Unboxing av en særing.

Jon Henrik

Grunnlegger
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
6.289
Sted
Fredrikstad
Jeg kan ikke annet enn å fryde meg over at Tidssonens medlemsmasse har vokst til et nivå hvor det opp mot daglig utbokses spennende ur.

Som et resultat av Tidssonens snart 7 årige eksistens, har klokker og klokkeprat vært et fast og ikke ubetydelig innslag i hverdagen. Av kunnskapsrike medforumister har jeg lært en hel del om klokker, men man har også hatt god anledning til «å finne meg selv» som klokkeentusiast.

Noe av det jeg har lært er dette: Jeg kan skrive side opp og ned om hva jeg liker og ikke liker av klokker, men erfaring tilsier at man skal være ekstremt forsiktig med å være for bastant. Jeg kan kun snakke for meg selv, men mine klokkepreferanser har en merkelig tendens til å kunne endre seg en god del over tid – det være seg en krypende vridning mot noe nytt eller et hurtig og uforutsigbart vendepunkt.

Dagens unboxing er litt av begge deler. Jeg har i de siste årene fått en stadig større interesse for såkalte Indenpendent Watchmakers. Litt mer om hva dette begrepet innebærer skriver jeg blant annet om her, men i korte trekk er det snakk om uavhengige mikroprodusenter – ofte med svært erfarne og nokså profilerte urmakere i spissen – som minner mer om de riktige gamle dagers klokkeproduksjon fremfor «masseproduksjonen» som preger enkelte (men selvsagt ikke alle) de større produsentene.

Uforutsigbart var det derimot at det var denne modellen jeg brått skulle falle for – for egentlig er det en finne ved navn Sarpaneva som i lang tid har stått høyt på ønskelisten.

Men men, for ikke å spolere mer av selve unboxingen skal jeg skrive litt mer info om dagens klokke nederst i innlegget.

La oss heller starte med bildene! :)

wDSCF3832_zpsb733b46c.jpg


Jakten på denne klokken begynte for snart 3 måneder siden, og etter å ha lagt inn en bestilling i slutten av forrige måned var det trivelig å omsider få denne esken på døren.

wDSCF3833_zps064ea8c3.jpg


Alltid viktig med skikkelig verktøy for å få jobben gjort! ;)

wDSCF3836_zps5727bc14.jpg


Box in a box...

wDSCF3837_zpsc2b9cd2d.jpg


wDSCF3838_zps7dfc66b4.jpg


...in a box

wDSCF3839_zpse95373c1.jpg


Klokkeboksen ble sendt fra i separat sending fra forhandler, men orket ikke å vente på den.

wDSCF3843_zpsb90415c2.jpg


Hyggelig notis fra forhandler Tim Jackson, som er en av USAs fremste eksperter og pådrivere for Independent Watchmaking. Og han har helt rett – dette ER min første Independents-klokke.

Men nok prat, la oss åpne! :)

wDSCF3844_zpsb011e172.jpg


wDSCF3846_zpsbc43d174.jpg


wDSCF3847_zps879cb53d.jpg


wDSCF3849_zpsdc5b1868.jpg


wDSCF3860_zpsf938bd2c.jpg


wDSCF3946_zps86af8948.jpg


wDSCF3952_zps31dfb50d.jpg


wDSCF3932_zpsfc0c5ddb.jpg


wDSCF3918_zpsc4b4b448.jpg


wDSCF3945_zpsfff7941d.jpg


wDSCF3935_zpsf6df7058.jpg


Klokken er en Speake-Marin Spirit Pioneer som ble annonsert for første gang på Salon QP 2011 i London. Modellen ble limitert til 68 eksemplarer og er Peter Speake-Marins første modell med sort skive og – om ikke akkurat en sportsklokke – et steg bort fra de hvitskivede og mer formelle klokkene han er kjent for.

Modellen benytter en Picadilly-kasse på 38 mm(!), men med sin smale bezelkant, store krone og et voksent lug-til-lug mål, både føles og ser klokken atskillig større ut på hånden enn hva diameteren alene skulle tilsi.

Urverket er Peter Speake-Marins FW2012. Kikker man gjennom bakglasset blir man ikke spesielt mye klokere, men det dreier seg faktisk om et etter sigende svært modifisert ETA 2824-verk. I følge Hodinkee: "But, with Speake-Marin we are talking real modification, including: Bridges, gear train, setting lever spring, mainplate and rotor wheel replaced and/or re-designed, oversized, circled, spotted, straight grained and polished by hand. Of course, there is an in-house designed Speake-Marin rotor, too."

Hodinkee sin artikkel er for øvrig en en grundig presentasjon av modeller (link).

Verdt å nevne er at den nyere, noe enklere og ikke-limiterte modellen Spirit MKII ble lansert i 2012. Denne modellen har den nye 42 mm Picadilly-kassen, men for meg var valget mellom de to etter hvert enkelt.

Takk for at dere kikket innom! :)
 
First!

Rått

Edit

Var ikke først allikavel, så nå skal jeg ta meg en godkaffe og lese unboxingen "på årntli"
Grattis med nytt
 
Flott! Og et merke som jeg har sett, men ikke bitt meg merke i før nå. Gratulerer!
 
Frekt og annerledes, @Juice! Gratulerer så mye
 
Redigert av en moderator:
Helt rått!! De lugsene gjør at klokken ser helt unik ut. Du må få lagt ut litt makrobilder av denne så snart som mulig! Gratulerer så mye! :cool: :cool: :cool:
 
Gleder meg til å se mer av denne fremover. Gratulerer med et spennende valg!
 
Woa! Noe virkelig utenom de vanlige! Gratulerer så mye! Håper vi får se mange fine bilder av denne fremover :mrgreen:
 
Liker! Veldig tøft at noen går utenom allfarvei, og denne var virkelig flott! Og takk for finfin presentasjon/bilder :)
Nam!
 
Gratulerer med supernice klokke,- som er spektakulær på en god måte:)
Samt det forplikter også som eier av denne "landsbyen" på nett og tråkke opp noen nye stier:)
 
Veldig veldig tøft, gratulerer med flott klokke! De lugs'ene der skulle til og med jeg klare å spotte på avstand :)
 
Gratulerer så masse med et individuelt valg fra en individuell manufaktør.

:)

Denne merker jeg at jeg har svært lyst til å se i levende live!

Gratulerer igjen!