Ulike vintage dials

Medlem
7. juni 2010
Sted
Oslo
Jeg ser det er noen som søker verden rundt etter klokker med såkalte spiderweb, tropical og guilt dials. (sikkert flere typer)

Greit nok, det er gamle klokker som er vanskelig å få tak i og samle verdien er høy osv, men det er fortsatt noe som forundrer meg. Noen av disse klokkene ser ut som dritt i mine øyne. (Unnskyld utrykket). Hvorfor gidder man å bruke ti - talls tusen på noe sånt når det sikkert går ann å finne et velholdt eksemplar? Er ikke samleverdien høyere på disse? Med andre ord. Hva er det jeg ikke vet om disse skivene som gjør de så spesielle?

ROLEX_SUBMARINER_5512_TROPICAL_DIAL_1959_photo7.jpg

Kan man bevege seg ut døren med den her? (Såkalt tropical dial)

Jeg ser det er noen som søker verden rundt etter klokker med såkalte spiderweb, tropical og guilt dials. (sikkert flere typer)

Greit nok, det er gamle klokker som er vanskelig å få tak i og samle verdien er høy osv, men det er fortsatt noe som forundrer meg. Noen av disse klokkene ser ut som dritt i mine øyne. (Unnskyld utrykket). Hvorfor gidder man å bruke ti - talls tusen på noe sånt når det sikkert går ann å finne et velholdt eksemplar? Er ikke samleverdien høyere på disse? Med andre ord. Hva er det jeg ikke vet om disse skivene som gjør de så spesielle?

Kan man bevege seg ut døren med den her? (Såkalt tropical dial)

Godt spørsmål. Tror det har med muligheten til å gjøre en god investering. Akkurat som ved samlere av frimerker hvor verdien er avhengig av varianter, stempel, tilknyttet dokumenterbar historie osv. Frimerkesamlermarkedet er "galere" :)

Godt spørsmål. Tror det har med muligheten til å gjøre en god investering. Akkurat som ved samlere av frimerker hvor verdien er avhengig av varianter, stempel, tilknyttet dokumenterbar historie osv. Frimerkesamlermarkedet er "galere" :)

Gjøre en god investering? Jeg ser den men, hvor er logikken da? Er det en god investering å kjøpe en rusten bil? Det er dette jeg ikke skjønner :)

Nå vet jeg ikke med tropical men spider dial (når vi snakker Rolex) er vel en ren produksjonsfeil
og ikke et resultat av normal wear and tear. Produksjonsfeil vil alltid bli ettertraktede samleobjekter.
Jeg fikk et kronestykke i veksel en gang som var feilprodusert uten hull. Dette solgte jeg på finn for
1600kr 1600% verdiøkning;)

EDIT: Hvem kan ikke elske dette:
DSC00828.jpg

Gjøre en god investering? Jeg ser den men, hvor er logikken da? Er det en god investering å kjøpe en rusten bil? Det er dette jeg ikke skjønner :)

Det er ikke nødvendigvis noen rasjonell logikk, men i dagens samlermaked er det utbredt med såkalte re-dials ( ofte også med vintage look) så ekte vare blir verdsatt. De klokkene jeg har lagt merke til med høy pris har gjerne en kul vintage look + en eller annen historie tilknyttet. Akkurat som med frimerker som har høy verdi vil det det også florere med forfalskninger.

Nå vet jeg ikke med tropical men spider dial (når vi snakker Rolex) er vel en ren produksjonsfeil
og ikke et resultat av normal wear and tear. Produksjonsfeil vil alltid bli ettertraktede samleobjekter.
Jeg fikk et kronestykke i veksel en gang som var feilprodusert uten hull. Dette solgte jeg på finn for
1600kr 1600% verdiøkning;)

EDIT: Hvem kan ikke elske dette:
DSC00828.jpg

Takk for oppklaring ang spider dial :) Kan da forstå samleverdien av dette. Trodde dette var resultatet av mye bruk og gammel årgang.

Det er ikke nødvendigvis noen rasjonell logikk, men i dagens samlermaked er det utbredt med såkalte re-dials ( ofte også med vintage look) så ekte vare blir verdsatt. De klokkene jeg har lagt merke til med høy pris har gjerne en kul vintage look + en eller annen historie tilknyttet. Akkurat som med frimerker som har høy verdi vil det det også florere med forfalskninger.

Kul vintage look er jeg veldig med på men vintage som likner D.... er jeg ikke med på ;)

Takk for oppklaring ang spider dial :) Kan da forstå samleverdien av dette. Trodde dette var resultatet av mye bruk og gammel årgang.

Kul vintage look er jeg veldig med på men vintage som likner D.... er jeg ikke med på ;)

Jeg skjønner at noen syns dette ser ut som møkk, men for meg er det den usminkede sannhet :)

dsc00602ir.jpg

Liker godt min 5513 aka dritt ;)

btw... Jeg sliter også med å fortelle meningmann at jeg har klokker som koster mer enn 3000 kroner også. En kollega av meg hadde sågar sett en klokke til 18000 hos en urmaker og var i sjokk. Jeg stod ved siden og trakk ned ermet over en klokke til 3-gangen....

Jeg skjønner at noen syns dette ser ut som møkk, men for meg er det den usminkede sannhet :)

dsc00602ir.jpg

Liker godt min 5513 aka dritt ;)

btw... Jeg sliter også med å fortelle meningmann at jeg har klokker som koster mer enn 3000 kroner også. En kollega av meg hadde sågar sett en klokke til 18000 hos en urmaker og var i sjokk. Jeg stod ved siden og trakk ned ermet over en klokke til 3-gangen....

Liker selv ironien din.:) Spider web fikk jeg en litt annen oppfatning av da dette er feilproduksjon slik jeg forstod det. Den "vanlige" mannen er lost case. De vil aldri forstå.

Jeg henger med på at du synes en del vintage dials ser helt bedritent ut, for det synet deler jeg. Det er tidvis en hårfin linje mellom patinert og stygt i mine øyne. Og tropical dialen du viser faller vel i siste kategori for meg.

Tenker at du må ha en facinasjon for det for å kjøpe en sånn. Er du bare ute etter investeringen er det ganske mye annet å velge i.

Der jeg slet litt med å henge med var hvorfor spider dial økte i aktelse ved at det er en produksjonsfeil. Ikke at jeg har noen problemer med en spider dial, men om den utviklet seg slik eller er en produksjonsfeil, eller en kombinasjon av de to spiller ikke så mye inn på mitt syn på klokken. Synes jeg den er stygg så synes jeg den er stygg. Men ved at du ser annerledes på det så har du kanskje svart på spørsmålet ditt. Din aktelse steg for en skive da du hørte det var en produksjonsfeil. Andre folks følelser for skiver stiger når de har utviklet seg på en distinkt måte.

Som sagt ingen problemer med en spider dial, men drømme 5513 blir nok denne:http://www.hodinkee.com/blog/2010/1...er-5513-gilt-dial-meters-first-all-boxes.html
:p

Jeg tror de fleste som samler "stygge" klokker allerede har ganske fete samlinger...
Det er da vitterlig ingen som går rundt med en "spider" eller "tropical" til hverdags og tror at det er ok. Som i alle sære interesser vil det være etterspørsel etter alt som faller utenfor normalen, men de fleste som er interessert i klokker utover det som er normalt vil jo også bære noe som ser ut også når det er lyst:) På den annen side; i dag så jeg en kar i jeans som hadde et STORT hull på kneet...:?

Slik jeg har oppfattet samlermiljøet, er det flere ulike retninger her. "Alle" liker patina, men så er det ulike grenser. Mange setter nok grensen et stykke før "grumse-dials". Jeg har sett temaet diskutert på TRF. Jeg tror man er sikrest mtp verdien om man ikke strekker patinaen mot "grums" :)

Men det er jo den enkelte eier som skal bære klokken, så her må en stå fritt til å bære det en liker :)

Rolex er nok også spesiell. Hovedgrunn er nok en kontinuerlig merkevarebygging og relativt dyre klokker også i dag. Dette gjør at samlermarkedet følger etter. En annen sak er at den typiske Rolex Sub vintage er klokker som ble brukt, de lå ikke skuffen som mange andre klokker. Men obs det finnes mye oppkonstruerte historier og fake vintageskiver på markedet. Det virker noen ganger som man vil la seg lure .. :)

Din aktelse steg for en skive da du hørte det var en produksjonsfeil. Andre folks følelser for skiver stiger når de har utviklet seg på en distinkt måte.

Helt enig, men det er ingen hemmelighet at feil produksjon kan bli samleobjekter. Syntes derimot ikke at det er fint, men kan forstå samlere som vil bruke penger på noe slikt.

Jeg tror de fleste som samler "stygge" klokker allerede har ganske fete samlinger...

Støtter den teorien :)