Urmakerkurs - Helgekurs. Interesse for dette?

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Ønsker med denne posten å lufte interressen for fremtidlig urmakerkurs. I første omgang et "nybegynnerkurs" som går over en helg - lørdag til søndag.

Da mye av diskusjonen har foregått i Salon Privè, kan det hende at noen her ikke har fått med seg at det ble avholdt et urmakerkurs helgen i uke 24, i Oslo. To dager hvor femten deltagere og to urmakere fra Alf Lie var samlet, hvor tannhjul fløy gjennom luften, svetten sprutet, og hvor deltagerne koste seg gugg i hjel. Jeg kan i dette tilfelle bare snakke for meg selv, men jeg må tilbake til min barndoms julekvelder, for å frembringe samme gledesfølelse jeg hadde disse to dagene.

Et lommeur (grunnet størrelse på verk - pris) ble gjennomgått, fullstendig demontert, fullstendig montert, smørt, testet, samt en del teori.

En mestringsfølelse av dimensjoner folkens!

prismessig lå dette på 3.000,- pluss, inkludert noe grunnverktøy og ur.

Nå lufter jeg interressen her i åpent forum, for å se om det er grunnlag for å avholde et slikt kurs for de av dere som ikke fikk det første med dere, og som har en liten hobbyurmakerspire i magen. Jeg kan igjen kun snakke for meg selv, men jeg har i årevis søkt og lett etter et slikt arrangement. Mye informasjon på nettet, men du verden, hvordan jeg nå leser disse internettsidene, når jeg har forsøkt meg på det grunnleggende selv.

Så folkens, og da mener jeg ALLE som er nysgjerrige på hva som egentlig foregår på innsiden av vidunderet dere har på handa, post deres tanker omkring dette tema.

Har et fremtidig urmakerkurs livets rett?

Til slutt nevner jeg at det pararellt med dette jobbes for å få i gang såkalte videregående kurs, hvor man går mer og mer i dybden på temaet, ikke minst med tanke på urverk.

Min egen og høyst private antagelse er at noen kunne tenke seg et slikt kurs for hygge og læring, og er ferdige med det etter første gangen, mens andre (slik som meg) bare hungrer etter mer og mer kunnskap om temaet.

Post din mening - meld din interresse. Resultatet av denne post kan igjen resultere i et eller til og med flere nye kurs.

Ja! Det var årets nedtur at jeg var forhindret fra å delta første gang!

Så hyggelig! Registrerer at hovedtyngden av interessenter foreløpig er støttemedlemmer. Vil benytte anledningen til å si at det har vært stooooor aktivitet rundt dette på lukket forum, noe som kanskje gjør at andre, både gamle og nye, har fått litt lite innblikk i hvor artig dette faktisk var. Således oppfordrer jeg også de andre deltagerne på kurset som var, til å komme med innspill om dette var et bra kurs, erfaringer ect.

Det jeg forsøker å få frem, er at dette er for ALLE urinteresserte. Selv om man faktisk aldri kommer til å skru igjen, får man en erfaring og kunnskap som i hvert fall i mitt tilfelle gjør at jeg om mulig enda mer respekterer de små tikkende vidundrene vi er så glad i. Mange av deltagerne på forrige kurs hadde aldri møtt hverandre før de møttes den aktuelle helgen og den felles interessen for ur gjorde at alle ble "venner" :)...

Et alderspenn var det også, må jeg legge til;)

Drømmescenario er at et nytt kurs blir fyllt opp, dere har det like gøy som vi hadde det, og at det er nok folk fra kurs en og to til sammen til å fylle opp et videregående kurs, kanskje til og med flere enn 15. Dette holdes i Berrrrgen.

Level 1 clear. Enter level 2 :cool:

Lives remaining: 3 (Entropy: 2, Rambutan: 4)

Bra initiativ Greg:) Intressert! Ofte lokasjon, logistikk og tidspunkt som gjer det vanskeleg...

Positivt initiativ.

Jeg kunne likefullt tenkt meg et noe avkortet alternativ, dvs. et enda mer basic kurs som bare går over en dag til kr. 1500 for oss virkelig noviser, med litt mindre fokus på egenmekking.

Program for et sånt kurs kunne vært:
09.00 - 11.00
Horologisk overblikk - foredrag i tidsmålingens historie, pionerer og banebrytende fremskritt

11.30 - 13.00
Urverk for dummies - foredrag om mekanikkens A, B, C, avsluttet med urmakers demo.

13.30 - 16.00
Selvskruing - egenlæring og mestring på ur med urmaker tilgjengelig for bistand og spørsmål.