Tudor 79090 vs. 79190

Medlem
10. okt. 2010
Sted
Bournemouth, UK
Jeg har, siden jeg kjøpte min PO XL 2500 på sensommeren, blitt mer og mer forelsket i Rolex og Tudor Submariner. Det er bare noe ved det ekstremt tidløse og elegant anvendelige designet som skriker etter håndleddet mitt, også hjelper det jo ikke å tilbringe timesvis her inne.

En 16610 er jo målet, men for nå er en Tudor Sub noen hakk mer realistisk. Jeg er ikke helt bitt av Snowflake-basillen, så det er i hovedsak Tudor 79090 og 79190 jeg har tenkt på, og da har jeg selvsagt noen spørsmål.

Utover en liten urverk-oppgradering og overgang fra plast- til safirkrystall virker det ikke som det er noen forskjeller mellom klokkene, men 79190 later til å være vanskeligere å få tak i, og ikke minst dyrere. Er det verdt å gå for en 79190 over en 79090? Hva er det ved plastkrystall som får vintagefolket til å puste tyngre? Om man, som meg, ikke helt digger superdome-estetikken, er det mulig å få satt safir på en 79090? Om jeg tar litt vare på den regner jeg med at en 79190 eller 79090 fra tidlig 90-tall vil greie seg veldig fint som daglig beater, men er det noe jeg bør tenke på?

Litt lite svar på det du egentlig spør om, men hvis den med Safir er dyrere ville jeg absolutt gått for den med sjæl, liv, luster og Plexi :)

Er du sikker på at en Tudor-sub vil gi den rette godfølelsen hvis du egentlig drømmer om en Rolex? Jeg kunne gjerne tenke meg en Tudor-sub selv, men jeg har allerede en Rolex.
Poenget mitt er: Skal du ha deg en av de virkelig kule Tudor-subene, så må du fort opp i 18-20 tusen, og da er det jo ikke så mange lappene igjen før du har deg en Rolex. Blant annet har Mogens her på TS en ny-servet 14060 til under 25k. Da har du riktignok ikke dato, men det er en Rolex. :)
Men om du ikke er så opptatt av hvilket navn det står på urskiven, er det bare å kjøre på. Tudor-sub med nato og plexiglass er noe av det kuleste jeg vet.

Er du sikker på at en Tudor-sub vil gi den rette godfølelsen hvis du egentlig drømmer om en Rolex? Jeg kunne gjerne tenke meg en Tudor-sub selv, men jeg har allerede en Rolex.
Poenget mitt er: Skal du ha deg en av de virkelig kule Tudor-subene, så må du fort opp i 18-20 tusen, og da er det jo ikke så mange lappene igjen før du har deg en Rolex. Blant annet har Mogens her på TS en ny-servet 14060 til under 25k. Da har du riktignok ikke dato, men det er en Rolex. :)
Men om du ikke er så opptatt av hvilket navn det står på urskiven, er det bare å kjøre på. Tudor-sub med nato og plexiglass er noe av det kuleste jeg vet.
+1

Tudor er ikke Rolex, selv om det er det nærmeste man kommer uten å være det. Jeg syns Tudor Sub er sinnsykt fin, spesielt med plexi, men hvis du helst vil ha en Rolex, så ville jeg spart litt til og eller kjøpt en Rolex Sub.

Forstår at det virket sånn, men tanken er ikke å fylle et Rolex-formet hull i hjertet med en Tudor. Tudor holder en veldig, veldig høy stjerne i mitt hode, og selv om 16610 selvsagt er et slags mål har jeg veldig lyst på Tudor Sub. Det eneste jeg tenker på er egentlig hva jeg synes om plexikrystall. Jeg liker den lavere profilen til safir, men plexien gir jo en slags sjel, noe særegent ved seg.

Forstår at det virket sånn, men tanken er ikke å fylle et Rolex-formet hull i hjertet med en Tudor. Tudor holder en veldig, veldig høy stjerne i mitt hode, og selv om 16610 selvsagt er et slags mål har jeg veldig lyst på Tudor Sub. Det eneste jeg tenker på er egentlig hva jeg synes om plexikrystall. Jeg liker den lavere profilen til safir, men plexien gir jo en slags sjel, noe særegent ved seg.

Jeg hadde samme innstillingen for et par år siden, skjønte ikke at noen ville velge en plexiskive som riper lett og som stikker mange millimeter opp forbi bezelen fremfor flat ripefritt safirglass. Nå sikler jeg når jeg ser en skikkelig superdome plexi og drømmer om en mint 1680 for å få dette.

Hvis du attpåtil får klokken med plexi rimeligere, så er det ingenting å lure på IMHO.