Urverk til egenproduksjon av klokker

Medlem
17. juni 2012
Hei, jeg har hørt at dette er Norges beste forum for alle som liker klokker :) !

Jeg har på liten skala laget egne klokker. Det vil si kassen, urskiven, reimer osv.

For å få klokken til å gå rundt har jeg benyttet meg av Miyota 1L32 urverk (super slim). Jeg vet at mange avskyr slike kvarts verk som pesten selv, men for meg har det kun dreid seg om design. Og det er her problemet kommer, verket er ikke presist og jeg har ikke nok kunnskap til å vurdere et nytt verk selv.

Derfor håper jeg at noen her kan bidra med forslag til nye urverk som jeg kan skifte ut Miyota 1L32 med. Det kan godt være kvarts, men helst noe som er fint å se på.

Først og fremst velkommen til forumet, kan umiddelbart virke som om du har mye spennende å tilføre forumet.

Jeg går selv svanger med å lage min egen klokke, tror jeg kommer til å gå for et enkelt mekanisk verk. Har skrudd på dette i helgen og fått det til å gå ganske bra

59d53f76.jpg

061d6000.jpg

Du må veldig gjerne poste bilder av klokkene du har lagd.

Tusen takk for engasjementet

Det her er jo helt utrolig- 5 svar allerede! tusen takk velkomsten og for bilder Mathfjeld, lager du verket selv?

Hvordan laster jeg opp bilder?

Om du finner FAQ' så ligger det en bruksanvisning til bildeopplasting.

Urverket er langt i fra lagd selv, eneste som er hjemmeprodusert er fettmerker og spor etter skrutrekkeren. Verket ble skrudd på i sammenheng med et urmakerkurs jeg var på i helgen sammen med 14 andre flotte medlemmer.

Bilde

Haha Mathfjeld, jeg blir gjerne med på et slikt urmakerkurs dersom sjansen skulle være der igjen.

Det ser ikke ut til at jeg har lov til å laste opp attachements ("Du kan ikke laste opp vedlegg") så om noen moderatorer ser dette vil jeg gjerne laste opp et bilde.

Grunnet serverkapasitet må du bruke en ekstern side for bildeopplasting. Prøv photobucket.com

ETA skal muligens slutte å tilby verk til andre merker enn de i swatchgroup(?).
Hvilke andre verk kan man handle? Miyota?

ETA skal muligens slutte å tilby verk til andre merker enn de i swatchgroup(?).
Hvilke andre verk kan man handle? Miyota?

Ta deres egne ord med en klype salt men Kineseren kan nok bidra med sine Sea-Gull verk:

Today, SEA-GULL is a modern internationally oriented watch manufacturing company. It is very well known within the industry as it is one of the world’s leading mechanical movement manufacturers. SEA-GULL’s high-quality mechanical movements are used in watches of many well known brands.
http://www.seagullwatch.eu/information.php

kassen

Hei igjen, her er et bilde av kassen jeg har laget. Som dere ser er den veldig smal, kun 5 mm - noe som betyr at det er ganske begrenset med hva slags urverk jeg kan benytte meg av. Noen som har kjennskap til andre modeller fra Miyota f.eks?

Sea-gull er ikke et dumt forslag. Tenker da at jeg må gå for Automtatic?

case.jpg

Meget spennende! Jeg ville definitivt gått for et mekanisk verk. Siden kassen er så tynn er det kanskje lettere med et manuelt verk siden man slipper en rotor (opptrekksdingsen i automatic) som kan bygge opp en del. Men, med div plastforinger og forskjellige baklokk er nok sikkert fullt mulig å få plass til litt av hvert inne i kassen din. Bare hold deg unna batterier (de skader miljøet).;)

kontakt

Tusen takkfor forslag, da har jeg kontaktet Sea-Gull, Sellita og ETA. Kom gjerne med flere forslag.

Hei, flott kasse du har laget! Morro å se at folk får til det.. Har du laget bakside også eller?
Sjekk ut Ofrei evnt. De har masse ulike movement: http://www.ofrei.com/page_181.html
ETA, Valjoux, kinesiske osv. Jeg har bestilt en del ting derfra nå, eneste ulempen er at det tar litt lang tid.

Bakside

Hei Kimhen, tusen takk!

Jeg har laget bakside, men den er helt plain. Har du forslag til noen kule baksider jeg kan få inspirasjon fra?

Hei Kimhen, tusen takk!

Jeg har laget bakside, men den er helt plain. Har du forslag til noen kule baksider jeg kan få inspirasjon fra?

Tja.. Sikkert mange her som har peilig, men kassa di ser veldig tynn og ren ut, så hvorfor ikke bare ha baksiden plain også? Vet ikke hvor flink du er til å inngravere, men jeg tipper det er vanskelig å få det bra? Eller om du har fancy maskin som graverer ved å plotte det inn på PC eller noe?. Kommer litt an på hva slags skive du velger syntes jeg. Men prøv å ha den plain først, så ser du etterhvert..

Er det mye jobb å lage kasse selv eller?