Urmaker Kruttskjegg

Medlem
15. feb. 2023
Innlegg
163
Sted
Bergen
For om lag tre år siden dukket det opp en random video på youtube hos meg. Jeg husker ikke helt om jeg allerede var begynt å interessere meg litt for klokker, eller om dette faktisk var den aller første gnisten:

Wrist Watch Revival:

Jeg hadde aldri sett noe lignende før, og ble helt fascinert. Mest av alt opplevde jeg det som ekstremt avslappende og terapeutisk å se på. Etterhvert ble dette en youtube kanal jeg ofte fant frem sent på kvelden, og brukte som sovemedisin. (ps. jeg husker ikke hvilken av videoene hans som dukket opp, så jeg la ved den mest populære)

Klokke interessen min har bare vokst de siste tre årene, og litt ut av det blå så fikk jeg for meg at jeg faktisk har lyst å lære meg det Marshall fra Wrist Watch Revival holder på med. Jeg ble helt sjokkert når han i den ene videoen sa at han hadde lært det via dette online kurset:


Kurset er laget av Mark Lovick som også har denne youtube kanalen: https://www.youtube.com/@WatchRepairChannel

Han har heldigvis også en gratis-demo versjon av kurset, der du kan lære veldig mye. Jeg har enda ikke begynt på kurset, men har gjort gratis delen. Det kommer til å koste et par tusen kroner å ta de to første kursene, som skal få deg opp på et nivå der du kan gjøre en vanlig service på et automatisk urverk. Det er 6-7 timer med video pluss at du får tilgang til en del ekstra.

Men det er også flere andre som har lignende kurs og ekstreme mengder info på nettet:

Alex Hamilton driver denne nettsiden:
https://watchrepairtutorials.com/ og https://www.youtube.com/@watchrepairtutorials

Han virker faktisk kanskje til å være den aller mest grundige(?). Jeg har allerede lært veldig mye fra han!
Og det er ikke umulig at jeg heller går for hans kurs, selv om jeg enda ikke helt har fått satt meg inn i hva han tilbyr. Det er også litt dyrere en de andre.

Jeg må legge til denne Watchmaker Lessons-spillelisten han har:

Eller så har vi også en danske Christian Lass som lager noen fantastisk fine klokker. Han var "Former Master watchmaker of the Patek Philippe Museum in Geneva" så han vet. nok litt hva han holder på med. Han driver siden https://learnwatchmaking.com/ der du ka ta et lignende kurs, og ikke minst har han et veldig bra demo-kurs som er gratis. Jeg holder på med det nå, og har lært mye.

Det er en del flere der ute også! Må si vi er heldige som lever i en tid der det er så lett å kunne lære av så flinke mennesker på en så lettvint måte i vårt eget tempo. Dessverre så har jeg ikke mye tid, men jeg lærer litt hver eneste dag.

----
Verktøy, lampe, oljer og diverse er bestilt inn fra diverse utenlandske webshops. Via dette forumet fant jeg www.cousinsuk.com som virker veldig bra.
Jeg tror jeg har sett alle videoer på youtube om verktøy så jeg begynner å få en oversikt, men det er veldig dyrt om man skal kjøpe skikkelig kvalitet med en gang. Siden jeg ikke har tålmodighet til å vente/spare så har jeg i veldig stor grad basert meg på billigere verktøy (kina kopi) og så bytter jeg ut det viktigste etterhvert som jeg trenger.
Noen få viktige ting har jeg kjøpt av god kvalitet. Jeg har ikke nøyaktig oversikt, men jeg vil tro at jeg ligger på under 8-9k totalt nå for absolutt alt verktøyet og utstyret jeg har kjøpt. Dette inkluderer også oljene som er ganske dyre. Men det er fortsatt en del jeg mangler som f.eks avmagnetisering og timegrapher. Og det dukker garantert opp flere ting jeg har lyst på etterhvert, så det er absolutt ikke veldig billig hobby å starte med.

På samme måte som jeg overbeviser meg selv om at det er lønnsomt å kjøpe bra fiskeutsyr
("bare TENK på hvor mye fisk jeg fyller fryseren med, og hvor mye jeg sparer på å kjøpe fisk!" ) så overbeviser jeg meg selv om at dette er en god investering siden jeg sparer masse penger på å sende klokker på service, pluss at jeg har veldig lyst å kjøpe gamle "ødelagte" klokker og restaurere de. Akkurat slik som Marshal i wrist watch revival. Hvor realistisk dette er får vi bare se etterhvert ;) Men det er uansett veldig kjekt å lære noe nytt, og ikke minst ha en rolig hobby som kan senke pulsen.

Når jeg er tilbake fra ferie så ska jeg bygge en aldri så liten stasjon på gjesterommet i kjelleren der jeg kan holde på. Det er ikke verdens største plass, og det blir nok ikke så god stemning om alt verktøyet skal ligge ute til en hver tid, så jeg tenker at jeg må ha en løsning der jeg pakker ned mye mellom hver session.

Jeg har også noen bøker på vei som jeg tenkte å skrive litt om her etterhvert som jeg får sjekket de ut.

Jeg tenker å holde denne tråden gående med bilder og info for å dokumentere reisen og etterhvert prosjektene mine. Ikke minst er det veldig kjekt å få litt tips og tilbakemelding fra dere med mere erfaring en meg!

Ha en strålende sommer!
-Urmaker Kruttskjegg
 
Så herlig å lese, @Kruttskjegg !
Jeg har også skrudd litt. Ble mest med fritid og har falt bort siste tiden. Mye spennende!! Selv har jeg nok ødelagt flere klokker enn jeg har fikset. Lager også litt. Har lært mange nye ord.

Noen kule prosjekter ligger også i skuffen på vent.

Det blir spennende og følge deg!!

8- )
 
For om lag tre år siden dukket det opp en random video på youtube hos meg. Jeg husker ikke helt om jeg allerede var begynt å interessere meg litt for klokker, eller om dette faktisk var den aller første gnisten:

Wrist Watch Revival:

Jeg hadde aldri sett noe lignende før, og ble helt fascinert. Mest av alt opplevde jeg det som ekstremt avslappende og terapeutisk å se på. Etterhvert ble dette en youtube kanal jeg ofte fant frem sent på kvelden, og brukte som sovemedisin. (ps. jeg husker ikke hvilken av videoene hans som dukket opp, så jeg la ved den mest populære)

Klokke interessen min har bare vokst de siste tre årene, og litt ut av det blå så fikk jeg for meg at jeg faktisk har lyst å lære meg det Marshall fra Wrist Watch Revival holder på med. Jeg ble helt sjokkert når han i den ene videoen sa at han hadde lært det via dette online kurset:


Kurset er laget av Mark Lovick som også har denne youtube kanalen: https://www.youtube.com/@WatchRepairChannel

Han har heldigvis også en gratis-demo versjon av kurset, der du kan lære veldig mye. Jeg har enda ikke begynt på kurset, men har gjort gratis delen. Det kommer til å koste et par tusen kroner å ta de to første kursene, som skal få deg opp på et nivå der du kan gjøre en vanlig service på et automatisk urverk. Det er 6-7 timer med video pluss at du får tilgang til en del ekstra.

Men det er også flere andre som har lignende kurs og ekstreme mengder info på nettet:

Alex Hamilton driver denne nettsiden:
https://watchrepairtutorials.com/ og https://www.youtube.com/@watchrepairtutorials

Han virker faktisk kanskje til å være den aller mest grundige(?). Jeg har allerede lært veldig mye fra han!
Og det er ikke umulig at jeg heller går for hans kurs, selv om jeg enda ikke helt har fått satt meg inn i hva han tilbyr. Det er også litt dyrere en de andre.

Jeg må legge til denne Watchmaker Lessons-spillelisten han har:

Eller så har vi også en danske Christian Lass som lager noen fantastisk fine klokker. Han var "Former Master watchmaker of the Patek Philippe Museum in Geneva" så han vet. nok litt hva han holder på med. Han driver siden https://learnwatchmaking.com/ der du ka ta et lignende kurs, og ikke minst har han et veldig bra demo-kurs som er gratis. Jeg holder på med det nå, og har lært mye.

Det er en del flere der ute også! Må si vi er heldige som lever i en tid der det er så lett å kunne lære av så flinke mennesker på en så lettvint måte i vårt eget tempo. Dessverre så har jeg ikke mye tid, men jeg lærer litt hver eneste dag.

----
Verktøy, lampe, oljer og diverse er bestilt inn fra diverse utenlandske webshops. Via dette forumet fant jeg www.cousinsuk.com som virker veldig bra.
Jeg tror jeg har sett alle videoer på youtube om verktøy så jeg begynner å få en oversikt, men det er veldig dyrt om man skal kjøpe skikkelig kvalitet med en gang. Siden jeg ikke har tålmodighet til å vente/spare så har jeg i veldig stor grad basert meg på billigere verktøy (kina kopi) og så bytter jeg ut det viktigste etterhvert som jeg trenger.
Noen få viktige ting har jeg kjøpt av god kvalitet. Jeg har ikke nøyaktig oversikt, men jeg vil tro at jeg ligger på under 8-9k totalt nå for absolutt alt verktøyet og utstyret jeg har kjøpt. Dette inkluderer også oljene som er ganske dyre. Men det er fortsatt en del jeg mangler som f.eks avmagnetisering og timegrapher. Og det dukker garantert opp flere ting jeg har lyst på etterhvert, så det er absolutt ikke veldig billig hobby å starte med.

På samme måte som jeg overbeviser meg selv om at det er lønnsomt å kjøpe bra fiskeutsyr
("bare TENK på hvor mye fisk jeg fyller fryseren med, og hvor mye jeg sparer på å kjøpe fisk!" ) så overbeviser jeg meg selv om at dette er en god investering siden jeg sparer masse penger på å sende klokker på service, pluss at jeg har veldig lyst å kjøpe gamle "ødelagte" klokker og restaurere de. Akkurat slik som Marshal i wrist watch revival. Hvor realistisk dette er får vi bare se etterhvert ;) Men det er uansett veldig kjekt å lære noe nytt, og ikke minst ha en rolig hobby som kan senke pulsen.

Når jeg er tilbake fra ferie så ska jeg bygge en aldri så liten stasjon på gjesterommet i kjelleren der jeg kan holde på. Det er ikke verdens største plass, og det blir nok ikke så god stemning om alt verktøyet skal ligge ute til en hver tid, så jeg tenker at jeg må ha en løsning der jeg pakker ned mye mellom hver session.

Jeg har også noen bøker på vei som jeg tenkte å skrive litt om her etterhvert som jeg får sjekket de ut.

Jeg tenker å holde denne tråden gående med bilder og info for å dokumentere reisen og etterhvert prosjektene mine. Ikke minst er det veldig kjekt å få litt tips og tilbakemelding fra dere med mere erfaring en meg!

Ha en strålende sommer!
-Urmaker Kruttskjegg
Kult, jeg bruker også wrist watch revival som sovemedisin:)
Har kjøpt noen verktøy jeg også, slik at jeg kan bytte lenker selv. Merker jo at kvaliteten man får fra kina kopiene er ekstremt dårlig i noen tilfeller. i andre er den tilfredsstillende, så vidt.
Leker med tanken på å begynne med hjemmefiks, men innbiller meg at det fort kan bli fikkelpikkel så jeg har lagt det litt på hylla, selv om jeg kjenner kløen til å skru og mekke hver gang jeg sveiper innom Youtube og en urmaker kanal.
Kjøpte nylig en dobbel lupe her på Tidssonen og må si at jeg ble sjokket over hvor mye bedre den er. Koster 10 ganger så mye som kinesisk versjon, men det er verdt det. 349,- er heller ikke sykt dyrt.
 
Oppdatering 1:

Jeg fikk en mail fra Christian Lass (https://learnwatchmaking.com/) om 30% rabatt på kurset hans siden jeg hadde tatt demo delen. Tilbudet var for godt for god til å si nei til, så min første urmaker-lærer heter nå Christian Lass.
306162841_539298564863856_5155947945467168215_n.jpg
christian-lass-30CP-watch-8.jpg


Han virker som en veldig spennende type:
https://www.hodinkee.com/articles/christian-lass-patek-watchmaker-one-to-watch og https://christianlass.dk/

Jeg har sett de fleste videoene i kurset mens jeg var på ferie, men jeg skal se de igjen når jeg har fått alt verktøy på plass, og kanskje til og med har et urverk liggende klart på arbeidsbenken.

I tillegg har jeg funnet en ny artig skrue som har enorme mengder med informasjon gratis tilgjengelig og som jeg har lært mye av:

men tilbake til Christian Lass... Han sier at det var boken "Watchmaker" av Geroge Daniels som tente gnisten i han, og han anbefaler den sterkt. Da kunne jeg ikke la være å bestille den. Dessverre er den relativt dyr, men jeg fant et eksemplar billig på amazon som virker til å være i helt perfekt tilstand.

watchmaking-george-daniels-v03.jpg
watchmaking-george-daniels-v05.jpg

Jeg har ikke fått lest mange sider enda, men dette virker til å være selve bibelen... Det er en stor bok, og den virker til å være akkurat så grundig som jeg håpet på. Her forklares hver eneste del i et urverk i detalj, samtidig som den er ment å kunne forstås og læres bort til en nybegynner som meg. Jeg gleder meg virkelig til å lese og lære i perioden fremover :)

På ferien slo det meg at jeg ikke viste hvordan et mekanisk urverk faktisk fungerte! Jeg trodde jeg vise det, men jeg gjorde ikke det.
 
Dette er spennende, og jeg gleder meg til å følge denne tråden videre!

Dersom jeg i fremtiden klarer å fristille nok fritid, så skal jeg også prøve :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
Dette er spennende, og jeg gleder meg til å følge denne tråden videre!

Dersom jeg i fremtiden klarer å fristille nok fritid, så skal jeg også prøve :cool:
Jeg håper du finner tid så er vi flere nybegynnere her! I mellomtiden skal jeg prøve å holde gløden i tråden her, og legge ut alt av relevante videoer og bøker jeg kommer over så sparer du tid når du først kommer i gang.
Ang Christian Lass, antar du har sett programmet som ble sendt på NRK for en tid siden Verdens dyreste klokker. Der vises det bla hvordan programlederen bestiller en klokke hos Christian Lass, som forteller og viser endel av prosessen rundt det å bygge en slik ekslusiv klokke.
Dette var helt nytt for meg, gleder meg til å se!

Tusen takk for så mye respons! Det motiverer til å fortsette :)
 
450458083_1000771834786435_4140683947072197470_n.jpg


449404016_8872200902796734_1109701510755715733_n.jpg

Første forsøk:

Jeg snakket med en gammel urmaker i Lofoten i ferien og fortalte han at jeg hadde lyst å komme i gang.
"Ødelegg dine egne klokker først, så kan du ødelegge klokkene til vennene dine senere" var rådet hans. Jeg går for det!

Jeg bestemte meg egentlig for å åpne en Gecota Sea Hunter jeg har liggende med et kinesisk PT5000 urverk. Dette er det perfekte til å øve på siden det er en ETA 2824 klone (også samme som Sellita sw200). Men den jævla baksiden var jo helt umulig å få av uten spesialverktøy. Jeg har ikke bilde her, men det er et tikantet baklokk. Nå har jeg brukt enda noen tusen (for mye) på verktøy, så åpner skal bestilles på temu ;)

Jeg fant frem denne videoen:

Seiko KZ211K1 / Landshark / Atlas
(7s36 urverk)
449793708_499635022560560_3196494292224241669_n.jpg
449398869_1156974618912471_1301779352111088536_n.jpg


Etter å ha sett og lest så mye så var det veldig kjekt å endelig være i gang selv. Delene er jo sjokkerende mye mindre i virkeligheten en på youtube ;)
Det gikk overaskende bra! Etter en stund kommer man til verdens minste skrue. Den er så liten at du må bestille eget spesial verktøy fra Seiko for å skru den opp. Alternativt så kan man file den minste skrutrekkeren til å bli enda mindre for å komme til. Akkurat dette virket som en litt for stor utfordring, litt for tidlig. Men etter mye om og men (og lån av min samboers neglefil) så fikk jeg det fan meg til. Og akkurat der og da så følte jeg meg nesten som en guds gave til urmakerfaget. Den følelsen skulle riktignok ikke stå seg så lenge.

449728700_1246016886810969_8905756352144110616_n.jpg

Men om ikke annet så var de veldig oppløftende å se at jeg mestret å jobbe med små verktøy og nøyaktighetsarbeid. Jeg er en ganske klumsete og kraftig type, og har masse ting i leiligheten vår jeg ikke får lov å røre fordi min samboer antar at jeg kommer til å ødelegge det med å bruke for mye kraft. Hun tar det ikke ut av ingenting.

Men dette fungerte! Og ikke bare det, men jeg mistenker at jeg har uvanlig godt syn? Jeg hadde i hvert fall ingen problemer med å jobbe uten lupe eller forstørrelsesglass. Unntaket var den skruen jeg snakket om i tillegg til to circlip. Jeg har aldri vært borti sånne circlip før og de var noe skikkelig herk!

Og når hele verket er demontert var det akkurat en slik circlip som var den ALLER SISTE operasjonen. Og jeg slet så inn i h... og når jeg endelig fikk den av så spratt den veggimellom og havnet inn i en annen dimensjon eller tidslinje. Jeg fant den i hver fall ikke igjen uansett hvor mye jeg snudde opp ned på gjesterommet.

Jeg hadde uansett ikke tid til noe annet en å demontere i går, så får vi se om jeg finner tid til å montere sammen igjen en annen dag. Først må jeg også skaffe meg en ny circlip. Noen som har en liggende? :)

Så for å oppsummere litt:

Det var ekstremt gøy å være i gang og jeg fikk det til mye bedre en jeg hadde turt å håpe på. Det var skikkelig kos å sitte å jobbe med en kaffekopp og vape. Jeg merket ikke at tiden gikk.

Men det er en øvelse for meg å ta meg god tid. Stadig vekk tok jeg meg selv i å stresse eller ta en lettvint løsning. Evnt bare jobbe unødvendig fort som om jeg hadde noe jeg skulle rekke. Dette førte flere ganger til slurv, som igjen førte til flere riper inne i verket. I tillegg klarte jeg kanskje å lage et merke på selve skiven pga slurv, men vi får se om jeg får det bort. Jeg tror jeg tok meg selv litt i å bli revet med av tempoet på youtube videoen også.

Er det en ting jeg tar med meg til neste gang så er det; BRUK GOD TID! Gjør det skikkelig. Inspiser hver eneste del grundig og tenkt deg godt om på hvert minste valg. Dette er noe jeg generelt kunne ha godt av å jobbe med i livet mitt.

Eller så var det jo en smule bittert at dette urveket så helt forbanna nydelig ut, uten et eneste tegn til gammel olje eller søl. Ikke så tilfredstillende som alle youtube videoene jeg har sett, der man faktisk forbedrer verket ;)

Enda mere verktøy på vei inn fra alle verdens kroker. Både eksklusivt sveitsisk og mindre eksklusivt fra Temu. Flotte ting fra Tidssonen webshop og mindre flotte ting fra AliExpress. Det skal bli bra til slutt!

449752425_1003573597654553_3019365366792711938_n.jpg
450485618_7464543570317461_1578685686126796231_n.jpg


-Urmaker Kruttskjegg
 
Interessant lesning, og ikke minst underholdende! :mrgreen:

Du får finne noen rimelig Seikoer eller Certinaer fra 70-80-90-tallet med behov for service. Burde ikke være altfor vanskelig å finne :unsure:
 
  • Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
WOW.
Plutselig oppdager du hvor store støvkorn er. Tenk at støvkornene er større enn skruene du bruker!
Et tips som har hjulpet meg er å bruke et forkle! Lån et av Fruen. (Ta et nyvasket et). Har du på deg dette, og taper enden opp til under bordet. Da får du en skål mellom deg og borde. Det er mange skruer og deler som kan havne her. (Legg merke til at jeg skrev 'kan'. Mye kommer utenfor også, men det å redde disse "kan'ene" er verd det)

Lykke til med jobbene!

8
 
En liten sommerupdate:

Denne sommeren er det hektisk, med intensive ferieturer hit og dit, og med arbeidsdager inn i mellom. Ikke mye tid for nye hobbyer, men sakte men sikkert kommer det deler og verktøy fra hele verden sånn at jeg kan fortsette der jeg slapp.

Lesestoff:
451510562_7685929928184493_6187210782440623749_n.jpg

En normal person bestiller seg kanskje EN bok om temaet, men min ADHD hjerne må selvfølgelig bestille alle sammen. Det er ikke dumt, for det er ofte lurt å lære det samme fra forskjellige vinkler. "Watchmaking" av Geroge Daniels er rimelig avansert og ikke minst laget for de som vil lage sin egen klokke fra A til Å, hver eneste lille del. Istedenfor så begynner jeg heller med den nede til høyre: "Watch repairs for beginners" av Harold C.Kelly
450773003_1389158545111372_4508777684467030901_n.jpg


Siden sist har jeg også mottatt nye circlips fra amazon i tillegg til bedre luper (fra tidssonens nettbutikk) og bedre vaske og rensemidler. I tillegg hadde min far liggende et digitalkamera med linse for macrofotografering. Jeg husker ikke hva mere, men det er mye man trenger etterhvert. Verkstedet (egentlig gjesterommet) fyller seg opp, mens bankkontoen tømmes i samme fart.

Ja, ikke minst har jeg kjøpt noen stilige vintage klokker som jeg skal øve meg på og forhåpentligvis selge igjen med litt profitt for å få råd til enda mere verktøy ;) Men mere om det senere!

Fortsatt god sommer til dere!
-Urmaker Kruttskjegg
 
Enicar Star Jewels MRO
453371434_3202976979835959_565648852695210069_n.jpg
_MG_0429.JPG


For en liten stund siden vant jeg en auksjon med to vintage klokker. En av dem var denne; Enicar Star Jewels MRO.
Jeg hadde ikke hørt om Enicar før, men et google søk endte med at jeg satt oppe halve natten. For et sjarmerende merke, og spennende historie!
Kjenner du til Racine familien? Prøv å skriv Racine baklengs ;)
451507157_501466572454931_362597074496872411_n.gif


De hadde virkelig noen stilige design en periode, og alt av urverk er inhouse.

Det er faktisk et eget lite community rundt Enicar med egne forum osv. Veldig snålt og sjarmerende. Jeg liker veldig godt enicar.org som driftes av en entusiast som også har laget en veldig fin bok om merket. Denne boken ønsker jeg meg til jul!

Eller så følger jeg en urmaker på youtube; HorologyBiology som også har en egen webside for dette merket; vintageenicar.com

Og til slutt må jeg få anbefale enicar101.com

Merket gikk dunken under quartz krisen som så mange andre, men navnet brukes nå av noen som lager noen helt andre klokker.

Så gøy det er å oppdage et helt nytt merke på denne måten! Jeg har ikke interessert meg så mye for vintage før, men dette har åpnet en helt ny verden av entusiasme for min del!

Men over til dette prosjektet:

449595995_841343821295055_7351991005017448515_n.jpg


Enicar Star Jewels MRO er en meeeeget sær klokke, med skikkelig 60/70 talls design. Akkurat min klokke har inhouse AR 165D urverk som ikke ble lansert før 1975 så jeg tipper denne klokken er ca 50 år.

Jeg skulle likt å vite hva MRO står for om noen vet? Hvis jeg ikke tar feil så har MRO modellene denne snåle innleggs kanten rundt skiven på innsiden av glasset.


453711870_7710209732423375_2058594316314813758_n.jpg


Dessverre hadde denne kanten løsnet på min klokke og det har ødelagt skiven under. Så ny skive må bestilles. Heldigvis virker det som det er relativt mye reservedeler å finne fra dette merket. Og det er ikke krise for meg om det blir en annen farge en brun på den nye skiven heller ;)

ER 165D er en smule komplisert automatisk urverk. Enicar gjorde ting på sin egen måte, og det er veldig mye deler her. Det er også en stilig quick set funksjon som gjør at datoen hopper en frem når du trykker inn kronen. Ikke det lureste urverket å starte med for meg, men jeg hopper i det.

_MG_0427.JPG

Det er heller ikke veldig mange gode guider online.

På watchrepairtalk.com har Vwatchie laget en god guide på et lignende verk:
https://www.watchrepairtalk.com/topic/22036-enicar-calibre-161-service-walkthrough/
Dessverre er dette et noe enklere urverk. Men det var likevel mye å hente her. Ikke minst når jeg skal sette det sammen igjen med olje guiden hans osv.

På youtube så har French Watch Collector laget en fin guide for et lignende verk. Han har mye spennende informasjon å by på også underveis:

Mens den eneste jeg kunne finne som jobber på akkurat riktig verk er selveste Horology Biology, som har en flott video. Dessverre er den ikke helt en steg for steg video så det er ikke så lett å følge den hele tiden.


Men til sammen håper jeg dette er nok til at vi skal få dette urverket sammen igjen.
451943003_505719588534308_4790360653386358635_n.jpg

Jeg har demontert hele urverket nå, til og med mainspringen. Det er mye å lære hele veien!

Den største tabben jeg vet at jeg har gjort til nå er å miste en liten fjær som spratt av gårde. Det var utrolig unødvendig, og fra nå av kommer jeg _alltid_ til å bruke litt rodico mot fjærene mens jeg tar de ut.

452552109_3346050792428829_4182402376212370504_n.jpg


Siden jeg uansett må vente på ny skive så tror jeg at det er lurt å også bestille et reserve-urverk fra ebay. Både på grunn av denne lille fjæren, men det er sikkert ikke så dumt å ha hele verket om noe skulle oppstå. Jeg er litt usikker på balanshjulet også! Heldigvis finner du hele urverk relativ billig.

Det kommer til å ta litt tid å få tak i det jeg trenger. Men i mellomtiden er planen å rense skikkelig med getto-oppsettet mitt. Og så pusse og polere kasse. Har aldri gjort det før, så blir spennende og lærerikt. Om det skulle bli litt tid til overs så har jeg klart å kjøpe en haug andre vintage klokker også, så jeg har mere en nok å finne fremover ;)

Jeg koser meg skikkelig med dette her, det må jeg si. Håper det kan være litt til inspirasjon for andre å prøve også!
-Urmaker Kruttskjegg