Urmaker/Gullsmed

S

Slettet bruker 2805

Guest
Hei!

Merker at det, forståelig nok, er stor skepsis mot symbiosebutikkene som forener to ganske forskjellige fag. Må bare spørre av egeninteresse, unngår dere slike butikker tvert, eller ser der an hva slags merker de fører osv? Jeg jobber selv i en slik forretning, og selv føler jeg ihvertfall at vi ikke står noe tilbake for en "ren" urmakerforretning, hvor alle ansatte har grunnkurs i lenkekorting og batteri, samt urmaker med 40år erfaring og to ansatte til som har vært lenge i klokkebransjen.
Vil veldig gjerne høre deres synspunkter, så kjør debatt!(om det er noe å diskutere da:p)

Hei og velkommen.

Alltid hyggelig med fag/bransjefolk her inne, har et svar på lur, men det får vente til jeg er på en pc.

Hei,

Det største problemet i nevnte butikker er vel først og fremst produktsortimentet med overpriset quartz og annet uinterresant. Utover det er det som regel uhorvelig dårlig produktkunnskap på de ansatte - de kan kanskje bytte batteri, men det stopper desverre ofte der... En sjelden gang hvor jeg har vært på klokkesøk i denne typen butikker og kilket på typisk Tag Heuer eller Longines, så har jeg opplevd at de ansatte er tilnærmet blottet for kunnskap om hva som rører seg under skiven.

Dårlig utvalg, sjeldent god kunnskap og ofte høye priser gjør at kjøp som kunne vært utført i denne typen butikker heller blir gjort over nettet

Redigert:
Ja, det finnes så klart forskjellige varianter av nevnte forretninger, men jeg går så klart inn for å ta en titt hvis det er noe, men noe kjøp, snakk eller fiks blir det lite av. Det er vel kunnskapene som ikke strekker til, ikke det at jeg kan så jævlig mye, men liker ikke alltid å være den med de beste kortene. Har jo også opplevd dette flere ganger hos "skikkelig" urmaker, da må jeg vel si at jeg ble litt satt ut... Sporer vel litt av her, men poenget er at sortimentet har mye å si, samt hvem du møter på der inne, fint at det er en selger som har gått selgerkurs, men det er ikke derfor jeg er der da...:eek:

jeg unngår de stort sett.

mest på grunn av produktutvalget. Stort sett er det Mango, police og Diesel som selges mest av og/eller tar opp mest plass i hyllene. Disse merkene er uinteressante for meg. Av og til en del kjedelige seiko'er.

Samtidig kan jeg ikke se hva en symbiosebutikk vil vinne på å utvide vareutvalget for å gjøre seg interessante for ekte entusiaster. det er få av oss og vi kjøper ikke SÅÅÅ mange klokker i løpet av et år. Det vil nok ikke være en lukrativ forretningside.

Men, 1 tips: begynn å selge noen mekaniske seiko'er. Seiko har masse tøft som ville slått an blant yngre. Eksempelvis Seiko Monster, Seiko 5. Da hadde jeg stukket innom en gang i blant. Disse er rimelige priset.

Men helt ærlig så tror jeg at en symbiosebutikk som du kaller det, henvender seg entusiastmiljøet i nOrge er som at Opel skuille gjort det samme til norsk amcar forening. Eller at Expert til Hifi-miljøet. Dere kan gjøre dere hakket mer interessant, men vil aldri bli en player.

Har bedere erfaring med utvalg i butikken når det er urmaker/optiker enn når det er urmaker/gullsmed:)

Gode argumenter her, og må nok si meg enig i de fleste. På generelt grunnlag kan jeg jo også si at gutter er svært mye mer opptatt klokkens indre, leser bruksanvisninger, bakgrunn og historier osv. Jentene i butikken bryr seg ikke en døyt om dette, og får jo følgelig problemer når det kommer folk med peiling. Men som sagt lenger oppe her, butikken sikter seg nok ikke inn på mange av de som ferdes her:p

Jeg jobber selv i en slik forretning, og selv føler jeg ihvertfall at vi ikke står noe tilbake for en "ren" urmakerforretning, hvor alle ansatte har grunnkurs i lenkekorting og batteri, samt urmaker med 40år erfaring og to ansatte til som har vært lenge i klokkebransjen.
Hvilke merker selger dere?

Tag Heuer, Certina, Longines, Seiko(med undermerker), Maurice Lacroix og selvfølgelig "moteklokker". Som en digresjon, imorgen går jeg til anskaffelse av en LLD, kan ikke si annet enn at jeg gleder meg stort:D

Tag Heuer, Certina, Longines, Seiko(med undermerker), Maurice Lacroix og selvfølgelig "moteklokker". Som en digresjon, imorgen går jeg til anskaffelse av en LLD, kan ikke si annet enn at jeg gleder meg stort:D
Gratulerer med flott LLD, da. Husk: Pics or it didn`t happen :cool:;)

Ok, da er dere en slik butikk jeg faktisk stopper opp og kikker litt hos. Har imidlertid blitt vettaskremt av manglende fagkunnskap i slike butikker, så sjansen for at jeg vil ta imot hjelp er lik null.

Det er helt greit å måtte gå og sjekke boka for å være sikker på nøyaktig hvilket kaliber automatisk ETA-urverk som sitter i en gitt klokke - men det er ikke greit å ikke forstå spørsmålet.
:)

Hehe, får vel se om jeg får til en liten unboxing ja, om jeg har tid.

Gutta over sier det allerede bra.
Men bilder på LLD kan vi virkelig ikke få nok av og en liten oppgradering av Seikosortimanget til modeller nevnt ville vært et løft (hvis montern med Seiko ligner hva jeg sett i tilsvarende butikker)

Disse butikkene er ofte et produkt av et "bredest mulig" prinsipp og der faller ikke vi som entusiaster inn. Generelt så går det også ofte tregt for disse butikkene å se mulighetene i klokketrender samt den fordelen det ville vært å følge med på blogger og andre fora for opplysning. Nå skal det også sies at en treg aktør som Optura som distribuerer Seiko i Norge har tatt inn endel mekaniske ur i sortementet samt at Darth Tuna er på det norske markedet for første gang til den nette sum av 28000,- ;) Personlig venter jeg spent på hvilken norsk c-kjendis som skal profilere Mango Frutti neste gang ;)

-V

Det varierer jo voldsomt mellom de forskjellige "symbiosebutikkene". For å ta et konkret eksempel er det en enorm forskjell mellom David-Andersen på Egertorget og en generisk gullsmed/urmaker som knapt har noe mekanisk..

Redigert:
Hehe, litt enig av det skrives om Seiko. Vi har inne svært få mekaniske, men noe som nok forklares økonomisk. Den jevne nordmann svir heller av 30k på en Tag enn en Seiko...(dessverre?:p)
Er forøvrig veldig enig med the last nick left.

Forøvrig kan jeg melde om et nyinnkjøp foretatt idag. Noen vits å legge ut unboxing av en LLD?

Hehe, litt enig av det skrives om Seiko. Vi har inne svært få mekaniske, men noe som nok forklares økonomisk. Den jevne nordmann svir heller av 30k på en Tag enn en Seiko...(dessverre?:p)

Forøvrig kan jeg melde om et nyinnkjøp foretatt idag. Noen vits å legge ut unboxing av en LLD?

Her er det bare å legge ut bilder ja. Unboxing er noe sonen liker. :D

Så klart vi trenger unboxing av en LLD!:D Nydelig klokke:cool:
Pictures, or it did'nt happen:p