Trykktest - ventetid

Medlem
8. okt. 2011
Innlegg
97
Sted
Lillestrøm
Har siste versjon av Sub (116610LN). 4 år gammel, og tenker det er på tide med en ny trykktest, ettersom det er 2 år siden sist, og badesesongen allerede er godt i gang.

Ringte derfor tidligere i dag til Bjerke for å høre om jeg kunne droppe innom, eventuelt hvor lang tid jeg kunne forvente for en trykktest.

Den hyggelige damen hos Bjerke fortalte at de også vil bytte pakninger ved en trykktest. Det er jo supert det - safety first! Når damen videre forteller at jeg må påregne "mange ukers ventetid", ettersom de må bestille pakning til min klokke blir jeg mildt sagt forbauset. Klokken jeg besitter er jo nærmest "folkeklokken", så jeg trodde dette var noe de hadde på lager.

Jeg forklarte at jeg syns det var lenge å vente for en trykktest og spurte om det strengt talt var nødvendig å bytte pakninger. Ifølge den hyggelige damen var dette et krav i fra Rolex ved trykktest, og at de ikke har noe valg. Så da så......

Jeg har ikke forhørt meg med andre forhandlere, og enden på visa blir vel at jeg drøyer det hele til neste år da uret allikevel skal inn til service.

Hva er andres erfaringer rundt dette??
 
Dropp innom David Andersen, gjorde en test av en GMT Master II der. Ferdig på 5 minutter, brukte tiden på å se på Zenith og Oris og prate med urmakeren. 150kr og ingen behov for å bytte pakninger

Ja, stemmer det. De hadde tidligere en svært dyktig og hyggelig urmaker med navn Marius. Håper han er der fremdeles, bare det er jo verdt et besøk :)
 
Dropp innom David Andersen, gjorde en test av en GMT Master II der. Ferdig på 5 minutter, brukte tiden på å se på Zenith og Oris og prate med urmakeren. 150kr og ingen behov for å bytte pakninger

Fulgte dette tipset i dag i forbindelse med trykktest på min Panerai, og dette tiltredes 100 prosent! Fantastisk hyggelig urmaker og også hyggelig selger! Kunnskapsrike og vennlige, tar virkelig vare på kundene sine! Kommer til å bruke David-Andersen så mye jeg kan fremover :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Tacoking og havarduf
Både Christensen på Storo og vår venn på Bjølsen har trykktestet klokker når jeg har droppet innom. Prisen har vært så lav og at ikke husker hva de ba om.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød og Tacoking
Hvordan er det mulig at Norges største Rolexforhandler ikke har pakninger på lager til en Sub?

Makano_O
 
  • Liker
Reaksjoner: Tacoking
Klassisk tråd. Den begynner pent og pyntelig - og ender opp uryddig.

Ttrådstarter sier ikke om han / hun vil at urmaker skal utføre en enkel tørrtest (e.g. vakuumtest) på 5-10 atm. - eller en mer "robust test" (aka våttest).

Som de aller enkleste individene av oss forstår, er det det å utføre en enkel tørrtest til ca. 8 atm - en godt nok test for bading i sommer-Norge. Men, skal man teste Submarineren til 30 atm - så kan damen hos Bjerke ha et poeng - da en slik test ikke er tørrtest, men våttest - og i forkant av en våttest - ja, så bytter man pakninger for å være på den sikre siden.

Men at dette skal ta flere uker; tja.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis og Tacoking
Nå begynner denne tråden å dra seg skikkelig ut, men det får gå.

Urmakerne må lære av andre bransjer, hva gjelder planlegging. Servicejobber må kunne bookes, der man får oppgitt innleveringsfrist og en forventet ferdigdato. Der det er merarbeid/tilleggsarbeid, informerer man om det og flytter ferdigdato. Så kan man planlegge urmakerne f.eks 80% opp med servicearbeide, mens resterende tid kan benyttes på pakningsbytter med trykktesting, nødreparasjoner (f.eks vannskade) etc. uten at kundene må vente i uker og måneder.
Deler kan planlegges, hvertfall til en viss grad, og de får en høyere turnover på delelageret.

Vi som er her inne er nok ekstra krevende kundegruppe, men jeg er sikker på at de fleste kunder hadde satt pris på smidigheten.

Det blir også smidigere for urmakerne, og betjeningen i butikkene.

Greit at bransjen skal oppfattes som tradisjonell, men på enkelte områder må de følge med i tiden. Alle andre håndverkere benytter seg av planleggingsverktøy, ikke bare lykke og fromme.

Skille

Kjære urmaker, kontakt meg, så skal jeg vise deg planleggingsverktøyet. Tar betalt i klokke(r).
 
Både Christensen på Storo og vår venn på Bjølsen har trykktestet klokker når jeg har droppet innom. Prisen har vært så lav og at ikke husker hva de ba om.

Hvis den var like lav som den jeg betalte i dag gikk du ut med like tykk lommebok som da du gikk inn.

God service!