Uerfaren Rolex-kjøper

Medlem
16. des. 2016
Sted
Bergen
God morgen!

Jeg har lenge siklet etter en Rolex, og tenkte følgelig å gi meg selv en ekstra fin julegave i år. Problemet er at jeg dessverre er meget uerfaren når det kommer til klokker, og lurer dermed på om noen snille sjeler ville gi meg en hjelpende hånd i disse juletider? :)

Jeg har sett for meg en svart Rolex Submariner uten dato (114060), simpel men også meget elegant. Videre tenkte jeg å kjøpe denne hos min lokale urmaker. Lurer på om noen vet nypris på denne? Er det noe jeg burde være obs på, spørre urmakeren om etc.?

Tusen takk på forhånd

• Liker
Reaksjoner: aksgro
Hei,
Flott ur du vurderer!
Prisen finner du her; Rolex.com

Vær klar over at de flest AD nok har noe ventetid på disse.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Weng
Kjøp den Sub'en og se deg aldri mer tilbake.:)
Det er en klokke for generasjoner.
Alternativt kan du fortsette å henge her, havne på klokkeflippe- og nerdekjøret og sette familieøkonomien på styr i jakten på en grail som skifter form raskere enn du kan stave luksusfellen.;)

En ting er hva du skal spørre urmakeren om. Vel så viktig er de spørsmålene du må besvare selv:

Er et mekanisk ur det jeg skal ha?

I motsetning til et quartz-ur, som er MYE billigere og MYE mer presist. Eller en smart-klokke? Eller.....

Skal det mekaniske uret ha «in-house» urverk?

Veldig mange klokkemerker har deler av kolleksjonen sin som mekaniske urverk. Men det gå et skarpt skille mellom de som kjøper mekaniske urverk fra underleverandører, og de som produserer dem selv («in-house»). Det siste har absolutt mest anerkjennelse. Men de første kategorien er jo betydelig rimeligere, og er like fullt veldig fine klokker. Rolex lager alle urverk selv. I hvert fall for de klokkene de selger i dag. Og de har også egenproduksjon på så å si alle andre deler, dvs kasse, lenke, skive osv. Her er Rolex helt på topp.

Signaliserer Rolex det jeg ønsker å signalisere med klokken min?

For den norske menigmann er oppmerksomheten rundt klokker lav. De ser sjelden forskjell på om det du har på armen koster 1 000,- eller 100 00,-. De aller fleste kjenner kun et fåtall produsenter. Seiko, Tissot Certina og kanskje noen til. Om du ber vennene dine om å nevne klokkemerker de kjenner begynner det å gå tregt etter de 5-6 første. Kanskje før. Men en ting kan du være sikker på: ALLE kjenne Rolex. Men de fleste vil mene at det i hovedsak er et dyrt statussymbol. Dem om det, det er en annen side ved Rolex som også er viktig. De aller fleste som er interessert i klokker vil si at Rolex er mer enn et statussymbol, det er også en mekanisk klokke av topp kvalitet som absolutt forsvarer prisen.

Er Rolex en investering?

Det er meningsløst for en nybegynner å kjøpe klokker som investering. Uansett merke vil de aller fleste klokker falle i verdi. Det som imidlertid er sikkert, er at ingen merker er mer attraktive i bruktmarkedet enn Rolex. Og den ikoniske SUB-en mest av alle modeller.

Hva skal jeg bruke klokken til?

OK, det viktigste er å ha den på håndleddet. Men selv har jeg gjennom langvarig interesse og mange klokkekjøp kommet til at funksjonalitet er viktig. At en klokke er så presis som mulig er selvsagt. Rolex garanterer presisjon på +/- 2 sek pr. døgn. I den absolutte toppklasse for mekaniske klokker.

For meg er dato et must. Rolex har mange modeller med dato, de fleste med cyklops (forstørrelsesglass) som forstørrer datoen 2,5x. Dette er det delte meninger om, min vurdering er at det er en helt suveren funksjon. Jeg ville aldri vært foruten.

Tidtaking i hverdagen bruker jeg mye. Pizza i ovnen, lunsjpause osv. osv, eksemplene er mange. Daytona (med stoppeklokke) er for dem med høye presisjonskrav. Bezel med minuttanvisning er tilstrekkelig for de fleste. Og det har SUB-en.

Ekstra tidssone (GMT) er også noe å vurdere om du reiser mye eller kommuniserer på mange steder kloden rundt. Flere modeller har dette, men de ekskluderer tidtaking fra forrige punkt. Opp til deg.

Når disse spørsmålene er besvart ville jeg sjekket dette hos urmakeren:

- Er størrelsen (diameter 40 mm for sub) passende for ditt håndledd?

- Ligger den stødig og stabilt på topp av håndleddet fra alle innsynsvinkler?

- Er tiden enkelt og tydelig lesbar under varierende lysforhold?

- Er lenken justert riktig? Rolex har fleksibel lenke som enkelt kan justeres av eier. Sørg for at den tilfredsstiller ditt max-min nivå når du forlater urmakeren. Max nivå på varme dager eller med høy puls.

Og til slutt:

Etter mange klokker og alle vurderingene nevnt her og noen til har jeg endt opp med en Rolex selv. Og har aldri angret!

Og de svarene du allerede har fått ellers i tråden er jeg helt enig i.

Lykke til!
Harper

Svært grundig svar og gode forslag til spørsmål, @harper! Setter virkelig pris på det.

Utover dette lurer jeg på om noen har erfaringer vedrørende prisen? Er denne fast, eller vil det være mulig å få fremforhandlet en rabatt? Planlegger som nevnt innledningsvis å kjøpe klokken i Norge.

Svært grundig svar og gode forslag til spørsmål, @harper! Setter virkelig pris på det.

Utover dette lurer jeg på om noen har erfaringer vedrørende prisen? Er denne fast, eller vil det være mulig å få fremforhandlet en rabatt? Planlegger som nevnt innledningsvis å kjøpe klokken i Norge.

Eneste måten å finne ut det på er å sende en mail til alle AD'ene og spørre.;)

• Liker
Reaksjoner: Edzilla
Erfaringsmessig så er det enkelte AD'er du ikke oppnår noen rabatt hos, slik som f. eks hos Bjerke. (Mulig de gir noe rabatt, men aldri opplevd velvilje på Rolex). Hos f. eks Lervik Ur har jeg oppnådd noen rabatter ved tidligere handler, men minst like viktig syns jeg det er å gå etter forhandleren som også yter den servicen man fortjener når man legger igjen et såpass betydelig beløp i kassa. For meg er Lervik Norges suverent beste på service, og vil anbefale deg å ta kontakt med de. Bor du langt unna, sender de gratis ekspress over natt

Mye prat om Lervik og Jørgensen - og Bjerke. Bjerke har jeg aldri handlet hos, og kommer ikke til å gjøre det heller.

Kanskje en del med gode erfaringer med Askeland - også når det gjelder service?

Mye prat om Lervik og Jørgensen - og Bjerke. Bjerke har jeg aldri handlet hos, og kommer ikke til å gjøre det heller.

Kanskje en del med gode erfaringer med Askeland - også når det gjelder service?

Alltid god service hos Askeland i Kristiansand, ring eller mail Haldora - hun er hjelpsomheten selv :)

• Liker
Reaksjoner: Genta
Da kan jeg melde om at jeg har kjøpt klokken og er storfornøyd! Har imidlertid noen spørsmål:
1) Hvis jeg kjøpte klokken hos urmaker X, kan jeg levere den hos urmaker Y hvis noe er galt?
2) Er det vanlig at klokken stopper etter en halv dag uten bruk? Har windet den 40 ganger

1) Eg har ikkje levert inn ei klokke, så eg er ikkje heilt sikker, men leverer du klokka til autorisert forhandler så vil dei no minimum hjelpe med å sende klokka til produsenten.
2) Vanskelig å seie om klokka er fult trekt opp etter 40 winds, det er sikkert lurt å ha på klokka ein full dag før du legger den fra deg for å undersøke gangreserven