Unboxing: Birthyear? Keeper? Spider Dial?

Zawatch

Støttemedlem
Medlem
7. mai 2014
Sted
Nær Oslo
Klokkeboksen var full, men siden jeg ikke hadde noen birthyear-klokke,var det vel en fin unnskyldning til å skaffe seg en til, eller? Hadde uansett begynt å sikle litt på eldre klokker, og spesielt Rolex.

Siden jeg er født i 1981 var det litt begrenset hvor mange forskjellige vintage-modeller det er å velge blant, da Quartz begynte å ta over for mekaniske ur. Kikket naturlig nok på Rolex Submariner, og da var det modellene 5513 med plexiglass uten dato eller 16800 med safirglass og dato som var aktuelle fra 1981, og da helst med matt skive og uten WG (hvitt gull) kant rundt markører.

Her er litt mer info om sistnevnte Rolex Submariner 16800:
  • Produsert ca 1979–1987
  • 3035-urverk (COSC sertifisert)
  • Første submariner med safirglass og 300m rating
  • Første submariner med quick-set dato og uni-directional 120-klikks bezel.
  • Matt skive med malte markører (de første produksjonsårene)
  • Tritium ("SWISS - T < 25" på skive)
  • Åpne 6- og 9-tall på datohjul
  • Første submariner med WG kant rundt markører (etter hvert)
  • Glossy skive etter hvert.
  • Glossy skive kan ha utviklet sprekker i lakken og kalles spider-dial. Egentlig kvalitetsbrist/feil, men disse er gjerne enda mer ettertraktet nå.
  • Brukt av James Bond / Timothy Dalton i Licence to Kill (med lenke), som første modell med dato, og som siste gang Submariner ble brukt.
(Jeg er ingen ekspert, korriger meg gjerne!)

Den har altså litt av de gamle gode vintage-kvalitetene/utseende fra 1680, blandet med mer moderne egenskaper som safirglass etc, før 16610 kom, noe som gjør den til en "overgangsmodell"/Transisional (i hvertfall de første modellene med matt skive uten WG). Den er heller ikke produsert i så mange år og antall som noen av de andre populære modellene, og den har (enda) ikke hatt den kraftige prisveksten som den populære 5513 har hatt.

Jeg har ikke lest nok eller funnet noe system i forhold matt skive, glossy skive og WG, om evt. hvilke serienummer eller årstall som har hva.

Da har dere sikkert skjønt hvilken klokke som skal unboxes, og dessverre har jeg ikke så mange bilder av selve utpakkingen, men hva gjør vel det - her er i alle fall et med boksen:

20150828_165809_zpsbru4dchy.jpg

"Dessverre" så er dette en 1985-modell 16800, dvs. ikke birthyear, og den har WG rundt markører.
Jeg fikk en henvendelse på WTB, og den virket likevel veldig ålright, og jeg tenkte at jeg kan prøve den inntil videre for så se om det er 16800 eller 5513 birthyear jeg skal jakte etter.

Med WG blir den ganske lik nyere sub 114060 som jeg har; jeg tror ikke mange ser at dette er en 30 år gammel klokke! Jeg har blitt veldig glad i 114060 uten dato - og hadde egentlig sett for meg å jakte mest etter en 5513 (selv om prisnivået og tilgjengelighet kan gjøre det til en utfordring). Så det spørs om dette er en keeper.

Men jeg liker 16800 mer og mer (har bare hatt den noen dager) - den er litt slankere, lettere og mer nett/elegant enn nyeste Sub-C, og passer ypperlig til Nato. Den er bittelitt mer diskret og komfortabel - samtidig som den skinner og blinker i stålet og bezel, og oser Rolex-kvalitet likevel. Lenken er kanskje største forskjellen, uten solide end-links og superb mikrojustering som den nye har, men det er ikke plagsomt og har bare litt skjarm at den er litt mer løsere i fisken.

Foreløpig er jeg superfornøyd, dette er jo en fantastisk klassiker som kan brukes som beater! :)
Nyt bildene:

Nydelig matt skive:
20150829_102335_zpsrgxu7zgc.jpg

Open 9:
20150829_102555_zps3jle1qxy.jpg

Submariner gjør seg med rødt (men dette er nok ikke noen Redsub):
OI000147_zpsq2yvp7xk.jpg

Her med selskap av en 1979-modell:
OI000154_zpsk1g8rvlj.jpg

Har brukt den på Nato-reim i noen dager...
OI000058_zpsweg5zjvi.jpg

..som beater...
OI000106_zps1kjnv5r6.jpg

...så den har allerede opplevd litt action:
OI000083_zpsrp6lxq81.jpg

Så med henvisning til overskriften har dere kanskje blitt skuffet:
  • Birthyear? Nei.
  • Keeper? Nei. Eller hvem vet?
  • Spider dial? Nei. Eller...

...vent nå litt, hvis man ser ekstra nøye:

OI000119_zpsorkzqppp.jpg

OI000121_zpsu4kvvs84.jpg

OI000117_zpso9ub3wci.jpg

Uansett er jeg kjempefornøyd, og det er meget mulig det blir en keeper likevel...
Tar gledelig i mot mer facts om modellen! :)

Takk for titten!

Redigert:
Gratulerer og takk for supertrivelig avboksning:)
Noterer at kassen er megafeit og at det synes å være et svakt skinn av blått i insertet. Herlig!

• Liker
Reaksjoner: Zawatch
Gratulerer med et nydelig ur, og takk for fin reportasje. Er selv på jakt etter samme klokke fra den tiden der.

• Liker
Reaksjoner: Zawatch