Urmakerspirer eller urmakere: Dreiebenk?

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
God morgen. Min galskap vil ingen ende ta. I min søken etter en dreiebenk for urmakere (ikke noe problem å få en fra bergeon til 150.000,-) har jeg etterhvert kommet over i bukta sin verden. Jeg ønsker sterkt å forsøke å dreie/lage egne deler, selvfølgelig for sporten sin skyld.

Da jeg fullstendig mangler teknisk kompetanse frir jeg til dere her inne som kan komme med kommentarer til følgende produkt Antique Jacot Tool watchmakers lathe by Flume Meisterklasse, first class quality | eBay

Disse er åpenbart hånddrevne, og går glatt unna for noen tusenlapper.

Så, spørsmålene er: Kan man montere en motor på dette - ala hjemmesnekring. Ser at symaskinmotorer ofte blir brukt på minidreiebenker.

Er noe av dette presist nok - spesifikasjonene som blir oppgitt er jo helt ypperlige. Jeg ønsker å lage egne "pins" til de forskjellige hjulene, f eks ganghjul i mindre klokker.

Er dette bare en gjenstand som har ren affeksjonsverdi eller har det noe for seg. Svar utbedes med største spenning samt ydmykhet. Ellers er alt av innspill mht problemstillingen hjertelig velkomne.

:) :) :)

Jeg er ingen ekspert

Men dette er ikke en "fullverdig" dreibenk. (Men en rullérstol)

Den er laget for å polere tapper osv på løpehjul og annet snacks.
Når en ståltapp er så slitt at det ikke lenger har rette kanter, kan dette verktøyet (sammen med et slipe/polere-stål) brukes til å slipe ned og å polere opp stålet slik at det kan brukes videre, eventuelt settes det i stener med mindre indre hull.

Dette verktøyet er "en kunst" å bruke riktig. Personlig har jeg ikke lykkes med å få til dette, men har endt opp med å slipe ned et par ståltapper...

Motor tror jeg ikke jeg ville satt på det - da det best drives med en "bue" og det skal lav hastighet og mye fingerferdighet til å få det bra. I tillegg til en urmakerdreibenk kan et slikt verktøy være nyttig... (til siste finish)

En urmakerdreibenk har gjerne utbyttbare chucker, spennhylser og andre nyttige ting, og er bedre hvor du må "avvirke" masse..

Tror jeg da:)

mvh
Håvar

Well well Greg...
følger med denne tråden nøye med spenning...

George-Bush-with-a-Beard-Eating-Popcorn--56967.jpg

Takk for svar:) Etter timer på nettet har jeg kommet frem til samme det som blir bekreftet her...

Da begynner jeg å spare til en urmakerdreiebenk, så kjøper jeg heller denne i neste omgang...