Urmaker lagde en rekke stygge riper ved bytting av rem - kreve gratis polering?

Medlem
2. juli 2013
Innlegg
38
Sted
Bekkelaget, Oslo
Hei!

Var en tur hos Bjerke i dag for å bytte rem (nykjøpt hos bjerke). Da jeg kom hjem oppdaget jeg at urmakeren hadde klart å lage 4-5
rimelig stygge riper i klokken.
1456004_10151673551946582_158452597_n.jpg

1459289_10151673551886582_1002636788_n.jpg


Kan jeg kreve noe polering av dette?
Kjip situasjon..

På forhånd takk,
ojbl
 
Her både kan og bør du kreve retting, dvs. polering. Fremgår ganske klart av bildene at skaden er forårsaket ved bytte av reim.
 
Hehe, jeg forstår ikke hvordan de har klart det der. Tror ikke det hadde skjedd med mine selv om jeg gjorde det der dagen derpå... bjerke hvorhen ?
 
Takk for lynraske svar!

Er det vits å spekulere ut en måte jeg skal gå frem for å få den polert, eller bør dette være en relativt smal sak for dem å rette opp i?

Bjerke Paleet
 
Jeg var innom en urverker i Oslo forrige helg. Spurte om han hadde noe verktøy til salgs, for bytting av rem og lenke.

"Nei, sånn bruker ikke vi. Vi bruker bare kniv"

"Jaha?"

"De har sikkert noe sånt verktøy på clas ohlson!"

Er dette vanlig?

Ontopic: Dette må da Bjerke ordne for deg.
 
Personlig bryr jeg meg ikke noe om slike merker: De er heeeelt i overflaten (fjernes superenkelt med lett polering) og oppstår veldig fort. Dersom man skal unngå de må man enten teipe opp klokken hver gang man skifter fra lenke, eller benytte den store doble barettutstøteren fra Bergeon (men også her kan man klare å lage overflateriper).

Men Bjerke (som jo ikke vet hvor sensitive kundene er for småriper) burde helt klart ha maskert klokken din ved skifte. Her syns jeg det absolutt er rimelig å spørre om en enkel polering for å fjerne merkene dersom du syns de er sjenerende.
 
Tar turen ned i morgen.

I9GOB.png



Her kan dere se et bedre bilde, er ikke akkurat hva jeg vil kalle overflateriper.. :(
 
Redigert:
De så i overkant dype ut. Jeg selv bruker et verktøy av kompositt når jeg monterer remmer for å unngå slike.


Bjerke burde visst bedre....
 
Det ser jo drøyt ut. Hvordan har de klart det?? Gjør meg særs skeptisk når en anerkjent urmaker som Bjerke ikke behandler klokker bedre enn det. Har to klokker som bør få service på nyåret som jeg vurderer å levere inn der. En Pam og en Sub. Tror jeg skal sjekke andre steder, men hvem andre kan ta service på Panerai?

Bare av nysgjerrighet, hva slags klokke er det og er den kjøpt hos Bjerke?

Spent på å høre hva de sier. Gi update etter du har vært der! @ojbl
 
Redigert av en moderator:
Er også spent å høre hva de sier!

Jeg regner med at urmakeren var "nyutdannet", ettersom han sa han skulle opp å høre med noen mer kyndige...
Klokken er ikke kjøpt på Bjerke, nei. :)

Skal holde dere oppdatert, vi får se om Bjerke blir å foretrekke eller ei etter i morgen ;)
 
Aiai, det siste bilde der så ikke pent ut, rein mishandling. Får håpe vi kan få høre en solskinnshistore fra Bjerke imorgen da, det hadde vært på tide.
 
Har ikke tatt av og på lenke på noe annet enn en Seiko Orange Monster selv, men det var jo veldig lett selv for meg som aldri har gjort det før. Er det stor forskjell på dette når det kommer til dyrere ur, for kan ikke helt skjønne at dette er mulig.
 
Er det lug-holes er det veldig lett, men er det ikke, så kan det være litt mer tricky. Men som tidligere nevnt her, kommer man langt med litt tape, jeg taper alltid baksiden av lugsen når jeg skal bytte over fra lenke til rem.
 
@MINUTE_REPEATER - det verktøyet skulle jeg gjerne sett mer inngående beskrevet - lenket til.
Har den "pinsett"-varianten (tror jeg) @Juice sikter til og klarer fint å ripe med den med :cool:
 
Redigert av en moderator:
Jeg snakker ofte med min urmaker som er en venn faktisk: Han ser mye urverk mishandling når han åpner klokker.
Mishandling som stemme fra norsk urmakere. Spesielt dårlig olje behandling og mishandlet skruehoder.
Nå sier jeg ikke at alle er amatører, men det fins alt for mange grov fingrene som bryr seg ikke om de andre sin "eiendom. Folk som tenke at uansett, det er ikke synnlig.
Derfor oppfordret jeg tidligere her på forum til at mann burde sjekke selv urverkene etter service, til og med hos urmakeren før han gir klokken tilbake: Ingen urmaker kan nekte det rett. Litt visning på klokken sitt hjerte er tillatt.
Men hvem tenker på det eller rett og slett tør det?
Jeg gjør det og min venn vet det: Han er prof. og forstår det.
Å bytte remmer med urmaker kniv er uprof som det kan bli: Vertøyer fins for det og hvis mann kan ikke det, mann burde stå unna.
 
De er jo ikke proffe..

Hele poenget med å gå til proffer for å gjøre det er jo for å unngå slikt :(

Bjerke er jo ikke proffe på noen som helst områder, verken ekspeditørene eller urmaker har peiling på hvilke urverk som sitter i klokkene de fører, som et eksempel.

Meg: "Er det in-house i den nye Speedmasteren?"

Ekspeditør: "Vent litt... må bare slå opp her"

Urmaker: "Nei, det er ETA"

Meg: "Er det ikke caliber 9300 da?"

Urmaker: "Jeg vil tro det er manuell opptrekk og basert på ETA-verk, men la meg finne frem katalog.."

Litt senere:

Urmaker: "Joda, det er Caliber 9300 som omega har laget på sine fabrikker, lett å gå i surr vet du"

De driver liksom en av Norges mest eksklusive urforretninger..
 
Personlig bryr jeg meg ikke noe om slike merker: De er heeeelt i overflaten (fjernes superenkelt med lett polering) og oppstår veldig fort. Dersom man skal unngå de må man enten teipe opp klokken hver gang man skifter fra lenke, eller benytte den store doble barettutstøteren fra Bergeon (men også her kan man klare å lage overflateriper).

Men Bjerke (som jo ikke vet hvor sensitive kundene er for småriper) burde helt klart ha maskert klokken din ved skifte. Her syns jeg det absolutt er rimelig å spørre om en enkel polering for å fjerne merkene dersom du syns de er sjenerende.
@Juice Helt enig på begge punkter! Barett-merker på baksiden av lugs bryr jeg meg også lite om, disse kommer etterhvert nesten uansett. Men som du sier forandrer ikke dette at en urmaker som gjør jobben for en kunde bør være veldig forsiktig med tape-maskering slik at klokken kan leveres tilbake helt slik den var da den ble levert inn. Så er det jo også slik med riper at de er mye lettere å "svelge" om man har laget dem selv, synes jeg ihvertfall... :p

Så ja, gå ned igjen og spør om de kan polere det vekk for deg. Om du vil gjøre det selv så burde dette være lett å fjerne på noen minutter med litt cape-cod som du kan kjøpe her på TS-shopen.

Edit: så det andre bildet først nå, og der virker ripene noe dypere ja. Her bør du absolutt klage... :(
 
Redigert av en moderator: