Er kanskje ikke helt det du etterspør, siden jeg ikke er urmaker. Dog har jeg brukt MYE tid på å sette meg inn i faget, og i den forbindelse har også jeg etterspurt den informasjon du søker.
Det jeg har fått vite kan oppsummeres slik:
Du vil aldri bli kjemperik på å skru på klokker. Du kan tjene en anstendig lønn, men man hvis økonomi er en vesentlig faktor, er nok salg av ur det segmentet man bør lykkes på.
Mitt inntrykk er at det finnes en del urmakere som bevisst velger bort store deler av faget. For eksempel ble jeg overrasket over hvor mange som ikke skrur på kronografer, ala 7750, men velger å sende det bort til kollegaer.
Jeg har også kommet i kontakt med et par urmakere som skruer på "alt". Disse drukner i oppdrag, nettopp fordi det er få som gjør alt.
Det er et ubestridelig faktum at salget av mekaniske ur øker for hvert år. Man får f.eks presentert salgsstatistikk årlig i watchtime, og, selv etter en dip under finanskrisen, så selges det for hvert år mer ur enn foregående år.
En del av disse urene er nok så spesielle at selv AD sender de til fabrikken for eventuelle reparasjoner.
Man ser at sonen har 3.000 mer eller mindre aktive medlemmer. Vi vokser for hver dag, og jeg har et inntrykk av at det går raskere og raskere. MANGE har et eller flere gamle - vintage klokker liggende. Noen velger å få disse reparert-vedlikeholdt, mens ufattelige mengder ligger i skuffer og skap uten å kunne brukes (selvfølgelig grunnet manglende vedlikehold).
Jeg har et reelt ønske om å få meg et fagbrev som urmaker - og det så raskt som mulig. Jeg tror at hvis man er villig til å skru "på alt" (som er å anse som vanlige verk - ikke nødvendigvis modulbaserte inhouse hvor deletilgang ikke er til stede) vil man relativt raskt få et godt rykte, noe som genererer oppdrag. Videre tror jeg at ved å holde en moderat pris på service, vil man tjene en masse på sikt. Det er mange som rygger hvis du tilbyr dem service for 5.000,- pluss, for en gammel seamaster, mens de urmakere som tilbyr samme service for halve prisen, faktisk får en del å gjøre.
Ved å holde faste kostnader som f. eks husleie moderat (vanskelig hvis man ønsker å selge ur i tillegg til å tilby kun urmakertjenesten) kan man ha lange, gode arbeidsdager i en "trygg" bransje.
Dette er ikke mine meninger, men en oppsummering av det jeg har fått vite når jeg har stilt samme spørsmål som du stiller, til en rekke urmakere.
Er flere lokale helter her hvor jeg bor som ikke har vært nevnt noe særlig her inne - er følgelig ikke blant "kjendis" urmakerne, men ved å stå og henge hos dem en halv times tid eller noe slikt, har jeg sett at kundene kommer inn jevnt og trutt. Senest forrige uke, når jeg var hos en jeg pleier å bruke som mentor, kom det fire eller fem kunder innom med klokker som skulle repareres (både armbåndsur og store ur). Batteriskifte er det hele tiden, og ovenfor akkurat dette segmentet har nok beliggenhet mye å si, siden folk som kun vil ha skiftet batteri, gjerne vil ha det gjort akkurat der og da, og de forventer ikke særlig ventetid.
Jeg er skråsikker på at det vil være et godt marked for urmakere i Norge, i hvert fall så lenge det ikke utdannes fler enn det gjør i dag.
Jeg kan heller ikke forstå at det ikke skulle være slik, når man ser at det selges mer og mer klokker hel,-e tiden.
Tror nok pessimismen var størst under quartzkrisen (den gang med god grunn - folk ble jo sagt opp overalt har jeg forstått) men når man ser at folk faktisk VIL ha mekaniske ur, ja så vil det være behov for vedlikehold av disse. Samtidig er quartzklokker også et segment man ikke skal kimse av, de trenger også vedlikehold. Du kaster ikke en certina eller tissot du har betalt 3.500 eller mer for, hvis det stanser (tenker her på vedlikeholdsbehov utover batteriskift).
Egen erfaring: Etter at jeg begynte å skrive her inne at jeg er interessert i faget, har jeg nesten fra dag 1. (!) fått henvendelser om urmakerbistand. Noen av disse har til og med vært på high end!
Hvis jeg ville - og hadde hatt kunnskap nok - ville jeg allerede hatt nok å gjøre til å fylle i hvert fall to dager i uken for en erfaren urmaker. Foreløpig er det læring som er i fokus for meg, men jeg håper at jeg en dag i fremtiden har "baller" nok til å ta skrittet (du verden så mange skitne ord på rekke og rad
) fullt ut, og forkaste dagens jobb fullt og helt. Jeg er da i hvert fall ikke redd for å bli arbeidsledig