Til tross for at dette er en tråd om urverket.no har det sporet litt av med produkjonskostnader og påslag for Rolex.
Dette er interessant og jeg tillater meg å dra denne litt lenger.
Rolex brukte i 2009 ca US$ 50.000.000 - gadd ikke sjekke dagens tall. Dette var omtrent dobbelt så mye som nr 2 i urbransjen, Breitling.
Tenk på et tall:
En Sub 114060 har en produksjonskostnad på 5K. Rolex produserer 1.000.000 klokker/år. Produksjonskostnad inkl markedsføring ligger da på omlag kr 10.000,-.
Forutsetter her at Rolex bruker like mye i markedsføring pr modell, hvilket de selvsagt ikke gjør, men dette har liten betydning for mitt "tenk på et tall"-regnestykke.
Rolex bruker 2-gangen ut til forhandler = 20K eks mva til Bjerke. De igjen bruker 2-gangen, så kommer momsen på toppen av dette igjen (40x1,25) og vips, så koster den 50K ut. Nå vet vi at den koster litt mer enn dette, men jeg bommet ikke så mye, eller hva?
Egentlig tror jeg påslagene er større enn X2 - i begge ledd, og at en Sub dermed har en produksjonskostnad på under 5K. En god del under, faktisk.
Hvis vi beregner en levetid - eller skal vi si brukstid - på 20 år for en Sub og at man på denne tiden tar service etter 5, 10 og 15 år, så koster Suben ca kr 67.000,- for meg som eier/bruker.
Dette gir meg en kostnad pr dag på omlag 92 øre, hvilket er absolutt akseptabelt - for meg.
For å dra dette litt videre så antar jeg at klokken etter 20 år kan selges for 20K og klokken koster meg ikke mer enn 65 norske øre pr dag.
Tre kopper Nespresso pr dag koster til sammenligning kr 10,50...