Litt av vanskeligheten skyldes Urverkets forretningsmodell. Når de ber deg ikke å opplyse om at klokken er kjøpt via dem, er det fordi den opprinnelige autoriserte forhandleren bryter leverandørvilkårene til Zenith ved å selge til en gråmarkedsforhandler. Dersom det blir kjent for Zenith, vil han kunne miste agenturet. (At dette igjen er noe produsentene delvis kan skylde på seg selv ved å kreve at hver forhandler tar inn et visst antall ur i året, er en annen sak.)
Zenith - og de fleste andre urprodusenter - prøver å bekjempe gråmarkedshandler blant annet ved at ordlyden i garantien nesten alltid inneholder en passus om at garantien kun gjelder dersom uret er solgt fra en autorisert forhandler. Selv om opprinnelig forhandler her er autorisert, vil de kunne argumentere med at den reelle forhandleren er Urverket.no, som ikke er autorisert, og at garantien dermed ikke gjelder. Det er nok det din lokale AD har fått beskjed om. At de likevel tar klokken inn for garantireparasjon skyldes nok dels at de vet at et avslag er litt juridisk tynt, dels at de ikke ønsker å bli diskutert altfor mye på fora som dette.
Det er umulig å si om klokken har vært utsatt for støt, men jeg tviler vel på at fabrikken, når de først har tatt klokken inn, ville kommet med noe slikt om det ikke var sant. Men, som andre har påpekt, trenger ikke skaden ha kommet i ditt eie. Det kan ha skjedd under transport, hos en tidligere midlertidig eier, eller annet. Det hjelper dessverre ikke deg direkte mot Zenith, da skader skjedd etter levering fra autorisert forhandler ikke dekkes av garantien.
Men det betyr ikke at du er rettsløs. Selv om Urverket.no ikke nevner noe om det på siden sin, er de like bundet av norsk (evt svensk) forbrukerkjøpslovgivning som andre forhandlere. Og mangelsansvaret etter forbrukerkjøpsloven (som såvidt jeg vet er omtrent tilsvarende i Sverige) er på flere områder mer omfattende enn produsentens garantiansvar.
Hvis jeg var deg ville jeg gått direkte mot Urverket.no, og fastholdt hevingskrav. Det er de som er din selger. Dersom klokken ikke har vært utsatt for støt i ditt eie, kan du gjøre krav gjeldende mot Urverket.no, og så må de ta problemet videre med sin selger igjen. Snakk med en advokat.