Ur som invistering: 50-70k, 20 år

Medlem
29. aug. 2017
Innlegg
18
Sted
Ski
Hei!
Dersom jeg skulle velge å invistere i et ur som del av langsiktig pensjonssparing - hva ville dere valgt?
Tenkte engangsinvistering 50-70k, salg om 20-30 år.
Fint om det er et ur jeg kan benytte ved spesielle anledninger, kanskje 5 ganger per år uten at dette skal påvirke verdien nevneverdig.

Nytt? Brukt? Jeg har ikke hastverk med å kjøpe
 
Da hadde det nok blitt
Rolex Oyster Perpetual 39 blue eller datejust.

Pent nok til å kunne brukest til det meste - og Rolex sine sports / stål ur har historisk holdt verdien ok på lang sikt.
 
Hakke trua på at mekaniske ur er noe kult om 20-30 år jeg.
Kjøp deg heller en hel boks full med "NIB" Apple Watch Series 1 hvis du vil spekulere:D

Kjøp det armbåndsuret du liker aller best selv, innenfor budsjettet, hvis du heller vil ha noe å glede deg selv med - hver eneste dag de kommende 20-30 årene;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Qwestern og Thomas84
Hakke trua på at mekaniske ur er noe kult om 20-30 år jeg.
Kjøp deg heller en hel boks full med "NIB" Apple Watch Series 1 hvis du vil spekulere:D

Kjøp det armbåndsuret du liker aller best selv, innenfor budsjettet, hvis du heller vil ha noe å glede deg selv med - hver eneste dag de kommende 20-30 årene;)
Jeg trodde alle analoge ut ville dø raskt ut da både jeg og pappa fikk hvert vårt digitale ur på starten av 1980 tallet. Alarmer, lys, pip hver hele (og halve time), noen hadde tilogmed kalkulator. Utvilsomt fremtiden!
 
Hei!
Dersom jeg skulle velge å invistere i et ur som del av langsiktig pensjonssparing - hva ville dere valgt?
Tenkte engangsinvistering 50-70k, salg om 20-30 år.
Fint om det er et ur jeg kan benytte ved spesielle anledninger, kanskje 5 ganger per år uten at dette skal påvirke verdien nevneverdig.

Nytt? Brukt? Jeg har ikke hastverk med å kjøpe
Kommer litt an på hvor gammel du er nå, eller rettere sagt om 20-30 år ? Er litt knotete og trekke opp en klokke fra aldershjemmet, oppe i senga mellom stellene.Gå for en med Automatic du ;)
 
Hei!
Dersom jeg skulle velge å invistere i et ur som del av langsiktig pensjonssparing - hva ville dere valgt?
Tenkte engangsinvistering 50-70k, salg om 20-30 år.
Fint om det er et ur jeg kan benytte ved spesielle anledninger, kanskje 5 ganger per år uten at dette skal påvirke verdien nevneverdig.

Nytt? Brukt? Jeg har ikke hastverk med å kjøpe

Vintage
 
@Timebandit Tenkte salg om 20-30 år, ja
@chronometer Hvor gammel regner du før et ur er vintage?
Der strides de lærde, men mye av kvaliteten på mekaniske ur forsvant på begynnelsen av 70 tallet. Rolex er et unntak blant de masseproduserende produsentene. De fortsatte med samme mekaniske kvalitet, mens f.eks Omega hadde en laaang periode med middelmådige mekaniske verk..(også her unntak som Speedmaster).
På 50-60 tallet fantes det
mange kvalitetsprodusenter.
 
  • Liker
Reaksjoner: MINUTE_REPEATER
...men hva slags prisøkning ser du for deg?

jeg er redd din økonomiske innsats bør bortimot ganges med 10 for at det skal bli en skikkelig økning:

jeg ville helt klart valgt et sjeldent ur, men aldri sjeldent som i et kunstig-på-forhånd-uttenkt-limited-edition, men sjeldent fordi uret ble upopulært; én relativt bankers årsak er at visse ur blir upopulære fordi prisen er skyhøy - derfor kan jeg anbefale deg følgende av nye ur:

- vacheron constantin overseas ultra-thin
- laurent ferrier montre ecole i platina

av vintage så anbefaler jeg et hvilket som helst ur nib direkte formgitt av gerald genta.
 
"Ur som invistering...." - her tror jeg de fleste får frysninger og grøssninger, og ikke bare på feilstavelsen. Men heller tanken på å kjøpe ur som en investering, og kanskje enda verre - kjøpe et ur og legge det vekk i en safe eller bankboks uten å bruke det.
Men for all del, Rolex + sport + stål har vært en god oppskrift historisk sett.

Men start heller på nytt med en av følgende trådtitler:

"Ur som damemagnet: 50-70 kroner, 20 åringer": er det 20-åringer du er etter så ville jeg vurdert en haug med DW-klokker - en per pike
"Ur som damemagnet, 50-70 åringer, 20k": dette er en vanskelig kategori, men nyere Omega Seamaster.
"Ur som invitering, 50-70k, 20 fester": kjøp et penere dressur fra IWC - mener de har fått skryt for å ha mange bra fester
"Ur som inventar, 50-70kvm, 20k": Her er JlC sin Atmos en flott pyntegjenstand
"Ur som indiskre, 50-70k": Hublot
"Ur som helst, 50-70k, 20år": Rolex sportsmodel i stål.
 
Redigert:
Kjøp en IWC Ingenieur 3236, 3227 eller en annen "Genta Ingy". Da blir du rik når alle skjønner at det er slik en Ingy skal se ut;) (Evt fattig når du skjønner at du aldri skulle ha solgt den:()
iwc-ingenieur-automatic-mission-earth-watch-323604-iw323604.jpg
p316093608.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: fredde1972 og holmby