Turen går til: Zurich

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Av ymse årsaker (de fleste relatert til en beslutningsprosess ikke ikke ulik den fra The Dice Man) går årets kompistur til Zurich, av alle steder :) Byen blir jo stadig kåret til en av verdens beste byer å bo i , så vi skal nok trives godt.

Det blir en langhelg med god mat og drikke, men siden vi jo tross alt er i Sveitz må jeg jo bedrive litt klokkekikking. Noen tips?

Jeg skal i hvertfall på Uhrenmuseum Beyer, men det er kanskje andre severdigheter også?

Planen er dessuten å grave litt etter Rolex - og Omega dilldall i byens brukthandlere, kanskje jeg finner noen morsomme gamle butikkdisplayer eller tilsvarende :D

henger meg på denne tråden selv! :D

Skal en tur til Milano neste uke og hadde planlagt å ta en tur til Sveits for å handle litt. Er det mye å spare på klokkehandel der?

Trodde ikke bruktbutikkene ville selge Omega & Rolex klokker, men hadde jo ikke vært å forakte.

Jeg har lige været en tur i Zurich. Jeg var noget skuffet over deres urbutikker og specielt betjeningen, da det var helt klart, at de ikke havde lyst til at handle med en ubarberet mand i jeans og t-shirt. Deres liste priser var nu også meget lig de danske, så ikke noget sparet ved at handle dernede, med mindre der er lidt gode rabatter at hente, men jeg kom aldrig til et reelt forhandlingsstadie.
En kæmpe oplevelse var det dog at besøge ur-museet hos Beyer. Den største privatsamling af tidsvisere i Schweiz. Enormt interessant, hvis man er glad for mekanikken, historien og udviklingen i urene. Der er et meget begrænset udvalg af nyere ure, men også i den ende var der lidt sjovt, bl.a. så jeg et Omega Bullhorn, jeg ikke havde set før.
Oplevelsen blev også større af at "kustoden", en ældre, meget vidende herre, var meget behjælpelig med oplysning og info.

fra danskenes forum

Ypperlig info, ArthurF! Takk! Jeg har ingen planer om å barbere meg eller bytte fra jeans og t-skjorte dog ;) Men Beyer skal jeg nok innom.

Ja, da ser det ut til at det ikke blir noen Milano/Sveits tur på meg i denn omgang hvertfall. Stor takk til Island og Eyjafjallajökull.

:(

Klokkeprisene i Zürich ligner veldig på de her hjemme, men på flyplassen kan du kanskje gjøre et godt kjøp.
De har en veldig eksklusiv butikk etter passkontrollen med AP, Breitling, IWC etc...og en litt mindre eksklusiv før passkontrollen med bl.a. Hamilton, Tag, Longines modeller jeg ikke har sett her til lands.
Be dem om å trekke fra avgiftene direkte da du jo selvsagt har tenkt til å fortolle klokken når du lander i Norge.;)

Takk for tipset, spørs om ikke det blir mest kikking :) Om jeg nå kommer meg avgårde, får be islendingene skru av vulkanen neste helg.

Jeg kom nettopp hjem fra Zurich nå etter å ha vært der i 5 dager. En flott by, men relativt dyrt der. Dette er en lekestue for de med mye penger og som elsker luksus. Også klokkene var dyre brukt, men utvalget er mye større enn her hjemme brukt. Så jeg fant ikke noe jeg ville kjøpe med meg hjem på grunn av prisen. Klokkemuseet Beyer burde du også besøke. Det var veldig bra og en kunnskapsrik guide. Butikken som har museet selger også antikke ur, men de er dyre. I en av tverrgatene til hovedhandlegaten, ligger det en klokkebutikk som selger brukt. En annen butikk ligger i enden av gamlebyen, mot operaen og rett over gaten for cafe Odeon. I et av smugene oppe i gamlebyen ligger det også en klokkebutikk med salg av bare bruke ur. En mulighet er å spørre på jernbanestasjonen i turistinfomasjonen for en systematisk gjennomgang.

Hei Anders,

Langs Bahnhofstrasse ligger klokke- og designerbutikker som perler på en snor.
Selv kjøpte jeg Paneraien min hos Les Ambassadeurs. ( http://www.lesambassadeurs.ch )

Jeg reiser faktisk selv til Zurich i Mai, men kommer ikke til å tilbringe noe tid der. Turen går med en gang videre først til Basel og så Genève, hvor det garantert blir mye sikling over eksklusive klokker. Panerai har jo nylig åpnet en egen butikk der.

I og med at jeg skal ha leiebil tenke jeg også å legge turen innom Neuchâtel hvor Paneraifabrikken holder til.

Zürich og Schaffhausen, noen bilder fra turen

På flyplassen møtes man av dette hyggelige skiltet :cool:

Zurichapril2010001.jpg

Til å være en liten forstad er Zürich en riktig trivelig og pen by.

Zurichapril2010031.jpg

Våren hadde kommet betraktelig lenger enn her hjemme, vakkert!

Zurichapril2010009.jpg

Men jeg ver jo ikke kommet til Sveitz for blomstenes skyld, men derimot for

Zurichapril2010036.jpg

og

Zurichapril2010050.jpg

Zett Meyer i Bahnhofstrasse var helt klart den triveligste klokkebutikken jeg besøkte i Zürich.
De hadde en egen IWC butikk/avdeling, mye pent der. Mye pent i alle butikkene egentlig, men ikke noe sted fikk jeg bedre service enn i Zett Meyer. Fikk litt følelsen av å være til bry andre steder. Klokkemuseet hos Beyer var dog en stor opplevelse!

Lørdagen tok vi toget til Schaffhausen, som viste seg å være turens høyepunkt! En veldig trivelig liten by, og på torget ble det lunsj med forfriskninger. Det er hyggelig å være på tur når været er varmt og ølet kaldt :D

Zurichapril2010077.jpg

Schaffhausen hadde hyggelige gågater ...

Zurichapril2010052.jpg

et av Europas fineste Renessanse-freskomaleri, anno 1570, på huset til ridderen Hans von Waldkirch ...

Zurichapril2010057.jpg

og utallige fontener, her med Wilhelm Tell selvsagt.

Zurichapril2010059.jpg

Men kanskje viktigst for meg, hovedkvarteret til IWC. De har egen busstopp, det er ikke dårlig :D

Zurichapril2010086.jpg

Zurichapril2010074.jpg

Zurichapril2010061.jpg

Museet var absolutt verdt et besøk, stilig og moderne. Gjennomført i kjent IWC-stil, det er mange designelementer man kjenner igjen fra klokkeboksene her :D Jeg ble bedt om å ikke ta nærbilder av urene, så det gjorde jeg ikke. Men noen snapshots fra interiøret var ok. Det var både gjennomgang av IWCs historie og komplette utvalg av de forskjellige seriene modeller gjennom årene. Meget bra!

Zurichapril2010063.jpg

Zurichapril2010065.jpg

Zurichapril2010064.jpg

Zurichapril2010066.jpg

Zurichapril2010072.jpg

Besøket ble avsluttet i butikken, men ingen innkjøp dessverre. Men en veldig hyggelig klokkeprat med en kunnskapsrik dame som syntes min The Watch Boys rem på Fliegerchonoen var "very cool" ;) Takk for meg!

Zurichapril2010073.jpg

Vi gikk deretter en times tid langs Rhinen til Rheinfall, Europas største foss (i kubikk/sek). Verdt et besøk den og! I bakgrunnen sees SIG-fabrikken i Neuhausen Am Rheinfall, ikke helt ukjente størrelser for de av oss med interesse for håndvåpen.

Zurichapril2010088.jpg

Zürich og Schaffhausen var absolutt verdt et besøk! Jeg reiser bestemt tilbake til Sveits, det gav mersmak.

Takk for flott rapport med masse bra bilder!

Skulle ønske flere kunne lage slike rapporter etter turer, gjerne med litt info/bilder og plassering av gode klokkeforhandlere, og annet nyttig info.

Skulle ønske flere kunne lage slike rapporter etter turer, gjerne med litt info/bilder og plassering av gode klokkeforhandlere, og annet nyttig info.

Dersom det er interesse, lager jeg gjerne en grundig rapport med innslag fra GullFunn, Ishavets Gull&Sølv og Brillehjørnet her i byen. (Authorized dealers for Lorus og Timex) :)