Unboxing av et eventyrlystent no-nonsense ur - min grail

Medlem
23. mai 2013
Innlegg
166
Sted
Norge
Sildringen fra strie, steinete bekkefar som glinser i vårsola

Ørrettvak på blikkstille vann i det sola trekker siste pust av sommerkvelden

Vinden som river gjennom høstskogene, og første frostnatt

Reven som rådvill jager den vinterkledde grålysningen

Noen ganger er tid alt man trenger




I ovennevnte, patetiske innledning, forsøkte jeg å redegjøre for noe som betyr mye for meg, nemlig jakt, fiske og friluftsliv.
Sprakingen fra kaffebålet etter første snøfall i jakta. Regnet som treffer blikktaket på koia og teltduken. Skaren som brister i det man smyger seg fram på brinken. Og ikke minst også fraværet av lyd. Når jeg drømmer meg bort fra hverdagen, drømmer jeg meg dit.

Så når man da skal skaffe seg et skikkelig ur, kan det ikke være hva som helst.

Jeg må ha et ur som kan kle en hver situasjon i mitt liv, - både på jakt og fiske, men også kunne være med i en operativ jobbhverdag.
Jeg må ha et no-nonsense ur.

Som et forsøk på dette, fant jeg en Hamilton Khaki Officer Auto. Den var veldig nærme det jeg ønsket meg, men hadde ørlite for små visere, litt for mye som skjer på skiva og ingen skrukrone. I tillegg var den en smule for stor.

Hva Hamilton gjelder, kunne jeg ha gått ned i størrelse, men dog fortsatt ha hatt et ur med mange av "manglene" over.

Jeg har lett og lett, lest og lest, og sett og sett etter mitt "perfekte ur", og jeg er ganske sikker på at jeg har funnet det.


IMG_0296_zpsmf0ti4rr.jpg




Kanskje vet noen allerede hva det er?
IMG_0297_zpshd6m4nxp.jpg



Jada, det er en Tudor vet du, så da regner jeg med du kan resten...? Eller bløffer jeg?
IMG_0298_zps1lovhtds.jpg







Neida, jeg bløffer ikke. Speilbildet i pianolakken er forøvrig av en av fruens kreasjoner. Henger i taket, say no more;)
IMG_0299_zpsunkbi6ug.jpg



Der, ja. Det var på tide.
IMG_0300_zpsw02fkixr.jpg



Tudor Heritage Ranger der den hører hjemme; på bund!
IMG_0301_zpsyak9k5nn.jpg



Vi gir oss ikke enda...
IMG_0302_zpsmswsz1kk.jpg


IMG_0304_zpsktucrjg9.jpg



IMG_0305_zpsxf6jnhvk.jpg


Wrist shot:
IMG_0306_zpsdhgpb69t.jpg


Longines Hydroconquest vs Tudor Heritage Ranger:
IMG_0308_zpsugawfuex.jpg



Og ett siste før jeg tar kvelden. Noget mer kunstnerisk og åpenbart tuklet med:
IMG_0310_zpsh9ohii6x.jpg


Edit: Legger til et lume shot
IMG_0312_zps58kynrnm.jpg
 
Redigert:
Gratulerer med knallfin Ranger:D Sonens første?
Kjenner jeg gleder meg til sommerkveld med ørretvak og tørrflue:)
 
Gratulerar. Du får göra en kort review när du haft den ett tag. Skulle vara intressant att höra hur du trivs med den.
 
Gratulerer med en utrolig flott og tøff klokke! Personlig synes jeg Rangeren er veldig undervurdert. Fint og ryddig tool-watch design med vintage inspirasjon, og en arbeidshest av et 2824 verk som både er driftsikkert og kan serves av de fleste urmakere. Kjempefin "field watch" rett og slett :)
 
Redigert:
Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger fra alle sammen! Skal gjøre et review etter å ha hatt den en stund for de som eventuelt er interessert i det @NilsOT.

At klokka skjuler et top grade ETA 2824-2 verk passer meg utmerket for grunner nevnt av @Kohe321. Tudor gjør heller ingen forsøk på å skjule dette, og det synes jeg er fair.

Hydroconquesten avbildet i førsteposten har også et ETA 2824-2 verk, men elaboré. Driftsikker traktor:)

Hvis jeg skal klare å finne noe negativt, så er det at begge reimene er korte. Jeg klarer meg akkurat, men det er også det. Har du noe særlig over 19-20 cm rundt håndleddet, så blir det fryktelig snaut. Men frykt ikke, klokka byr opp til reimskifter.

Nå har jeg akkurat bestilt 2 30cm lange natoreimer og en 30 cm lang zulu. Så sitter jeg å funderer på om klokka ville likt ei litt mørkere hirsch knight reim med croco preg og om jeg kanskje skal smelle til med en isofrane i mørkegrønn eller sort.

Er isofrane i militærgrønn innafor på denne? Tenker at sånn funksjonsmessig så må det være perfekt?
 
Redigert av en moderator: