Trykktesting - er dette godt nok?

Det er klart klokka må holde spec. Da jeg mistet min DeepSea Seadweller ned i brønnen under boring av en reservoarseksjon så mistet jeg ikke nattesøvnen siden vi ikke var dypere enn ca. 2000mTVD. Med en mudvekt på 1.50sg tilsa kjapp hoderegning at dette var godt innafor specen til uret. Det knallharde Rolex 906 stålet gjorde at det var en no-brainer å kjøre et fiskerun for å unngå å junke brønnen. Klokken ble fisket med venturi junk basket og kom opp like fin, bare med noen mindre hairlines. Jeg anser dette som dagligdags bruk av en toolwatch og tenker at det er helt krise om jeg ikke kan stole blindt på at min DSSD holder potte tett til 4000m
Godt å ha en drilling engineer til å teste Rolex i real live. 2000m TVD er ikke så dypt heldigvis. (Hvilket felt ble den "testet" på da?)

Redigert:
Vet noen hvem som kan ta trykktest i Bergen? Bjerke kan ikke gjøre dette lenger dessverre.

Bjerke kan ikke trykkteste?? Wtf? Gå over plassen, og hør med Gjertsen.

Bjerke ville ikke trykkteste min tidligere i sommer heller. De anbefalte også fullt bytte av pakninger hver gang man trykktestet for ikke å ha "falsk" trygghet.

I og med at det ikke er noen urmaker hos Bjerke Bergen måtte da klokken sendes til Oslo. Dette avviker fra anbefalingene jeg fikk fra både Lervik og Askeland som anbefalte at pakningsbyttene ble gjort i forbindelse med full service.

• Liker
Reaksjoner: Sub
Bjerke ville ikke trykkteste min tidligere i sommer heller. De anbefalte også fullt bytte av pakninger hver gang man trykktestet for ikke å ha "falsk" trygghet.

Du må alltid ta de rådene du får fra en tilfeldig ekspeditør hos en AD med en klype salt. Her er det nok en (eller ei) som har skutt fra hofta, ja.

• Liker
Reaksjoner: holmby
Jeg velger å kommentere litt her. En del av svaret er etablerte sannheter mens avsluttende kommentar er min egen, dog basert på samtaler med adskillig mer erfarne urmakere enn meg.

Trykktest (og Rolex) . En standard test består av en del 1 og 2. 1 er vakuum og 2 er trykk. Maskinen som utfører testen er ingen smart computer men er kun basert på følsomhet og forandring. Man plasserer klokken på et fast underlag i maskinen og plasserer en flyttbar arm, kall den gjerne sensor, oppå glasset til klokken. En tett klokke skal ikke slippe inn luft og heller ikke slippe luft inn. Dette gjenspeiler selvfølgelig vann. Det finnes for øvrig ekte vanntestere også. Test 1 er vakuum. Sette er ikke en naturlig tilstand for klokken, men brukes likevel som et "uttrykk" for tetthet. Er klokken tett vil den, når det er vakuum på utsiden, "vokse" i og med at luften inni presser glasset ut. Dette oppdager sensor og her er det særlig nye safir Rolex som stryker. Dette fordi deformasjon ikke er målbar. Glass sitter rett og slett for hardt. Dette er kjent for de fleste som jobber med merket og stryk på testen aksepteres. Den blir også ofte utelatt. På en plexi vil den funke som bare det. Er klokken lekk, slippes luften inni klokken ut i vakuum og den detter sammen eller hever seg aldri fordi luft konstant suges ut av kassen når vakuum på utsiden oppstår. Sensor blir altså stående på stedet hvil eller detter under test tilbake til utgangspunkt. Dette gir strykkarakter. Det motsatte skjer under trykktest. Klokken presses da sammen. Er den lekk, presses luft inn i kassen og den "eser ut" til opprinnelig størrelse. Dette registreres. Jeg har skjønt at har du en klokke som er testet til 100 meter og egentlig er en 200m klokke så er det nærmest utenkelig at "noe" skjer mellom 100 og 200. Mellom to maskiner i hvert fall. En til maks 10 bar og en til 20 på samme klokke. Disse maskinene skal dog kalibreres og jeg TROR at de da må tilbake til produsent. Hvor vanlig det er at dette skjer aner jeg ikke men kan tenkes at det i en travel hverdag ikke prioriteres å sende av gårde en maskin til 60 k pluss og som man sannsynligvis ikke har erstatning for i mellomtiden. Jeg har hørt og tror på, at trykktest kan sees på som en test utført der og da, under ideelle forhold. Det er her uenighetene begynner å ta form. Jeg ville nemlig aldri tatt en vintage dykker med på tur under vann om den aldri så mye besto en rest. Sett mye korrosjon blant glass og pakninger generelt. Man kan kline inn nye pakninger med fett og bestå test men JEG anser ikke det som en fribillett til å dykke med den. Det blir i beste fall et usikkert prosjekt. Jeg har kun andres erfaringer å lene meg på her, hvor sinte kunder har hoppet i havet med gamle trykktestbeståtte klokker og oppdaget fukt inni i etterkant. Husk også den gamle regla.

Rating et bare en bransje standard.

30 m er ute i regnvær
50 kan du dusje med
100 kan du svømme med (jada vet at er den i tillegg ISO xxxx så er dette faktiske meter og dykking er tillatt).
200m er sportdykking (vanlig maks 30 men også noe mer er ok).