Universal Geneve Polerouter galskap

Meget bra. Kult å se at flere og flere her på bjerget samler på årgangsur hvor utgangspunktet ikke er loppemarked, restaurasjon og videresalg, men mer historikk, merke og modell. Gratulerer med en fantastisk serie Universal-modeller!

Fant flere annonser jeg:

BA32ED5F-485A-474E-8641-71BDABC7FD65-7913-00000ECF960C7D2A.jpg

Mai/Juni 1959

4BB8B7A2-A737-4C0F-B11B-B26CC04B2EA8-7913-00000ECFBCBFD8E1.jpg

April 1961

83D822D0-F7A1-443B-A79C-CF6EFDC0687F-7913-00000ECF869D7F2F.jpg

Februar 1962

5363DE01-E9CA-4140-8384-16E5E9B6991F-7913-00000ED052402314.jpg

JulyAugust 1958

Hvor mye må man regne med å betale for en Polerouter i bra stand fra en trygg forhandler? Ser at på ebay går de for mellom $250 og $500, mens de få som er til salgs på chrono24 er prismessig "all over the place", og er i tillegg stort sett fra private selgere.

Hvor mye må man regne med å betale for en Polerouter i bra stand fra en trygg forhandler? Ser at på ebay går de for mellom $250 og $500, mens de få som er til salgs på chrono24 er prismessig "all over the place", og er i tillegg stort sett fra private selgere.
Fra en seriøs forhandler må du ut med USD600 - 1200 for en modell i stål/gold cap, alt etter tilstand. Så kommer frakt og norsk moms i tillegg.

Takk for svar. Har du noen selgere du kan anbefale/ikke anbefale? Send gjerne på PM hvis du ikke vil skrive det her.

Jeg har ingen spesielle forhandlere å anbefale eller å advare mot. Klokkene dukker opp her og der, så man må bare lete. Være obs på at man må regne med å ha dem på service umiddelbart, selv om de påstås å være overhalt. Det kan koste opp til 2.500 kr i min erfaring.

Jeg må innrømme at jeg ikke har sett mye på Universal Geneve klokker fram til nå, fantastisk flott design på disse! Det ligger en på Ebay nå, item nummer 261136777636, bumper auto som ser ut til å være i meget god stand både kosmetisk og teknisk, bud ligger nå på 83 pund, går nok betydlig høyere, men; fristende? Ja selvsagt. :p

Som nyslått Universal Genève eier, er det veldig kjekt å se lidenskapen andre har til merket. Mitt ur er ikke på langt nær i samme stand som disse Polerouterne, så dette er inspirasjon.

Siden det forefinnes ekspertise her, viser jeg forøvrig til min tråd på vintage-forumet om Eterna-maticen og UG'en jeg nylig fikk. To fabelaktige klokker som jeg gjerne vil vite mer om.

Redigert:
IMG_5426.jpg

QUOTE]

Vakre klokker. Er det noen som kan fortelle meg hvilket materiale den ytre ringen på skiven er laget av? Type metall altså. Se bort fra gullmodellen selvfølgelig ;) Ser at noen er forgylt mens andre er "metallfarget"... Er dette f.eks messing? Ser jeg tok eksempel i et gullur på bildet, gikk litt raskt dette...

Beklager at jeg har oversett spørsmålet. Imidlertid har jeg ikke noe godt svar. Jeg vil anta at de som er "gullfarget" er forgylt. Hva de sølvfargede er laget av aner jeg ikke. En utfordring med UG er at det finnes lite offentlig dokumentasjon.

Jeg bumper herved dette veldig interessante, forfriskende og velillustrerte innlegget fra halvannet år tilbake, om et høykvalitetsmerke som åpenbart fortjener mye større oppmerksomhet enn det får. Til glede for nye lesere, som det heter. All heder og ære til folk som @Bjorn, som ikke går av veien for å fordype seg i noe annet enn folk flest (les: subber og pammer...), og dertil deler av sin kunnskap.

Takk!

Han skriver mer om Universal Geneve her. Høyst lesverdig det også.

Redigert av en moderator: