Trond Bolle sin Rolex Submariner

Status
Stengt for ytterligere svar.
Som sagt, ingen model med "pins" kunne holde vekten. Da det må bli med "screw lugs" eller "lug bars". Punktum.
Modelen er ikke spesielt relevant der: Du kan bare spekulere til tidens ende at det var en 93150...
Kanskje han hadde en Mil-sub som noen samler, kanskje en med "screw lugs"...
Det er en roman og det ser kulere ut med å bli "James Bond Rolex redet" en å bli "dum nato redet".
Uanssett, du hadde nok ikke prøvd å henge deg med en 93150: Og det bare bevise at det lige ingen sterk fakta der.

Jeg er villig til å vedde på at vi ikke med sikkerhet vet hva han brukte og dermed heller ikke kan si at lenken på hva han nå enn brukte ikke klarte å holde ham igjen.

Det er så mange faktorer her at jeg ikke klarer å se at man kan gjøre noe annet enn å anta at han ble holdt oppe og at han hadde en helt "normal" sub.

Rett og slett bare basert på rene odds...
 
Trond brukte ofte to klokker. En sub på den ene hånden og en casio g-shock på den andre. Hovedformålet med Sub'en var at den kunne brukes til å bestikke seg ut av enhver fangesituasjon omtrent hvor som helst på kloden.

Det sier i hvertfall historien. Om den er sann har jeg ingen formening om. Men tanken er utvilsomt god, og jeg velger å både tro på historien og at det er marinejegersmart tenkt :)
 
Trond brukte ofte to klokker. En sub på den ene hånden og en casio g-shock på den andre. Hovedformålet med Sub'en var at den kunne brukes til å bestikke seg ut av enhver fangesituasjon omtrent hvor som helst på kloden.

Det sier i hvertfall historien. Om den er sann har jeg ingen formening om. Men tanken er utvilsomt god, og jeg velger å både tro på historien og at det er marinejegersmart tenkt :)

Høres i hvert fall veldig plausibelt ut - få andre fysiske objekter tåler julingen samt har økonomisk verdi omtrent hvor som helst i verden.

Likte godt den historien og slår meg at jeg nok bør lese disse bøkene om Bolle som virker som en mann som hadde et ganske så utrolig liv i forhold til de fleste andre av oss.
 
Trond brukte ofte to klokker. En sub på den ene hånden og en casio g-shock på den andre. Hovedformålet med Sub'en var at den kunne brukes til å bestikke seg ut av enhver fangesituasjon omtrent hvor som helst på kloden.

Det sier i hvertfall historien. Om den er sann har jeg ingen formening om. Men tanken er utvilsomt god, og jeg velger å både tro på historien og at det er marinejegersmart tenkt :)

Det stemmer nok godt det. Jeg har solgt flere klokker til nordmenn som har måttet erstatte en de har brukt til å kjøpe seg gjennom en grenseovergang eller andre ubehagelige situasjoner i utsatte områder... Billig livsforsikring:p
 
Jeg er villig til å vedde på at vi ikke med sikkerhet vet hva han brukte og dermed heller ikke kan si at lenken på hva han nå enn brukte ikke klarte å holde ham igjen.

Det er så mange faktorer her at jeg ikke klarer å se at man kan gjøre noe annet enn å anta at han ble holdt oppe og at han hadde en helt "normal" sub.

Rett og slett bare basert på rene odds...
En helt normal sub som jeg forstår det har pins: Og det kan umulig holde vekten av en man.
Da når man faller, vekten går i ++...
Ingen odds der: Jeg har fallsikringskurs og vet en del om det.
Det kan bare bli skruer eller fast barretter: Med solid skruet reim eller solid nato/Zulu. Og masse flaks og en fin skade på handledd.
Resten(med pins) er rett og slett fysisk umulig: Men noen kan prøve det over en stuppe i nord norge, alle er fri til å ta selvmord.
Det er nok mange som tror at selvsikkerhet=sikkerhet og betaler prisen.
 
En helt normal sub som jeg forstår det har pins: Og det kan umulig holde vekten av en man.
Da når man faller, vekten går i ++...
Ingen odds der: Jeg har fallsikringskurs og vet en del om det.
Det kan bare bli skruer eller fast barretter: Med solid skruet reim eller solid nato/Zulu. Og masse flaks og en fin skade på handledd.
Resten(med pins) er rett og slett fysisk umulig: Men noen kan prøve det over en stuppe i nord norge, alle er fri til å ta selvmord.
Det er nok mange som tror at selvsikkerhet=sikkerhet og betaler prisen.

Jeg vil fortsatt påstå at dette kan ha skjedd slik det er beskrevet i boken. Usannsynlige ting skjer hver dag.
 
Vel. Nå står det jo ikke i boken at han henger i løse luften kun festet i klokken. Det står at den hekter på vei nedover en skråning. Ingen behøver og begå selvmord for å avkrefte at historien er plausibel.
 
Jeg vil fortsatt påstå at dette kan ha skjedd slik det er beskrevet i boken. Usannsynlige ting skjer hver dag.
:D Enda ett mirakel...Rolex Saves Alleluia... Rolex knuser fysisk lover med pins lagt av Vibranium.
Minute_reapeter: Problemet er at Rolex'en er presentert som den enneste ting som redet han fordi den var "solide"..."Han torde knapt å røre seg der han satt" så tillitsfull til den uknuselig Rolex som er klokka som tåler snart atomkrig...
Situasjonen var nok mye lettere en omtalt i boken hvis han hadde en helt vanlig klokke: Du har sikkert rett der!
Jeg ser mye romansert greie der men der ser ut som jeg er helt alene. Noen som hørt om dramatisering som selgetriks? Men men, nok om det: Det er lov å drømme.
 
Ehh har du aldri opplevd at noe har holdt selv om det burde ha røket? Vi snakker ikke akkurat om ting som er helt hinsides de fysiske lover selv om du ser ut til å mene akkurat det.

Hadde jeg hatt en sub skulle jeg ha funnet en artig måte å demonstrere hva jeg mener på, men i mangel på det vil jeg enkelt påstå at om alt ligger til rette for det vil riktig klokke i riktig vinkel med litt flaks fint stoppe deg mens du sklir ned en skrent. På samme måte som en skolisse eller hempen i en bukse vil kunne gjøre det samme.
 
Men om den sto på nato har som sagt barrettene ingen betydning. Du har en lukket reim rundt håndleddet som lett bærer vekten din.
 
Tar du en Rolex med SEL og hekter to tau inn gjennom lenken og henger deg i den vil den holde (JoLu har vel et bilde som viser hva jeg mener). At han faller gir naturligvis en akselerasjon som gir en større kraft på barrettene, men han sklir nedover bakke og er ikke i fritt fall.

Regnestykket er ganske enkelt, du har to barretter som sitter i kassen. Om diameteren er 2 mm vil arealet være pi (3,14). To barretter gir fire avskjæringsflater, totale arealet som blir utsatt for skjærspenninger blir da fire pi (12.56 mm^2). Henger en mann som veier 100 kilo seg i lenken vil skjærspenningene bli tau=G/A = (100kg*9,81m/s^2)/4pi = 78,1 N/mm^2

Dette tåler lett barrettene, om den ikke er lagd av plastelina da... Med forbehold om regnefeil, tastefeil og at vi ser bort i fra det minimale bøyemomentet.

-iPhone
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
en kollega av meg ble hengende etter gifteringen. ringen vant, fingeren tapte....
Så lenge bolle fortsatt hadde arm etter episoden, hva er så usannsynlig? når lenka utsettes for et moment vil det oppstå kile/skuffeffekt på endeledd og friksjon som kan holde store krefter... Hva vet vel jeg? ;)
 
"Dette tåler lett barrettene, om den ikke er lagd av plastelina da... Med forbehold om regnefeil, tastefeil og at vi ser bort i fra det minimale bøyemomentet."

En del folk som mistet sin Rolex på pga pins som ga opp når stål reimen ble krokket av ting og tang: Hørt en kjent sailing historie sånn faktisk som skjedd i USA...Plooofff! Bort med sub´en.
Prøv det selv før du kommer men Nm tull beregning totalt avhengig av "hvis alt går som planlagt og tenkt" i det virtuelt verden...
Ja...Ok, han ble redet av sin Rolex. Ja...Rolex reimer og pins er TOP of the TOP og takler en mans vekt + mer: Andre merker gjør det ikke....Dem er nok dritt.:roll:
Jeg har aldri lest om så mye "overtroisk" klokkegreie som her i TS: Fullstendig basert på at Rolex knuser alle og alt med sin overlegne soliditet,kvalitet og uovervinnelig bygning. Morsomt men også trist.
Når jeg kommet med ingeniørings fremgang på klokke, cirka ingen svart på post: Mytene er selvfølgelig bedre en mekanisk fakta...?
Og så snart man er ikke i Rolex-forsvar-klubben, man blir stengt/fryset ut: Og dere kaller oss for troller.
Det fins faktisk mange merker/modeler som tåler extremt mye og kanskje mer en Rolex: Dem er bare ikke så kult i å viser opp til "mister everybody" fordi man kan ikke skrytte seg av det blant den kult gjengen som vet ingenting om klokker bortsett ifra den mest reklamert merke i verden...
Er nok vant nå i å bli fryset ut her men skal forsvinne for godt her ifra: Som mange før meg og mange etter meg.
Bare fordi jeg ser at det fins ingen åpning her: Bare stengt meninger.
TS vil forbli animert av en små gjeng som kysse hverandre hvor det føles godt: På Rolex-punkten.
On se verra en enfer.
 
Jeg har aldri lest om så mye "overtroisk" klokkegreie som her i TS: Fullstendig basert på at Rolex knuser alle og alt med sin overlegne soliditet,kvalitet og uovervinnelig bygning. Morsomt men også trist.
Når jeg kommet med ingeniørings fremgang på klokke, cirka ingen svart på post: Mytene er selvfølgelig bedre en mekanisk fakta...?

Nå er det vel slik at det du har kommet med kun er synsing, mens den eneste som har forsøkt seg på "mekanisk fakta" er Mathfjeld.

Jeg mistenker at du kan ha misforstått hele scenarioet: Det er ikke snakk om at Bolle skal ha vært fritt hengende horisontalt i luften kun festet til sin Rolex - snarere at Submarineren kan ha medvirket til å stanse en bevegelse nedover en overflate hvor det tross alt er en del friksjon inne i bildet.

Det er ikke vanskelig å tenke seg til conditions som gjør det plausibelt at en Submariner med ordinære springbars og stållenke kan ha vært akkurat nok til å stoppe Bolles ferd mot stupet.
 
Man trenger hverken fakta eller overtro for å forstå at scenarioet presentert i boken kan skje.

Retningen denne tråden tok er sånn passe absurd.
 
"Hammerfjord" spar grunken dine og kjøp deg en Rolex. Jeg lover deg: det hjelper på humøret ditt.

Hvis du har så meget imot TS så anbefaler jeg www.fotballfrue.no
Min kone er veldig glad i den bloggen. Mye fine tips om moter og matoppskrifter.

Lykke til!
 
Er nok vant nå i å bli fryset ut her men skal forsvinne for godt her ifra: Som mange før meg og mange etter meg.
Bare fordi jeg ser at det fins ingen åpning her: Bare stengt meninger.
TS vil forbli animert av en små gjeng som kysse hverandre hvor det føles godt: På Rolex-punkten.
On se verra en enfer.



Dette blir litt patetisk i mine øyne. du må gjerne forkynne ditt "Anti-Rolex Gospel" her så mye du vil.
Men du må også tåle at jeg forkynner mitt "Pro-Rolex Gospel" uten at du melder deg ut av forumet av den grunn:roll:
 
Det må også understrekes at jeg ennå ikke har sett at noen, og heller ikke forfattern av boken, hevder at det er kun en Rolex som ville tålt dette, så kul an kraftig ned, Hammerfjord.

Det er heller ikke god fransk (sic!) å stille spørsmål ved troverdigheten til avdøde krigshelter - om forhold som du eller andre egentlig ikke vet særlig detaljer rundt, i en skråsikker tone.

:)

Foreslår at denne tråden låses av.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.