Ubevandret i klokke-verden...

Medlem
5. aug. 2015
Sted
Asker
Er lite bevandret i urenes verden så jeg håper på litt hjelp...
Kan noen fortelle meg om hva jeg sitter med foran meg?
(Longinen (som er hverdagsklokka mi) la jeg med for å vise størrelse)

FullSizeRender%207_zpsdkhtrb1s.jpg

FullSizeRender%208_zpslvmggpqp.jpg

Fra høyre har du hvertfall en Omega Seamaster, vil tippe slutten av 60tallet og en Omega Constallation fra ca samme tidsperiode..Ser ut som en Zedon nr.3 der, men kan veldig lite om disse...

Så Omegaene er så pass gamle...
Er det noe verdi å snakke om i disse urene? Alle tre tikker og går men har nok ikke hilst på en urmaker siden de var nye.

Hei :)
Fine Omegaer som er populære blant samlere. Constellation modellen er populært kalt Pie-Pan og er vanligvis mest verdt. Eksakt verdi er avhengig av tilstand, og spesielt skiven er viktig. Vanskelig å se på bildet tilstand på disse.

FullSizeRender%209_zpsmse8s6pm.jpg

FullSizeRender%2010_zpsimiv2udw.jpg

Seamasteren ser for så vidt OK ut. Noen mindre striper i glasset bare.
Constellationen er nok noe mer sliten...

Redigert:
Så Omegaene er så pass gamle...
Er det noe verdi å snakke om i disse urene? Alle tre tikker og går men har nok ikke hilst på en urmaker siden de var nye.

Seamasteren ser reltivt fin ut, er veldig glad i disse små Omegaene. Tipper den er verdt mellom 4-5000kr om du får gitt den service. Kan anbefale Urmaker Sutterud, han kan helt sikkert gi deg et mer eksakt årstall, verdi og evt en service..

Tok en tur til Sutterud jeg...
Utrolig hyggelig kar som fikk en til å føle seg hjertelig velkommen inn.
Han kikket, testet, fortalte og åpnet alle tre klokkene.
Snakk om nyheter!!!
Seamasteren fortalte han at trengte en service.
Den er fra tidlig sekstitallet og har fått skiftet krone en gang i tiden. Den som er på nå er en Omegakrone men ikke den riktige.
Anslått verdi etter en liten service 5-6000,-

Constellationen var den som fenget han mest.
Den er fra 50-tallet og har blitt utsatt for fukt en gang i tiden men gikk nøyaktig som den skulle. Skiven må renses og poleres opp men urverket hadde ikke behov for annet enn en liten sjekk.
Anlslått verdi etter service 20-25000,-!!!

Zedonen hadde ikke verdi av betydning men er fra slutten av 30-tallet. Dette var også det uret som var mest nøyaktig med urverk som en tanks. Det morsomme var at historien med uret (som jeg aldri trodde på) kan være sann like vel. Den sier nemlig at en tysk soldat kontaktet min svigerfars far med bønn om et sted å sove en natt. Han ble henvist til en kjellerbod i Griffenfeldtsgate 17 i Oslo og som takk fikk "svigerfarfar" armbåndsuret soldaten hadde fått utdelt. Som sagt har jeg tatt historien med en klype salt men det viser seg nå at den kan ha hold like vel.

Takk for tips og bistand :)

• Liker
Reaksjoner: fred_fred
Piapan Omegaen er nok verd 20-25k hvis den er i helgull. Noe den dessverre ikke er. Dette er utifra bildene modellen med såkalt gullkappe. Jeg vil annslå verdien opp mot 10k på en god dag.

Det jeg ble fortalt var at kassen er gull og festene for remmen (de har sikkert et fancy navn...?) hadde en "gullkappe".
Som jeg sa i første post har jeg null peiling. Så dette har vært en morsom reise uansett.
Verdien på klokkene ble etter hvert lite relevant. Alder og historie ble til slutt det viktigste.
At Zedonens historie kanskje er mer enn en god skrøne ble, for meg, høydepunktet.

• Liker
Reaksjoner: Kenny1000