Som lovet.
Før jeg kjøpte disse reimene satt jeg og funderte på om man virkelig måtte lage reimene fra scratch. Dvs, kjøpe flak med lær og alt av håndverktøy, og ikke minst farging. Det er jo det kjekkeste å lage alt selv - men faren er stor for at man ender opp med en haug med reimer som ser ut som de allerede er godt brukt...
Jeg slaktet ei håndveske til madammen for et par år siden, og laget et par reimer. Resultatet ble OK, men heller ikke noe mer. Å lage gode lærprodukter er jo som alt annet; man blir kun god med mengdetrening - men jeg vil ikke ha mengdetrening i å lage klokkereimer.
Var det noe halvfabrikata man kunne benytte som utgangspunkt for å komme igang og få til et visst akseptabelt resultat? Ja.
Her:
https://www.etsy.com/no-en/shop/LeatherEU?ref=l2-shopheader-name
Her kan man kjøpe ferdig kuttet til f.eks. 20mm bredde og ferdig farget. Da gjenstår "kun" kutting, liming og sying. Det krever selvsagt også en viss trening å få til. Har sett en del pene reimer der sømmene allikevel er litt sånn der.
Nå VET jeg ikke om MCL bruker dette prefabrikerte som utgangspunkt for siden reimer, men
jeg ville gjort det for egne reimer for personlig bruk - og for å få en kickstart for å lære meg å lage reimer - og der man faktisk kan bruke noen av de første reimene man lager selv.
Først lære seg å kutte, lime og sy ordentlig på et slikt produkt - før man legger hele sjela si ned i å farge lær og deretter ødelegge det med å kutte, lime og sy i hytt og gevær.
Fase 1: Kjøpe prefabrikat og kutte, lime og sy selv
Fase 2: Lære seg å farge lær
Fase 3: Lære seg airbrushing for å få unik effekt / design