Unøyaktige dato.

Ikke noe problem. Dato hjulet dyttes frem av en liten spa k. Denne er ikke synkronisere med lille viseren men selvfølgelig så er dette montert sammen for at det skalvære mest mulig ved klokken 24. Hvordan dette da blir i praksis kan derfor variere noe. Bevegelse vil også påvirke.

Din opplevelse er derfor helt normal.

:cool:
 
Alle mine har gjort det samme ;) Har hørt at om det drøyer til mer enn 6-7 min. så kan det være noe galt.
 
Det virker på meg som om det er ganske tilfeldig hvor nøyaktig på slaget 12 datoen skifter. Mener å huske at noen her tidligere har hatt klokker som skiftet dato et par sekunder over midnatt, men mulig jeg husker feil. Den mest nøyaktike datoskifteren jeg har hatt var en JLC. Den skiftet ca. 30 sekunder over midnatt. Min 116610LN skifter ca. 3 minutter over midnatt.
 
Mine klokker av merkene Rolex og Omega skifter dato alle sammen på punktet 12 med unntak av en Date-Just som jeg hadde på service nylig, etter den ble servet så begynte den å skifte dato 13 min før 12 slaget. så jeg tror urmakeren har satt minuttviser feil i forhold til hvordan den skal stå, dette ble gjort hos en auktorisert Rolex forhandler, jeg vet ikke om det lar seg gjøre eller om det er et eller annet inne i verket som har blitt satt sammen feil.

Jeg mener å huske at alle Rolex klokkene jeg har hatt tidligere også skiftet dato på 12 slaget.. Absolutt alle Rolex klokkene jeg har kjøpt nye har ihvertfall gjort det.

Så min teori er at dersom de ikke gjør det så har de sannsynligvis vært på service og ikke blitt satt skikkelig sammen igjen etterpå.:confused:
 
Hysterese kan også være en forklarende faktor her. På samme måte som ei kjøkkenvekt med fjær viser for lite vekt når man bare setter en masse oppå den uten å gi den et lite puff etterpå - kan "slarken" i viserne de fleste av oss har opplevd også ha et lite men gitt bidrag til "unøyaktigheten" innen 1-3 minutters visning.

Muligens noen med urmakerkunnskap kan si noe mer om "intern slark". :)
 
Tenkte jeg skulle teste selv når min DSSD skiftet dato, i går så gikk det 8 minutter og ingen ting skjedde.
Jeg ristet armen litt, så spratt den over til neste dag. I natt så gjorde jeg det samme, etter tre minutter
og datoen ikke hadde skiftet, ristet jeg igjen med armen, og da skiftet den.
Er det slik og forstå at dette er et varseltegn om at noe er galt?
Den var hos urmaker forrige uke, ikke på service men verdivurdering.
Han tok i bruk timegrapher og sa den gikk "veldig bra".
 
Fin artikkel det :)
Altså jeg MÅ ikke riste for at den skal skifte dato, den gjør det av seg selv etterhvert.
Men kanskje greit å ta en nærmere titt på det!

Ja, du burde få noen å se på det når du skal ta klokken til service: Hver 5 år max som anbefalt på linken også.
Men å sende det til service bare for det er ikke helt verdt saken etter min mening.
Så lenge den funker greit det er bare å la det være: Å fikse det gjør at urmakeren må uansett ta ut de viserene, tallskiven etc...
Da er det best med full service hvis han gjør det;)
 
Ja, du burde få noen å se på det når du skal ta klokken til service: Hver 5 år max som anbefalt på linken også.
Men å sende det til service bare for det er ikke helt verdt saken etter min mening.
Så lenge den funker greit det er bare å la det være: Å fikse det gjør at urmakeren må uansett ta ut de viserene, tallskiven etc...
Da er det best med full service hvis han gjør det;)

Ok, da gjør jeg som jeg fikk beskjed av urmaker å gjøre, å komme tilbake om 1-1,5 år for å ta full service.
Takk igjen :)