Useriøse henvendelser - konsensus rundt en definisjon?

Medlem
25. okt. 2009
Sted
Oslo
Jeg observerer til stadighet at i ulike nettbaserte salgsfremstøt av klokker at fraser som "ingen useriøse henvendelser takk" dukker opp. Finnes det noen konsensus på hva en useriøs henvendelse er eller "skambud"? La oss si at en klokke er lagt ut for 40 000 kroner, er det useriøst å tilby 30 000? Budre man heller vente til prisen eventuelt er satt ned?

Noen meninger?

Om man klart og tydelig har skrevet at prisen er fast osv, så er det useriøst med folk som sier at de kan gi 50% av prisen ved kjapp handel osv. Er mange som er ute å fisker på finn.no, som noen skrev her om dagen. "Om man har en annonse på finn.no vet du hva alle arbeidsløse i Norge bruker tiden sin på".

Men å by 30´ for en klokke som ligger til 40´ vil jeg ikke betegne som useriøst. Så klart, er det snakk om en helgull sub til 40´ så er det useriøst å by 30´.

Når jeg hadde IWC´n for salg var det ikke værre enn å slette de mailene som dukket opp med skambud og idiotiske bytteforslag. Et triks når man selger kan være å unngå å legge ut telefonnummeret sitt. Jeg tar alltid første kontakt per mail, deretter per telefon.

OK, så å slette det man definerer som useriøst er åpenbart en måte å håndtere det på. Men det koster vel ikke noe mer å sende en standard mail som bare deklarerer "Beklager, ikke interessert i bytte, eller pris under X kroner". Jeg mener, er ikke det "useriøst" å ikke gi noe svar? Er det snakk om så store volum av henvendelser?

Nei, men personer som i utgangspunktet ikke vil gi mer enn 50% av det du vil ha strekker seg neppe så langt som å betale det du forlanger, derfor anser jeg å svare på skambud som unødvendig da det tar tid fra både selger og "kjøper".

Om du selger en Rolex sub så får du nok menger av Mail med tullebud, når jeg solgte IWC fikk jeg ikke det da interessen for den klokken var mye mindre.

Jeg svarer om jeg får et lavt bud skrevet på forståelig språk, men ikke på helt uforstålige meldinger eller tilbud om å bytte et dyrt ur i gressklipper og 3 år gammel laptop (true story). Livet er for kort til slikt.

Jeg svarer om jeg får et lavt bud skrevet på forståelig språk, men ikke på helt uforstålige meldinger eller tilbud om å bytte et dyrt ur i gressklipper og 3 år gammel laptop (true story). Livet er for kort til slikt.

Ha, ha! Det skjønner jeg.

Jeg har fått en del henvendelser type:

- Hva skal du ha for klokken?
- Selger den ikke for mindre enn 35 000
- Da byr jeg 30 000
- Jeg selger den IKKE for under 35 000
- Da kan vi jo møtes på halvveien; 32 500
- ???

I tillegg til det som Anders nevner med div. merkelige/ukurante bytteforslag. Og, ikke minst, folk som egentlig ikke er ute etter å kjøpe klokken; de skal bare ha 14 e-poster med bilder og div. informasjon om hvor den er kjøpt, etc.

Jeg er uenig med Mathfjeld på et punkt. Jeg styrer unna annonser hvor det kun oppgis e-post og ikke tlf. nr. Da tenker jeg automatisk at annonsøren har noe å skjule eller ikke ønsker oppmerksomhet eventuelt at selger ønsker å kjøpe seg tid for å unngå at den første som ringer kjøper klokken, og at en da går glipp av mer penger. Da mister du i alle fall meg som kunde om du dropper telefonnummeret.

Dessuten er det ikke alle som er fortrolige med e-post av den litt eldre garde, men som heller ønsker å ringe. Det fikk jeg nylig erfare da jeg fikk tilbud per telefon om å kjøpe en submariner fra et dødsbo etter en annonse på finn.no. Det viste seg å være en Submariner 5513 som nå er til full overhaling hos urmaker.

Jeg synes forøvrig at det å få telefoner fra folk og e-poster er en del av prosessen. Å sitte fem minutter av og til, ta en prat eller svare på noen e-poster er ikke noen stor sak. Dessuten kan det dukke opp gode bytteforslag en i utgangspunktet ikke har tenkt på.

Personlig synes jeg vel at om en klokke legges ut for salg til 40 vil et bud på 30 være helt på grensen til useriøst. ( under forutsettning av at klokken ikke er priset helt på trynet i utgangspunktet :???: ).
Ellers er min erfaring her på forumet at medlemmer respekterer det om man skriver "vennligst ingen useriøse bud og/eller fast pris"

Må igrunn si meg ening med Amund angående dette med tlfnr i annonse.
Man får i tillegg gjort seg opp en temmelig bra formening om vedkommende - og kan gjerne i tillegg gjøre noen kjappe referansesøk i gulesider/google. Via tlf kan man der og da få en rask handel.
På den måten kan man være heldig å gjøre gode handler - om man får med seg annonsen i en tidlig fase- , evt få tak i et produkt en vet er populært på markedet selv om det nødvendigvis ikke er et kupp.

Går all kommunikasjon via mail havner en bare i mølla og overlatt til tilfeldighetene der selger kan sjonglere og mikse akkurat som han vil.

Jeg har også opplevd merkelige bytteforslag, hodeløst lave bud, pratmakere, svindlere og den min favotittvariant: Fettnakken som etter inngått avtale plutselig ikke lenger er å få tak i eller begynner å reforhandle - gjerne etter at man har avslått bud fra andre. Men med mindre det dreier seg om åpenbare svindelforsøk svarer jeg alltid så godt jeg kan på alle spørsmål, og avviser de dummeste bytteforslag eller idioitiske bud på høflig vis, ihvertfall i de innledende rundene. Dersom de fortsetter er det bare å ignorere dem. Det at den andre mangler folkeskikk er ingen begrunnelse for glemme sin egen. Dessuten lønner det seg i lengden å behandle folk ordentlig.

Generelt synes det må være greit å komme med bud langt under prisantydning. Noen ganger har jeg gjort det selv, og opplevd at budet ble akseptert. Hvis ikke, er det jo bare å si nei, eller å opplyse i annonsen at prisen er fast. Er det noen som ikke tar et hint, kan man bare la være å svare.

Tilbake til topic, om formuleringen "ingen useriøse henvendelser"; min erfaringer at de useriøse henvendelsene kommer like herlig uansett hva man skriver. De som er useriøse tar jo ikke denne anmodningen til seg:p:p Av den grunn pleier jeg aldri å ta med denne formuleringen, jeg opplever den som unødvendig.

Jeg har i det siste hatt noen klokker tilsalgs her på forumet og på finn.no og antall tullete epost synes ingen ende å ha. Men som Hopalong skriver, man kommer lengst med litt folkeskikk selv om ikke alle andre synes å ha det...;)

Jeg bruker og legge ut annonser på finn.no med navn og nummer, men
har full forståelse for at folk legger ut annonser med mailkontakt. Og jeg
som tidligere nevnt i tråden tror også kun mailkontakt kan minske kjøper
gruppen. Pluss at det kan bli litt tungvindt med folk som mailer et og et
spørsmål. Det jeg syntes er en useriøs henvendelse er at folk pruter når
man skriver at prisen er fast, og at folk spør om ting som opplyses helt
klart i annonsen....

Litt off topic, men Jeg vet ikke helt, er du på nett har du også mest sannsynlig også mail og klarer å fyre av et kjapt spørsmål. Det finnes alltid unntak som nevnt, men oppgir du telefonnr. sier du også " se her skurker, her bor jeg og har masse dyre klokker og andre godsaker mest sannsynlig, googler du videre finner du inntekta mi og et oppslag på gulesider så finner du satelittbilder av kåken min også, forresten den Bmw'en du ser i oppkjørselen, nøkkelen henger rett innenfor inngangsdøra- fritt fram folkens!"

Ok, jeg er kanskje litt paranoid, men den sjansen tar jeg. Annonserer aldri med adresse og tlf, men får da solgt jeg også.

Heldigvis aldri opplevd slik uforskammethet som folk referer til ;) men så holder jeg også klokkenen mine laaaangt unna FINN.NO.

-Vegard

Heldigvis aldri opplevd slik uforskammethet som folk referer til ;) men så holder jeg også klokkenen mine laaaangt unna FINN.NO.

-Vegard

Mine opplevelser er utelukkende Tidssonen.no. Legger ikke ut klokkene mine på Finn.

Jeg må også legge til at jeg har nådd flere hyggelige og entusiastiske klokkekjøpere på Finn.no som ikke er på TS, eller hadde noen interesse av å være det (av en eller annen merkelig grunn ;) ). Det er ikke en bortkastet kanal om man har et ur å selge som ikke går så raskt unna på TS. Litt hodepine kan man dog regne med :p