Unboxing of the Bronzo

Kult, det bare bevise at det lønner seg å spørre rundt... grattis! Ser fet ut nå men bare vent om en måned... da ser den slik ut:
(også postet i dagens klokke).
382-2.jpg

Mange gratulasjoner. Kopperlegeringer er jo et meget anerkjent materiale historisk og er jo særdeles sjøvannsbestandig. Brukes fortsatt mye i propeller blant annet. Det er jo som kjent det ytterste laget etter oksidering av kobberet som beskytter legeringen mot videre korrosjon. Men dette første laget som er kobberoksid (som er sort) blir så dannet til kobberkarbonat ettterhvert. (Grønn irr) Da vil jo fargen bli mer grønn, eller irrfarget. Går jo selvfølgelig å pusse bronsjen før den blir grønn.

Morsomt med så "levende" materiale, her snakker vi patina!

Grønnfarven kommer av eksponeringen mot salt så hvor grønn man vil ha den har man delvis kontroll over, her er en ca 30 år gammel panerai prototype uten grønnskjær. Grønn kasse og grønn skive... hvem vet, kanskje det funker? Blir spennende å se.

fffff.jpg

Må bumpe denne tråden, rett og slett fordi det er et helt fantastisk ur! Sannsynligvis det råeste jeg har sett! Eier du fortsatt uret? flere bilder??:p

Jeg har ikke sett denne før nå jeg heller, og fikk faktisk ordentlig hakeslepp da jeg så hva som kom ut av boksen. For en utrolig rå klokke. Og jeg er heller egentlig ikke så fan av Submersible-klokkene til Panerai. Men denne var jo bare helt konge, hehe.