Zürich og Schaffhausen, noen bilder fra turen
På flyplassen møtes man av dette hyggelige skiltet
Til å være en liten forstad er Zürich en riktig trivelig og pen by.
Våren hadde kommet betraktelig lenger enn her hjemme, vakkert!
Men jeg ver jo ikke kommet til Sveitz for blomstenes skyld, men derimot for
og
Zett Meyer i Bahnhofstrasse var helt klart den triveligste klokkebutikken jeg besøkte i Zürich.
De hadde en egen IWC butikk/avdeling, mye pent der. Mye pent i alle butikkene egentlig, men ikke noe sted fikk jeg bedre service enn i Zett Meyer. Fikk litt følelsen av å være til bry andre steder. Klokkemuseet hos Beyer var dog en stor opplevelse!
Lørdagen tok vi toget til Schaffhausen, som viste seg å være turens høyepunkt! En veldig trivelig liten by, og på torget ble det lunsj med forfriskninger. Det er hyggelig å være på tur når været er varmt og ølet kaldt
Schaffhausen hadde hyggelige gågater ...
et av Europas fineste Renessanse-freskomaleri, anno 1570, på huset til ridderen Hans von Waldkirch ...
og utallige fontener, her med Wilhelm Tell selvsagt.
Men kanskje viktigst for meg, hovedkvarteret til IWC. De har egen busstopp, det er ikke dårlig
Museet var absolutt verdt et besøk, stilig og moderne. Gjennomført i kjent IWC-stil, det er mange designelementer man kjenner igjen fra klokkeboksene her
Jeg ble bedt om å ikke ta nærbilder av urene, så det gjorde jeg ikke. Men noen snapshots fra interiøret var ok. Det var både gjennomgang av IWCs historie og komplette utvalg av de forskjellige seriene modeller gjennom årene. Meget bra!
Besøket ble avsluttet i butikken, men ingen innkjøp dessverre. Men en veldig hyggelig klokkeprat med en kunnskapsrik dame som syntes min The Watch Boys rem på Fliegerchonoen var "very cool"
Takk for meg!
Vi gikk deretter en times tid langs Rhinen til Rheinfall, Europas største foss (i kubikk/sek). Verdt et besøk den og! I bakgrunnen sees SIG-fabrikken i Neuhausen Am Rheinfall, ikke helt ukjente størrelser for de av oss med interesse for håndvåpen.
Zürich og Schaffhausen var absolutt verdt et besøk! Jeg reiser bestemt tilbake til Sveits, det gav mersmak.