Unboxing - del 2 av 2

Medlem
29. jan. 2010
Sted
S & Fj
God kveld,

I dag kom det tilfeldigvis to pakker på døra, møysommelig sporet via Postens supre app...
Jeg fikk bare tid til å 'åpne' en av de, så den andre får komme i løpet av helga - enten i denne tråden eller i en ny.

5559130370_6b1176f63a_o.jpg

Klokka jeg åpner nå har jeg vel i løpet av den siste halvannen måneden fått for meg at en slik bare måtte jeg ha.

5558551901_3743877713_o.jpg

Det er nok en modell som trengs litt modning - i alle fall for meg. I tillegg er det jo ikke så reint få utgaver av den ute på markedet.

5559130662_6d6b2a8e72_o.jpg

Modellen er ikke av de nyeste. Tvert i mot. Første gang den så dagens lys var i 1945.
Den gangen var det flaggskipet til produsenten.

Den etterhvert så berømte 'dråpen' kom først 9 år seinere

5558552081_1557ef7323_o.jpg

Og da er det nok ikke noen hemmlighet lenger hva det dreier seg om

5558552201_615fb9934d_o.jpg

Datejust, selvsagt.

Dette er en 1979 modell 16014.
Denne er etterfølgeren til den arbeidshesten 1601, som var på markedet frem til 77-78.
Forskjellen mellom de er drivverket og skiva. 1601 hadde 1570 (egentlig 1575), mens 3035 drivverket sitter i 16014.
Det samme finner en forøvrig i 16800 Submarinerene og 16600 Sea Dwellerene (den første tiden de var på markedet...frem til ut på siste halvdel av 80-tallet).

3035 har quick set funksjonen (stille dato slik vi er vant med på klokker i dag). 1570 hadde det ikke, slik at her måtte en vri viserene til rett dato. Den andre hovedforskjellen er at 3035 slår med 28800 slag per hr, mens 1570 går med 19800.

5558985387_2a078894b8_z.jpg

Skiva på 1601 hadde pie-pan formen, mens senere ble den flat - som på 16014.

1601 og 16014 hadde bezel i hvitt gull (fluted bezel), mens søskenene 1603 og 16030 hadde den såkallede engined turned bezel. Ellers tror jeg de skal være like.

Jeg var aldri låst på hvilken modell jeg ønsket meg, men ville helst ha SS (ikke two tone)
5558552297_e06269b850_o.jpg

Skiva er verdt å nevne. Den er den nokså sjeldent sett såkallede Linen silver dial - og det er den spesielle texturen i skiva som er bakgrunnen for det. Tilfeldig at jeg endte opp med denne og ikke den standard monotone sølvskiva som de fleste har. Den er lekker den også, men jeg kan med en gang si at det beskjedne mønsteret som er på skiva virkelig faller i smak. Aldri sett noen gode bilder av det på nett før. I et rette lyset våkner den virkelig til liv. På avstand er den helt ordnært ut.
Så jeg følte ikke jeg tok noen stor risiko, eller gambling ved å gå for denne. I like it :)

5559131124_3684456fa1_o.jpg

Jubliee hadde jeg ingen erfaring med fra før. Den er veldig behagelig. Sikkert ikke like tight som da den var ny, men ingen big deal for meg. Klokka skal nok også få se lærremmene etterhvert.

At den gjennomgikk full overhaul i forrige uke er nok heller ingen ulempe.
Så dette blir en klokke jeg gleder meg til å bruke dann & wann - og spesiellt til stas.

Men nå skal jeg jammen i kjelleren å unne meg noe godt i glasset på en fredagskveld :D
5559638390_374c32908b_z.jpg

Gratulerer med et nydelig eksemplar av arten! En kan si hva en vil, men Datejust er og blir hovedmodellen til Rolex :)

God presentasjon av en flott og uvanlig DJ :) Nå blir det nok armtid på min også i morgen. Og glasstid på Laphroaigen i kveld.

Grattis med en nydelig DJ :) Den skiva likte jeg veldig godt! Og det er alltid gøy med litt historie, ikke bare bilder.

Men, jeg begynner å stille meg spørrende til om du er en ekte WIS... En ekte WIS har alltid tid til en dobbel unboxing :p

Mange takk karer :)
Deilig sak å ha på armen det der. Mindre enn jeg helt så for meg, men likevel veldig ...riktikg.
Det samme sier vel de fleste som skaffer seg 36mm-ere ala DJ,DD og Explorer I.
Skal bli spennende å prøve den på croc..

Spennende med Hamilton, Mr.Panerei :) Har du handla eller? (kanskje en tråd som har gått meg forbi...?)

Hehe..jayeff.
Du har et poeng. Jeg skal være ærlig å inrømme at jeg har smugkikka, men ikke kommet lenger enn det...
Og dessuten, innlegget ditt inneholder (etter noens mening) et hint for klokka i boks nr2

Og det skotske ildvannet smakte som bare juling.

Rart dette...

Inntil et halvt år siden syntesjeg at DJ var skikkelig døll....... Nå, har jeg tatt meg selv i å sikle på den som bare det. Skiven var prikken over i-en. Gratulerer så masse. Dette er HOVED-rolex. Vil ha.....................

Gratulerer med en skikkelig klassiker.:D
Skiva var virkelig snaijsen.
Ser frem til del 2.

Gratulerer!
DJ var den første Rolexen min, og en av de som aldri vil bli solgt. Fungerer til nesten alt!

Hjertlig takk. Ikke store karen, men for en wrist presence.
Hadde nå tenkt at det skal være en "best-klokke", men spørs om ikke den må få være med på litt hverdagsoppgaver - i alle fall nå i starten.
Bra går den også. Etter to døgn har den skyndet på seg 4 sekund.

Men så var det boks 2, hvor noe ganske annet befinner seg.

5563550675_3d61f83f48_o.jpg

Har solgt unna noen klokker i det siste og tenkte at dette var en modell jeg bare måtte prøve

5564126922_46004a5aae_o.jpg

Mange kjenner nok igjen klokka på kasseformen og fargen på skiva en skimter.

5563550831_f3a0da753a_o.jpg

Joda, visst er det Monster

5564127122_c53496069a_o.jpg

En stor, tøff sak. Utseendemessig har den vokst, og må nok også si den ser bedre ut i live enn på bilder.

5564127272_b63076d913_o.jpg

Lenka var rikelig stor og vel så det, så den må tilpasses. Ikke helt rett frem etterhva jeg har forstått (pga spesielle pins), men sater på den lokale urmakeren kan fikse det.
Synest designet på den med de små polerte seksjonene er stilig.
Ellers en svær sak. Ingen daglig beater, til det er den for stor og kraftig, men skal absolutt få sin armtid.

5564127370_00e41506c2_o.jpg

At det er to ytterpunkt er det liten tvil om :)

5563594893_dac7837942_o.jpg

Hehe... Det var det jeg trodde, ja ;)

Grattis med en "ekte WIS-klokke"!

Gratulerer og velkommen i Monsterklubben! Seiko Orange Monster er et festlig kapittel. Ingen så rimelige ur har noensinne fått like stor kultstatus eller i så stor grad vært forbeholdt "WISsamfunnet". Svært mange klokkeinteresserte har en Orange Monster i samlingen sin, men få bruker den i stor grad:confused: På Timezone.com ser en at mange av de med store og omfattende samlinger har sneket med en OM blant f. eks Rolex, AP og Blancpain.
Jeg har et eksemplar som ikke får mye wristtime, men jeg kunne likevel aldri tenkt meg å kvitte meg med den :D

Gratulerer og velkommen i Monsterklubben! Seiko Orange Monster er et festlig kapittel. Ingen så rimelige ur har noensinne fått like stor kultstatus eller i så stor grad vært forbeholdt "WISsamfunnet". Svært mange klokkeinteresserte har en Orange Monster i samlingen sin, men få bruker den i stor grad:confused: På Timezone.com ser en at mange av de med store og omfattende samlinger har sneket med en OM blant f. eks Rolex, AP og Blancpain.
Jeg har et eksemplar som ikke får mye wristtime, men jeg kunne likevel aldri tenkt meg å kvitte meg med den :D

Takk igjen folkens..hehe. Det var kanskje ikke noen bombe nei (med wis-hintet).

Enig med det du sier. For en drøy tusenlapp skulle det nå virkelig bare mangle at man ikke kan koste på seg en slik.