Urmakerspørsmål: Løse visere på Sicura Diver

Medlem
14. feb. 2008
Sted
Oslo
Endte opp med en manuell Sicura Diver etter ikke alt for reflektert E-bay økt, men klokka var rett og slett ikke så dum. Forsøkte å time den i klokkeboksen, og den holdt tiden ganske godt også, helt til jeg tok den på armen. Da opplevde jeg at den gikk riktig, men så gikk den plutselig 20 minutter for fort, så 10 minutter for sakte. Dette voldte meg litt hodebry før jeg skjønte at viserne var løse. Når jeg rister på klokka sitter de ikke helt fast, men snurrer bakover og forover med små intervaller.

Kronen virker litt løs, så det er mulig det har noe med saken å gjøre.

Spørsmålet til de som er litt mer urkyndige enn meg er:

1. Er det mulig at det er noe bittelite som er galt med klokka? For eksempel en skrue som må strammes eller noe?

2. Er det noen som har noen erfaring med hvor mye en reparasjon kan koste? Sicura er vel et litt obskurt kopimerke som brukte masse forskjellige, men alltid billige urverk, så jeg aner ikke hva som sitter inne i den.

3. Er det noen som vet om en urmaker som tar denne typen oppdrag? Kan gjerne være en urmakerstudent for den saks skyld siden uret ikke har noe sentimental verdi for meg, og jeg betalte heller ikke så mye at det gjør noe om det blir ødelagt i prosessen.

Et par bilder:

sicuraframside.png

sicurabakside.png

Ser forøvrig at dette er min post nummer 666. Mulig at jeg ikke skal reparere uret likevel...

Viserne er normalt sett bare tredd ned på pinnen i midten av skiva (har denne noe navn?), så hvis de er løse er muligens hullet for stort. Kanskje du må belage deg på nye visere?

Jeg har tidligere brukt Ossur Soleim i Tordenskjoldsgate på vintage, han er flink, men ikke så rask. Flere av dem som pleier å komme på NURK-møter fusker en del i faget, kan også være verdt en tur dit. Snakk f.eks med en relativt kortvokst og veldig blid kar som heter Per, han er flink (men kanskje heller ikke av de raskeste).

Btw - kul klokke, jeg holdt på å gå på en Ebay-smell med en identisk klokke nylig!

En viser løsnet på en Omega jeg hadde.
Det var visstnok hullet i viseren som hadde utvidet seg litt.
Tok den til urmaker som fikset viseren på noen dager for under en 100-lapp.:D
Ingen problemer.

Normalt er det et tegn på slitasje. Viserne har en tap som er festet til et rør. En urmaker kan som regel øke frisjonen ved å klemme den forsiktig sammen. Ikke alltid en perfekt løsning men duger ofte.