Urverket.no - fortvilet problem med reklamasjon (Zenith)

Medlem
18. mai 2018
Sted
Bergen
Jeg kjøpte en Zenith El Primero gjennom Urverket.no i januar 2016. I januar 2017 fikk jeg problemer med klokken ved at den begynte å gå for sent (ca 5-10 min pr døgn). Jeg reklamerte til Urverket.no, og fikk beskjed om å ta den til autorisert forhandler under henvisning til garantien (world wide warranty). Representanten til Urverket.no skrev også at jeg ikke skulle si hvor den var kjøpt, kun henvise til garantien (noe som gjorde meg skeptisk).

Den autoriserte forhandleren tok imot klokken, men uttalte at "garantien ikke gjaldt" når den var kjøpt gjennom Urverket.no. Jeg kunne ikke se at det var korrekt all den tid det var en ny klokke med world wide garanti, og forhandleren gikk tilsynelatende med på det og sendte den inn som en garantisak sammen med garantikortet (som er fra en eller annen nederlandsk forhandler). I april 2017, etter 3 måneder på verksted, fikk jeg tilbakemelding om at verkstedet (Zenith sin representant i Norge) mente det ikke var en garantisak, men en skade som hadde oppstått pga støt/slag. Jeg føler meg rimelig trygg på at den ikke har fått noen støt eller slag, da jeg ikke buker den på trening e.l. aktiviteter (jeg bruker den stort sett på dagtid på kontoret), noe jeg også ga tilbakemelding på, men kunne ikke "bevise" det. Dermed ble zenith sin vurdering av at skaden måtte være forårsaket av støt stående og jeg måtte betale for reparasjonen. Da skaden ble dekket av forsikring, foruten en liten egenandel, gjorde jeg - dessverre - ikke noe større nummer ut av det den gang.

Etter 3 måneder oppstod de samme problemene på ny. Jeg reklamerte på ny til Urverket, og ble på ny henvist til den autoriserte forhandleren (som for øvrig har vært veldig hjelpsom!). Tilbakemeldingen jeg da fikk var at dette nok ville være en reklamasjon på reparasjonsarbeidet som nettopp var gjennomført. Etter 5 måneder på verksted fikk jeg kontrabeskjed om at det måtte gjennomføres en omfattende reparasjon, og at det igjen var jeg som måtte betale for det under henvisning til at den forrige skaden var mer omfattende enn først antatt. Det tok ytterligere 3 måneder før jeg fikk klokken tilbake (april i år).

Jeg forsøkte selvsagt å få Urverket til å dekke skaden eller heve kjøpet, men de viste så greit til Zenith sin vurdering om at skaden angivelig skyldtes et støt.

Nå, etter ca 1 måneds bruk, er det igjen de samme problemene med klokken. Jeg har på ny reklamert til Urverket og bedt om å få heve kjøpet av en klokke som overhodet ikke har fungert, men de viser igjen til Zenith sin vurdering. I tillegg viser det til at garantien kun gjelder i 2 år (hvor min klokke har vært på verksted i tilsammen 1 av de årene). Nå er for øvrig garantitiden forlenget til 3 år etter standard registrering hos Zenith.

Den klokken som skulle være en positiv greie for meg er blitt et mareritt. Urverket tar overhodet ikke ansvar, men skyver meg over til autorisert forhandler. Den autoriserte forhandleren må styre med en klokke som han ikke har solgt til meg. Zenith har kommet til at skaden skyldes et støt, uten at det ellers er gitt noen dokumentasjon på det. Basert på Urverket sin egen "instruks" om ikke å si hvor klokken var kjøpt og forhandleren sin opplysning om at "garantien ikke gjelder" ved kjøp gjennom Urverket, kan jeg ikke stikke under en stol at jeg mistenker Zenith for muligens noe ukritisk å ha kommet til at dette måtte være selvforskyldt når de så garantikortet fra Nederland. Det hører også med til historien at jeg har skrevet direkte til Zenith, uten å få svar.

Er det noen som har hatt tilsvarende erfaringer eller for øvrig tips? Jeg kommer nok aldri til å handle gjennom Urverket mer eller kjøpe Zenith for den saks skyld (selv om klokkene er pene og sikkert i 99,9 % av tilfellene meget gode).

Høres ut som en kombinasjon av uflaks og at du må betale for den risikoen du tok da du valgte å ikke handle hos AD.

• Liker
Reaksjoner: PerØ
Dette var interessant lesing- om enn på din bekostning. Du belyser noen sentrale «skyggesider» ved handel i gråmarkedet. Jeg er imponert over den behandlingen du har fått hos din lokale AD, som etter min vurdering har gjort adskillig mer for deg enn han er forpliktet til. Egentlig fortjener han et salg av en ny klokke til deg, men jeg har stor forståelse for at din klokkekonto- og i værste fall, interresse for klokker er drenert etter hva du har opplevd.

Jeg har selv gjort et kjøp hos Urverket, og var i utgangspunktet fornøyd, helt til klokken skulle videreselges. Gikk på et anselig tap, grunnet usikkerheten med garantien. Av den grunn, handler jeg nå kun av norsk AD, og brukte ur med norsk historikk.
I mange tilfeller viser det seg at den internasjonale garantien er vesentlig vanskeligere å forholde seg til, enn garanti utstedt av norsk forhandler. Årsaken til dette, må nesten en mer kunnig utfylle. Jeg forholder meg kun til hva jeg har hørt fra mine lokale forhandlere. Salgstriks? Tja- mulig det, men at de har et godt poeng, bevises med ujevne mellomrom, slik du nettopp har gjort.
Det hører med til historien at jeg har en ganske lik opplevelse med en norsk AD, som til allt overmål stod som selger av klokken i utgangspunktet. Det ble slutten på interessen for et flott klokkemerke, og den aktuelle AD.
Man KAN være uheldig selv som lojal kjøper hos lokal AD....

Dette var interessant lesing- om enn på din bekostning. Du belyser noen sentrale «skyggesider» ved handel i gråmarkedet. Jeg er imponert over den behandlingen du har fått hos din lokale AD, som etter min vurdering har gjort adskillig mer for deg enn han er forpliktet til. Egentlig fortjener han et salg av en ny klokke til deg, men jeg har stor forståelse for at din klokkekonto- og i værste fall, interresse for klokker er drenert etter hva du har opplevd.

Jeg har selv gjort et kjøp hos Urverket, og var i utgangspunktet fornøyd, helt til klokken skulle videreselges. Gikk på et anselig tap, grunnet usikkerheten med garantien. Av den grunn, handler jeg nå kun av norsk AD, og brukte ur med norsk historikk.
I mange tilfeller viser det seg at den internasjonale garantien er vesentlig vanskeligere å forholde seg til, enn garanti utstedt av norsk forhandler. Årsaken til dette, må nesten en mer kunnig utfylle. Jeg forholder meg kun til hva jeg har hørt fra mine lokale forhandlere. Salgstriks? Tja- mulig det, men at de har et godt poeng, bevises med ujevne mellomrom, slik du nettopp har gjort.
Det hører med til historien at jeg har en ganske lik opplevelse med en norsk AD, som til allt overmål stod som selger av klokken i utgangspunktet. Det ble slutten på interessen for et flott klokkemerke, og den aktuelle AD.

Takk for svar. Og du har helt rett, den lokale AD’en har vært veldig hjelpsom. Det gir i seg selv god grunn til å handle der neste gang.

Jeg tror nok det er mange som i likhet med meg som ikke er oppmerksom på utfordringene ved å handle fra steder som Urverket. Dette har i hvert fall vært en erfaring for min del.

• Liker
Reaksjoner: DoDe og PerØ
Høres ut som en kombinasjon av uflaks og at du må betale for den risikoen du tok da du valgte å ikke handle hos AD.
Ja, det har du gjerne rett i. Samtidig selger de klokken med (tilsynelatende gyldig) garanti, og da burde man stengt tatt kunne stole på det. Men i praksis var det visst ikke så enkelt nei. En dyrkjøpt erfaring.

Ettersom urverket.no opererer med 90 dagers åpent kjøp er den ingen måte å vite hva klokken er blitt utsatt for.
Den kan ha vært hjemme hos flere potensielle kunder i opptil 3 måneder, så lenge de ikke har laget noen fysiske skader på klokken vil den bli videresendt til en kunde som vil beholde den.

Etter å ha hørt om lignende saker har jeg fått inntrykk at El Primero verket
er spesielt skjørt og utsatt for problemer. Tror det er en betydelig større risiko å
kjøpe en komplisert kronograf via gråmarked kontra en ordinær "time only" klokke.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Urverket.no retter seg mot norske kunder på norsk og har norsk orgnr., så forbrukerkjøpsloven gjelder.

Derfor er det ikke mulig for urverket.no å henvise til en produsent og dennes garantier, om kunden vil er de pliktige til å håndtere reklamasjonssaker og kan ikke henvise videre.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: trippelj og Preacher
Rimelig sikker at om du har en bekjent som er advokat og vil hjelpe deg uten fakturere deg sinnsykt, vil du ha en god sak du vil vinne. Kjenner jeg blir irritert på dine vegne. Jævla urverket, søppelforhandler.

Jeg tror dette kan være en utfordring ved kjøp og reperasjon av klokker generelt, og ikke bare ved kjøp gjennom gråmarkedsforhandler. Jeg kjøpte selv en klokke for noen år siden, som var kjøpt hos norsk AD og innenfor garantitiden. Klokken har blitt behandlet svært pent, og har aldri blitt utsatt for støt eller slag. Likevel ble det problemer med den, og urmaker hos AD konkluderte med at den hadde vært utsatt for slagskader, og at garantien dermed ikke gjorde seg gjeldende.

Jeg vil si at det store flertall av klokkeentusiaster ikke har god nok greie på urverk til å bestride en konklusjon gjort av urmaker når det gjelder skader på verk og den bakenforliggende årsak, og dermed må forholde seg til den årsaken man blir presentert. Dette setter kunden sjakk-matt, og man har dermed lite andre valg enn å bla opp det reparasjonen koster. Dette gjør at det kan være vanskelig å benytte seg av den lovgitte garanti og reklamasjonsretten som man tross alt har.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og kvasbo
Hadde vært interessant om noen pusha på for å få klarlagt forbrukerrettighetene man har vs. servicetider i Sveits. Min nyinnkjøpte JLC var nylig på fire måneders ferie i Sveits pga en åpenbar garantisak - jeg gadd ikke lage noe styr fordi jeg har nok klokker og fordi jeg ønsker et godt forhold til forhandler, men det er ikke åpenbart at AD er innafor loven om de ikke gir tilbud om omlevering eller pengene tilbake når sånt skjer.

Paragraf 30 :

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Om man ser på denne tråden er det ting som tyder på at forbrukerrådet også mener at reparasjonstidene som det nå opereres med er utenfor lovens grenser.

Redigert:
Jeg pratet med om dette med en Omega AD. Han fortalte at ved en garantisak så skal klokka "egentlig" tilbake til gråmarkedforhandleren, som skal ta saken med forhandleren klokka kom fra. Etter reperasjon så skal klokka ta samme veien tilbake til kunden.

Jeg pratet med om dette med en Omega AD. Han fortalte at ved en garantisak så skal klokka "egentlig" tilbake til gråmarkedforhandleren, som skal ta saken med forhandleren klokka kom fra. Etter reperasjon så skal klokka ta samme veien tilbake til kunden.

Så lenge klokken er solgt gjennom AD (med stemplet og datert garantikort) skal eier når som helst kunne levere klokken til andre AD'er i forbindelse med garantisaker - det er kjernen i konseptet "world wide guarantee" :)

Mange AD'er liker imidlertid ikke å jobbe gratis og ta alt styret en garantisak kan medføre når de ikke selv har solgt klokken. Av og til må AD selv ta regningen for reparasjonen, i tillegg til transportkostnader osv. Dette er regulert i de ulike forhandleravtalene - det finnes også bestemmelser om "gråmarkedsklokker" som typisk ikke er dekket av garanti i det hele tatt.

Free lunch.png

Kjøp klokken hos norsk forhandler og støtt opp om lokalt næringsliv. Forhåpentligvis sliper man en vanskelig garantisak, i tillegg til at man får reklamasjonsrett i 5 år etter forbrukerkjøpsloven. En hyggelig bieffekt er kanskje at man får et godt forhold til AD, og rykker frem i Rolex-køen hvis det er spikerstål man higer etter ;)

Interessant post! Kan jeg spørre hvilket klokkemerke du fikk problemer med?

Så lenge klokken er solgt gjennom AD (med stemplet og datert garantikort) skal eier når som helst kunne levere klokken til andre AD'er i forbindelse med garantisaker - det er kjernen i konseptet "world wide guarantee" :)

Mange AD'er liker imidlertid ikke å jobbe gratis og ta alt styret en garantisak kan medføre når de ikke selv har solgt klokken. Av og til må AD selv ta regningen for reparasjonen, i tillegg til transportkostnader osv. Dette er regulert i de ulike forhandleravtalene - det finnes også bestemmelser om "gråmarkedsklokker" som typisk ikke er dekket av garanti i det hele tatt.

Vis vedlegg 94106

Kjøp klokken hos norsk forhandler og støtt opp om lokalt næringsliv. Forhåpentligvis sliper man en vanskelig garantisak, i tillegg til at man får reklamasjonsrett i 5 år etter forbrukerkjøpsloven. En hyggelig bieffekt er kanskje at man får et godt forhold til AD, og rykker frem i Rolex-køen hvis det er spikerstål man higer etter ;)

Alt dette stemmer - men man har akkurat samme rettigheter etter forbrukerkjøpsloven ved kjøp fra gråmarkedet - man kan bare ikke nødvendigvis forvente at de ekstrarettighetene som følger med en garanti også vil oppfylles.

• Liker
Reaksjoner: havarduf
Alt dette stemmer - men man har akkurat samme rettigheter etter forbrukerkjøpsloven ved kjøp fra gråmarkedet - man kan bare ikke nødvendigvis forvente at de ekstrarettighetene som følger med en garanti også vil oppfylles.

Selvfølgelig, kjøper man i gråmarkedet i Norge vil man være dekket av forbrukerkjøpsloven.

Jeg tror imidlertid man kan påregne en "del" jobb med å oppnå lovbestemte rettigheter der selger ikke har fast, fysisk forretningssted i Norge (urverket) og lignende ;)

• Liker
Reaksjoner: kvasbo og Grendel
@Callahan Jeg ønsker ikke å opplyse om merke. Det vil være å oute en AD jeg ellers har stor respekt for.
Høres ikke ut som en AD som fortjener så mye respekt hvis de ikke overholder garantien? Du indikerer jo selv at du ikke handler hos dem lenger heller?
"Det ble slutten på interessen for et flott klokkemerke, og den aktuelle AD."

@Pippen ....en ting er garantien, og de muligheter forhandler har til å rette opp feil ved et produkt, en annen er om forhandler strekker seg det lille ekstra for å holde på en god og mangeårig kunde. Her ble ikke AD og produsent enige, og jeg ble den tapende part. Kunne sikkert ha skjedd med hvilket som helst merke og AD, så jeg føler det ikke blir riktig å nevne navn/merke i denne sammenhengen.

• Liker
Reaksjoner: sunshine og Pippen
Leser mange som skriver i retning av at dette er baksiden ved å handle hos gråmarked. Hva hadde vært forskjellen om den var kjøpt lokalt? Den hadde blitt sendt til Zenith som garantisak. Zenith hadde nektet og sagt at dette var kunden sin skyld. Tror dere da lokal urmaker uten videre hadde fikset den som en garantisak etter at produsenten har konkludert med at dette er selvforskyldt?