Urmaker?

Medlem
8. juni 2011
Innlegg
15
dette jeg skal ta opp nå er jo en evig diskusjon, men jeg liker diskutere:p

Bjørklund: urmaker og gullsmed
juvelen: gullsmed og urmaker

hmm ja ok? hvor mange urmakere finnes det i butikkene?
hvor mange trykktestere finnes det? Hvor mye riktig verktøy finnes det? hvor er fagkompetansen som gjør at de kan kalle seg urmaker?
4 år har jeg hatt nå, og kan nesten ikke kalle meg urmaker for uvitheten er stor. På en måte skal jeg takke "urmakerne" for jeg lever av at de ødelegger ur. Jeg skal takke nøklefilerne for å bytte batteri på ur, lever av de også.
Det jeg har problemer med å forstå er: kunde leverer ur hos bjørklund, bjørklund klarer ikke fikse uret og anbefaler kunden til oss/meg, kunde er fornøyd og går tilbake til bjørklund.. oisann!:evil:

lurer på om jeg kunne kalt meg elektriker hvis jeg jobbet på onninen?:???:
 
Noen titler er beskyttet- eksempelvis lærer, advokat, veterinær (og elektriker om jeg ikke tar feil- så nei, du kan ikke kalle det det :) ). Andre er det ikke, og urmaker har godt selskap av ingeniør, coach, fotograf, journalist osv.

Hvem som helst kan altså kalle seg urmaker uten videre. På folkemunn opplever jeg at urmaker(forretning) har blitt likestilt med "noen som selger klokker" (og kan bytte batteri eller lenke om det trengs). Heldigvis vet vi bedre her inne :)

Denne har du sikkert sett på fagurmaker.no:


Sakset av FUN fra Aftenposten.
ARNHILD SKRE Først publisert: 18.04.05 | Oppdatert: 28.02.08 kl. 14:28
"Urmakerforbundet"

"Urmakertittelen er dessverre ikke en beskyttet tittel og kan misbrukes av de som har klokkebutikker. Dette forvirrer selvsagt kunden like mye som det skaper problemer for oss som er urmakere." Slik lyder ett av mange hjertesukk fra urmakerbransjen, som har strømmet til min mailboks de siste ukene. Foranledningen var en lite gunstig opplevelse jeg nylig hadde hos en "klokkekremmer". Uansett hvor flotte ur den har i sine kjedevinduer, fortjente ikke butikken bedre navn. Jeg kjøpte en klokke i januar. Den stoppet etter vel en uke og stoppet igjen i påsken. Likevel ville butikken hverken beklage eller gi meg pengene tilbake. Innehaveren påsto dessuten at han som forhandler ikke hadde noe ansvar i saken. Dette gjør selvsagt at en burde lete i ordboken etter styggere ord, men feilkjøpet har forårsaket nok bry. Det får klare seg å spørre hvor mange klokkeselgere her i landet som leker butikk i stedet for å drive seriøst for kunder som vil passe tiden.
Slike spørsmål er det større grunn til å stille enn jeg i min ville fantasi hadde forestilt meg. Faglærte urmakere med serviceinnstillingen i behold har uoppfordret fortalt at man i Norge ikke lenger kan se om en butikk som selger klokker, er en urmakerbutikk. En trenger nemlig hverken være eller ha ansatt urmaker for å melde butikken inn i Norges Urmakerforbund (NUF). Det eneste vilkåret det såkalte "urmakerforbundet" setter, er at butikken har avtale med et verksted der faglært urmaker finnes. Det opplyses ikke om det finnes noen maksimumsgrense for hvor mange butikker som kan ha avtale med samme håndverker.
Dermed har den ærverdige organisasjonen åpnet dørene for alle de useriøse smykkebutikkene som gror opp i norske kjøpesentre. Urmakerforbundet skal ikke lenger sørge for at kunden kan føle seg trygg, eller fremme bransjens vel gjennom å sikre publikums tillit. I stedet heter det at NUF skal være "samlende, motiverende og kunnskapsrik" og "bransjens naturlige system- og kunnskapsleverandør".
Språket på NUFs nettsider stinker blåruss lang vei. Kjennetegnet på siviløkonomenes herjinger er som kjent at det ligger mer grådighet enn fagkunnskap igjen når de har tatt med seg de skyhøye honorarene og gått. I urmakerbransjen har de dessuten gjort det vanskelig å drive for hyggelige folk, fordi folk flest tror de får like god sikkerhet og service i de nærmest døgnåpne kjedebutikkene.
Selv butikker som er kjemisk fri for faglært personell, kan jo henge "urmakerforbundets" logo opp i butikken og villede kundene.
Dette symbolet som oser lupe i pannen og hvit frakk, kan man altså ikke ha tillit til lenger. I stedet må en lytte til de gamle som fortsatt engasjerer seg for bransjens gode navn og rykte:
Kjøp ikke klokke et sted der det ikke finnes urmaker, råder veteranene meg. Spør deg for og be om å få se fagbrev før du gjør kjøp. Bare slik kan du følge med i denne smykkeklokketiden.

Arnhild Skre er journalist i kulturredaksjonen. AFTENPOSTEN
 
ja lest den ja, aktiv der=) hehe. ja hadde jo jornalist her også. de kalte artikkelen "fremtidens grunnleggende tidtaker" hmm ja ok:p

bare synd det er sånn...
 
I disse dager så opplever vi dessverre at en del yrkesgrupper er på vei ut, og en av de er urmakere av den gode gamle sorten som faktisk reparerer klokker! I de aller fleste "urmakere" i dag så finner du stort sett Veronica (18 år) bak skranken som har fått et lynkurs i å bytte batteri og reimer!

Bilmekanikere er heller ikke det de en gang var - i dag kan du vel strengt talt kalle en bilmekaniker for en "komponentbytter" da deler ikke repareres, men byttes!

Jeg bor i M&R fylke, og det begynner å bli store mangler på trebåtbyggere her - noe som også er et problem på landsbasis også...

Slik går det når vi velger og utdanne oss innenfor IT og Mobilsektoren og den gode gamle analoge verden står på siste steg, før den kaster seg ut fra tårnet!
 
det her det her jeg ikke skjønner.. Utgående/utdøende yrke? det er jo det det ikke er! mer og mer produserte ur som er mekansisk, mer og mer salg av det. Folk reparerer gamle ur også. det som er synd er at på gamle gull lommeur type iwc, isteden for å fikse uret ønsker kunden bare gullet:confused:
Vi har nok å gjøre, men kan knapt nok ta betalt for det=/
 
hva jobber du med? Jeg er urmaker. -ehm, er ikke det bare bytte batteri' a?
hva jobber du med? jeg er urmaker. -ehm skulle ikke du vært 60, mann og eksisterer det lenger?

haha:eek: vanlige spørsmål jeg får :p;):eek:
 
Problemet/utfordringen vi har i 2011 og som vi kommer nok til og ha en del år foran oss, er at vi lever i et forbrukersamfunn! I stedet for at ting utbedres, så byttes de ut for at det er enklere og billigere.

Når British Leyland lagde den verdenskjente Minien, så ble denne laget med tap pga arbeiderene måtte sveise karroseriet for hånd! I dag blir den nye Fiat 500 laget i Polen i en moderne fabrikk for å tjene mest mulig penger per bil.

I dag har ikke folk passion for ting, og betaler gledelig 450,- for ei klokke for den kan jo bare byttes når en går lei av den...
 
det finnes kunder som krangler på kvaliteten på en klokke til 450 også, den kostet jo tross alt nesten 500 kr! hah, hva med skoa de har på seg?
 
Bilmekanikere er heller ikke det de en gang var - i dag kan du vel strengt talt kalle en bilmekaniker for en "komponentbytter" da deler ikke repareres, men byttes

EHHHH? En stor del av jobben med og være bilmekaniker går ut på finne ut hvem
deler som faktisk må byttes! Jeg syntes det blir helt latterlig og påstå at dagens
bilmekanikere er inkompotente forde timeprisen på et verksted er så høy at det ikke
lønner seg og reparere ting....... Latterlig
 
det finnes kunder som krangler på kvaliteten på en klokke til 450 også, den kostet jo tross alt nesten 500 kr! hah, hva med skoa de har på seg?

Skoene har de nok fått på tilbud hos Skoringen for 198,-.

Det er også slik, dessverre, at en vintage Seamaster kanskje kan selges for en tusenlapp eller to hvis den ser bra ut og har hatt service. Det sier seg selv at et besøk hos urmakeren er ganske uaktuelt om det ikke er et ur med en viss affeksjonsverdi.
Personlig liker jeg veldig godt 50-60tallsklokker og kan i enkelte tilfeller koste på en service og litt polering - noe du og jeg allerede har snakket litt om på PM ;)
 
EHHHH? En stor del av jobben med og være bilmekaniker går ut på finne ut hvem
deler som faktisk må byttes! Jeg syntes det blir helt latterlig og påstå at dagens
bilmekanikere er inkompotente forde timeprisen på et verksted er så høy at det ikke
lønner seg og reparere ting....... Latterlig

Det er ikke latterlig, men et faktum!
Jeg tror nok at der er meget høy kompetanse på bilmekanikere - men de jobber på noe helt andre produkt enn de bilene man hadde for 25/30 år siden.

Før i tiden, så ble en bil tatt inn på verksted - delene som var slitt ble tatt ut, dreid, slipt og oljet for så og bli satt inn igjenn.
I dag blir en bil tatt inn - slitte deler taes ut og mekanikeren tar seg en tur på PCen og bestiller nye deler via et fancy program fra bilprodusenten, som blir satt på plass i erstattning for de gamle!
 
Det er ikke latterlig, men et faktum!
Jeg tror nok at der er meget høy kompetanse på bilmekanikere - men de jobber på noe helt andre produkt enn de bilene man hadde for 25/30 år siden.

Før i tiden, så ble en bil tatt inn på verksted - delene som var slitt ble tatt ut, dreid, slipt og oljet for så og bli satt inn igjenn.
I dag blir en bil tatt inn - slitte deler taes ut og mekanikeren tar seg en tur på PCen og bestiller nye deler via et fancy program fra bilprodusenten, som blir satt på plass i erstattning for de gamle!

Et faktum? Jobber du i bilbransjen? Jeg vil vel si at bilene har tatt en positiv retning
når det gjelder alt fra kjørekomfort til pålitelighet. Når du snakker om deler som blir tatt ut og "dreid" slipt og oljet vil jeg gjerne vite hva det er.... Det er en stund siden en T-Ford var bilen til mannen i gata...
 
Det er ufattelig mange dyktige bilmekanikere, men det er også mange dårlige. Forskjellen på en god og dårlig mener jeg er evnen til å forstå mekanikk og teknikk uavhengig av bilmerke og system. Altså, jeg blir ikke veldig imponert av en som skrur hos møller, som klarer å fikse en feilmelding i dashbordet og oljelekasje på en golf han skrur på hver dag, hele året.. Men jeg blir imponert om samme mannen f.eks hører hva som er galt i min 66`boble. og reparerer det. Og jeg blir enda mer imponert om han også fikser hydraulikken på citroen`en min for deretter rense forgasseren på påhengsmotoren min.
 
Men jeg blir imponert om samme mannen f.eks hører hva som er galt i min 66`boble. og reparerer det. Og jeg blir enda mer imponert om han også fikser hydraulikken på citroen`en min for deretter rense forgasseren på påhengsmotoren min.

Vurdert å bytte ut transportmidlene til noe litt mer - eh... - brukervennlig;););)
 
Allerede på 70-tallet snakket de gamle bilmekanikerne om at "nå er det bare delebytting, du skulle visst hvordan det var før, da kunne mekanikerne reparere en bil". Og det var vel omtrent på 70-tallet at de store bilverkstedene kuttet ut verktøymakerne og verktøybua - hver mann sitt verktøy ble etter hvert normen.

Stort sett bør vi vel være glade for at verden har gått fremover og at kvaliteten på en bilreparasjon ikke lenger måles etter om det blir brukt ny eller gammel ståltråd :D

Selv gamle Sokrates skrev jo om hvor forferdelig dagens ungdom var og hvor utrolig bra de var en generasjon tidligere.

Det er mange, mange år siden deler ikke ble reparert, men byttet. Bensinmotoren er en av de store oppfinnelser som har vært preget av minst utvikling og forandring de siste hundre årene. En motor er en motor, og dagens bilmekanikere skal ha kompetanse til å skru også på tjue-tredve år gamle biler. Jeg sier ikke at de har det, men de skal ha det. Akkurat som med urmakere, de skal ha kompetansen til å fikse alt fra gamle lommeur til batteribytte på en Citizen. Som med bilmekanikerne skrur de på stadig færre av de gamle modellene og ettersom øvelse gjør mester osv osv...
 
_Escenic-wt_nett_0_1043682x.jpg


;)
 
Har fått høre at urmakerutdannelsen her til lands er ganske dårlig, og det er tilfeldig hvor hvor mye en nyutdannet egentlig kan etter endt skolegang. Mye avhenger av hvor man får sin praksisplass og hva man blir satt til å gjøre der. Enkelte får knapt ta i et mekanisk verk, og har en hverdag som består i å selge klokker og skifte batterier.

Har også fått blitt fortalt at mange av de gamle urmakerene som virkelig kan faget er lite villig til å dele. De sitter på hver sin haug og tviholder på kunnskapen sin og vil heller ta den med seg i graven enn å gi den vekk til en mulig kommende konkurrent. 40års opparbeidelse i faget skal søren meg ikke bare gies vekk til en jyplig.

Forferdelig synd for faget når de med størst kompetanse har slike holdninger. Håper det er bedre enn jeg er blitt fortalt.