrem tuning) er jo ikke akkurat å regne som dramatisk.....