Ur maker/mekker kurs?

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Når man kommer opp i en viss alder, er det fare for at katalogen fra friuniversitetet ikke lenger går rett i papirinnsamlingen, men man blir sittende og bla litt. Både rosemaling og kurvfletting kan jo friste alle og enhver, men jeg kom til å tenke på - hva med et helgekurs i urmakeri? Dette finnes jo ikke på programmet noen steder, såvidt jeg kan se. Jeg er klar over at det finnes en mengde tutorials på nettet og at man kan kjøpe kurs både på dvd og til pc, men jeg vet med meg selv hvor uendelig mye mer jeg lærer av ekte mennesker. Rent praktisk, noe sånt måtte nødvendigvis ha blitt arrangert i nærheten av de store byer.

Ville man ikke kunnet lære ganske så mye i løpet av bare en helg? Tenker ikke på avanserte saker, men litt smøring og kronebytte på de enkleste ur.

Rent praktisk, hvis et slik kurs ble arrangert, til en pris, tja, skal vi si to tusen kroner evt pluss noe utstyr (har jo sett at man får enkle nybegynnersett til godt under tusenlappen - kanskje enda mindre) - ville DU ha prioritert en helg med en urmaker?

Hvis man får samlet fem seks personer eller mer, så vil vel et slik arrangement kunne gjennomføres. Selv med leie av lokale, ofte et klasserom på en skole eller noe slikt, så blir det en grei fortjeneste for en urmaker.

Kom gjerne med synspunkter. Det er mange kyndige personer her inne.

Jeg synes dette hadde vært kult. Gøy å sette seg inn i hva man bærer og hvordan man best kan passe på det.

For en stund tilbake da jeg var innom Lervik ur hadde jeg en fin prat med sønnen i huset. Han fortalte meg om en kunde som nettopp hadde vært noen helgeturer i Sveits for å delta på kurs som dette. Han hadde deltatt på ETA sine kurs. Så det er jo en mulighet, men prisen blir jo noe høyere da man må dra til Sveits, men turen blir nok uforglemmelig! Personlig har jeg EKSTREMT lyst til å delta på ett av disse kursene! Men ett kurs innenlands ville jeg GARANTERT deltatt på!

Jeg vet med sikkerhet st dette har vært under planlegging av en urmaker i Oslo. Et kveldskurs ble også arangert for en tid tilbake for "gode" kunder, til stor suksess. Kan høre litt rundt til uken hva status er,

Oliver, du har jo snøring, hva ville det kostet å kjøpe det mest grunnleggende man trenger for å mekke på ur, gjerne pakke. Jeg ser jo at det finnes pakker med ditt og datt, men har ikke noe begrep på om dette er nok/om kvalitet holder.

Ser for meg at det kunne vært riktig så artig å vært med på å arrangere en slik event - mulig jeg går høyt ut her nå - hvis det er reell interresse for det.

For øvrig: Noen år siden kjøpte jeg urmakerpensum her i Norge, men jeg oppfatter bøkene som lite anvendelige uten undervisning.

Ellers har jeg en kone i reiselivet og det er faktisk ikke umulig at man kunne ha ordnet noe rabatt på hotell hvis det er snakk om overnatting (Nå går jeg enda høyere ut :) :) :) )...

Pris vil jo komme helt ann på hvilken oppgave vi skal utføre. Men jeg tenker at man kan komme langt med noen gode(Små) skrutrekkere og noen "twezers".

Dette var spennende - kommer det et kurs her så blir jeg med:D
Eller så er Sveits et vakkert land, det. Men egen tur her (uten barn) sammen med planlagte fiskteurer og kjøring på bane tror jeg ikke blir godt mottatt av innenriksministeren.

@Mathfjeld : gode kunder? Det må jo være maaaange her inne?

Dette er noe jeg hadde slengt meg med på. Guttetur til Sveits med urmekkerier og banekjøring.
Ambisiøst prosjekt dette her.:)
Jobben gjør jo sitt beste for å ødelegge mine planer for fritiden, men med litt planlegging...:cool:

Dette var spennende - kommer det et kurs her så blir jeg med:D
Eller så er Sveits et vakkert land, det. Men egen tur her (uten barn) sammen med planlagte fiskteurer og kjøring på bane tror jeg ikke blir godt mottatt av innenriksministeren.

@Mathfjeld : gode kunder? Det må jo være maaaange her inne?

Joda, er nok mange gode kunder her inne, ikke det jeg mente. Etter hva jeg hørte var det en meget kjøpesterk gruppe som var på kurs, noe som resulterte i store bestillinger av dyyyyre ur.

Joda, er nok mange gode kunder her inne, ikke det jeg mente. Etter hva jeg hørte var det en meget kjøpesterk gruppe som var på kurs, noe som resulterte i store bestillinger av dyyyyre ur.

He...he....mener du de kjøpesterke gruppene som har leilighet på Tjuvholmen:D

Hvor i landet de kommer fra vet jeg lite om, men om du ser på inntekt/husstand skal man ikke se bort i fra at noen kommer fra Tjuvholmen/Aker Brygge :)

En liten oppdatering: Via en diskusjon i SP har jeg kommet frem til at vi omtrent er ti personer som er positive til dette, noe som gjør at jeg setter i gang de undersøkelsene som trengs. Vil legge ut info etterhvert som jeg finner ut av saker og ting :) Jeg er dog ikke pedagogisk anlagt, noe som gjør at jeg tar imot innspill mht hva som ville være et riktig antall hoder. Jeg har en konkret urmaker jeg kunne tenke meg å spørrre, men antar at økonomisk hensyn vil være avgjørende her, og følgelig tipper jeg at det vil lønne seg å ha kun en lærer. Ellers, alle øvrige innspill mottas med takk.

Ser for meg at et slik kurs kunne vært lørdag - søndag seks timer hver dag, verktøypakke og treningsverk ligger klart til deltageren, evt ta med en klokke du kunne tenke deg å herpe selv :)

Fantastisk at du tar tak i dette! Jeg krysser fingrene for at dette går i boks! :D

Takk. Har pm litt her og der og det er over ti som er interessert til nå, føler at mange brikker faller på plass nå til uken, og hvis det blir noe av så får vi vel lage en av disse avstemningene med hensyn til tidspunkt, men det er nok litt frem i tid. Jeg er meget entusiastisk! Blåser men det helt ut av proporsjoner, så kan man jo til og med se for seg et oppfølgingskurs... Tar av nå :D

Følger utviklingen med spenning jeg. Om jeg kan delta er litt avhengig av pris for overnatting, når det er etc. :) Men hadde vært veldig spennende.

Godtfolk!

Siste oppdatering på utviklingen i denne sak:

Jeg har i dag snakket (i flere omganger) med en av Oslos beste urmakersjapper ;) og han jeg snakket med var MEGET positiv. Skisse over mulig gjennomføring:

En helg, lørdag og søndag i Oslo. Gjennomføres på et hotell nær sentrum, og det blir overnattingsmuligheter for de som ønsker det. Rompris er foreløpig usikker, ta evt spørsmål om dette konkret per pm, men foreløpig ca 1500 for en helg med overnatting (dette kan kanskje justeres underveis). Jeg vil i denne anledning nevne at jeg åpner mitt hjem for i hvert fall et par langveisfarende - ta med sovepose ;) resten ordner jeg, hvis dette gjør det lettere økonomisk for noen. Kan selvfølgelig være at noen andre i Osloområdet kunne tenke seg å huse en klokkenerd eller to av dere andre også.

Kurset tar for seg et eller to grunnverk, og vi får en innføring som er generell, før vi begynner å skru. Jeg fikk inntrykk av at det kunne være hensiktsmessig med maks 15 deltagere, og at det da raskt ville være to, tre urmakere som ville bistå oss. I en kurspakke vil man kunne tenke seg å få litt verktøy som blir ens eget, og ellers låne av våre lærere. Verket blir også ens eget selvfølgelig.

I et forsøk på å lage et budsjett ønsker jeg sterkt tilbakemeldinger på hva dere synes hva prisen skulle være på et slikt kurs, gjerne makspris, da dette er avgjørende for gjennomføring.

Som nevnt, du får da verk og noe verktøy, samt undervisning. Personlig er jeg såpass entusiastisk at jeg ikke lar meg skremme av en pris på f. eks. 3.000,- Dette er et rent eksempel, men da et budsjett bør lages, så ønsker jeg noen innspill her.

Videre må man komme til enighet om en helg som passer så mange som mulig, rent praktisk blir det fort mai innen alt er på plass.

Kan nevne at urmaker er i dialog om å få tak i verk så rimelig som mulig til oss, blir noe fra ETA.

Hvis dette blir en success kan man jo til og med begynne å drømme om oppfølgingskurs ect. Sky is the limit. Jeg kan kun snakke for meg selv, men tror helt ærlig at et slikt kurs ville gitt min store hobby et realt løft, og tanken på å skru på i hvert fall gamle og rimelige verk selv, justere og smøre osv, er meget forlokkende.

Oppdatering vil følge så raskt som mulig, men husk, litt tid vil det ta.

Dette høres kjempemessig ut. Det viktigste blir vel å spikre en helg, slik at man kan begynne planlegging. Mai er erfaringsmessig en travel måned...

Dette høres kjempemessig ut. Det viktigste blir vel å spikre en helg, slik at man kan begynne planlegging. Mai er erfaringsmessig en travel måned...

Ja, jeg vet, kan jo gå mye raskere enn det, tenkte ikke på at påsken er relativt tidlig i år, så man har jo april også. Tanker om pris, Boenna?

Jeg for min del legger fint ut en 3-4000 for ett kurs som dette! Men vil helst jobbe med ETA verk da dette er brukt mye og greie verk å kunne noe om IMO. Kjenner jeg gleder meg allerede:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk