Usikker på Panerai valget. Hjelp!

Medlem
3. juli 2016
Sted
Bergen
Hei!
Jeg må starte med og si at jeg rett og slett er betatt av Panerai. Jeg har tenkt og kjøpe meg en og har hatt størst interesse for en PAM312 som en starter på samlingen. Har dere noen tips og fakta til første valg? Er bekymret for hvor høyt den bygger men også om jeg burde gå for manuelt eller automatisk som en "hverdagsklokke".

Takk på forhånd for alle kommentarer og hjelp! :)

Hei!
Jeg må starte med og si at jeg rett og slett er betatt av Panerai. Jeg har tenkt og kjøpe meg en og har hatt størst interesse for en PAM312 som en starter på samlingen. Har dere noen tips og fakta til første valg? Er bekymret for hvor høyt den bygger men også om jeg burde gå for manuelt eller automatisk som en "hverdagsklokke".

En fin klokke som må trekkes manuelt innen tre døgn har gått. Tenker at en 44 mm kasse vil passe fint på et "normalt" manne-håndledd og den bygger ikke noe særlig høyt.
Dette er en modell mange liker og et pent brukt eksemplar med B/P bør du kunne få til rundt NOK 45K-50K.

• Liker
Reaksjoner: Bestiarara78
En fin klokke som må trekkes manuelt innen tre døgn har gått. Tenker at en 44 mm kasse vil passe fint på et "normalt" manne-håndledd og den bygger ikke noe særlig høyt.
Dette er en modell mange liker og et pent brukt eksemplar med B/P bør du kunne få til rundt NOK 45K-50K.

Spørs jo hva som regnes som et "normalt" mannehåndledd. Mitt er på 18,5cm. Uansett, takk for svar!:)

• Liker
Reaksjoner: Bestiarara78
Gikk for PAM112 som min første Panerai. En tidløs klassiker! Behagelig kasse som sitter som støpt på hånden, enkel og stilren sandwich dial. Jeg har stort sett holdt meg til automatiske ur hittil, men jeg må si det er noe veldig harmonisk i det å sette seg ned om morgenen med en kaffi, vippe opp spenna på crown guarden og trekke opp klokka.

Hei!

312 er en flott Pam som passer fint som et "hverdagsur", selv om det bygger litt høyt. Jeg hadde selv en 312 som min første Pam og stortrivdes med den.
312 har alt det en Pam skal ha, med sandwich skive og 1950 kasse. Bonusen er et genialt system for rem-skifte og et meget godt automat urverk.

Gikk for PAM112 som min første Panerai. En tidløs klassiker! Behagelig kasse som sitter som støpt på hånden, enkel og stilren sandwich dial. Jeg har stort sett holdt meg til automatiske ur hittil, men jeg må si det er noe veldig harmonisk i det å sette seg ned om morgenen med en kaffi, vippe opp spenna på crown guarden og trekke opp klokka.

Må si jeg har sett på 112! Men jeg liker 1950 kassen bedre altså.. Ja, det høres helt nydelig ut og starte dagen sin slik, om man har tid, Hehe. Føler også litt at manuelt er typisk dressur?

312 er en flott Pam som passer fint som et "hverdagsur", selv om det bygger litt høyt. Jeg hadde selv en 312 som min første Pam og stortrivdes med den.
312 har alt det en Pam skal ha, med sandwich skive og 1950 kasse. Bonusen er et genialt system for rem-skifte og et meget godt automat urverk.

Jeg er helt enig med alt du sier her, den har alt jeg mener en pam skal ha. Men også er det faktisk KUN høyden som bekymrer meg.

Er det 233 som har domedglass?
Det stämmer :)
4983196A-86AB-48D5-8F48-4C7210BDD64E_zpsciivb9cd.jpg

8 dg pr så du kan vrida upp den f.eks. på söndagar om det är tight om tid i veckan ;)

Må si jeg har sett på 112! Men jeg liker 1950 kassen bedre altså.. Ja, det høres helt nydelig ut og starte dagen sin slik, om man har tid, Hehe. Føler også litt at manuelt er typisk dressur?

Tja, det blir jo en smakssak. Jeg må innrømme at 1950-kassen er flott og min neste Panerai blir nok en 1950, muligens en 233 eller 422/423. 112 har óg en viss samlerverdi, da jeg hører rykter om at sandwich-dialen er på vei bort fra basemodellene. Jeg bruker 112 som tool watch, da PAM ikke er dressklokker i mine øyne. Panerai for meg er store toolklokker som er bygget for å tåle mye bank. Lykke til med valg av klokke! Det blir aldri feil med Panerai uansett!

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Jeg kjøpte en PAM005 som min første PAM og var strålende fornøyd med den. Men det var noen ulemper med den synes jeg. Opptrekk er kult i starten, men var litt irriterende etterhvert (synes jeg). Så var den blankpolerte kassen en skikkelig ripe magnet. I tilleg så var det litt "knot" å skifte remmer. Spesielt når første ripe på kassen kom (fra skrujernet). Så endte derfor opp med en PAM312 og er så fornøyd med den. Quick strap change system er helt fantastisk. Urverket er kult å ha innsyn til og kassen synes jeg er helt fantastisk!! Om det er noe jeg savner så er det gull visere.

Men jeg stakk innom Urmaker Bjerke i dag og endte opp med en ny "klokke" ehm... jeg mener rem (men føles ut som en ny klokke). Det er det som er så genialt med Panerai.

Her er et bilde:
pam_312_07042016_zpstnm82qgp.jpg

Jeg er helt enig med alt du sier her, den har alt jeg mener en pam skal ha. Men også er det faktisk KUN høyden som bekymrer meg.
Det er ikke noe å bekymre seg oform, den ligger ekstremt fint på min hånd, hadde den ligget tettere er jeg redd "crown guarden" hadde vært plagsom for hånden.

Jeg kjøpte en PAM005 som min første PAM og var strålende fornøyd med den. Men det var noen ulemper med den synes jeg. Opptrekk er kult i starten, men var litt irriterende etterhvert (synes jeg). Så var den blankpolerte kassen en skikkelig ripe magnet. I tilleg så var det litt "knot" å skifte remmer. Spesielt når første ripe på kassen kom (fra skrujernet). Så endte derfor opp med en PAM312 og er så fornøyd med den. Quick strap change system er helt fantastisk. Urverket er kult å ha innsyn til og kassen synes jeg er helt fantastisk!! Om det er noe jeg savner så er det gull visere.

Men jeg stakk innom Urmaker Bjerke i dag og endte opp med en ny "klokke" ehm... jeg mener rem (men føles ut som en ny klokke). Det er det som er så genialt med Panerai.

Her er et bilde:
pam_312_07042016_zpstnm82qgp.jpg

Fantastisk flott rem! Det er noe av det desidert tøffeste med hele klokken, bytte av rem = ny klokke! Man kan aldri gå lei!

Jeg har hatt en 111 som først Pam og kassa Luminor 44mm er en fantastisk kompromiss for de som har "normalt" håndledd!
Den har Unitas urverk modifisert av Panerai med "Svanehalsen" for en finere justering av urverket.

FUeHHy.jpg

Etter å ha hatt en 44mm ble jeg fanget av den ekstraordinære Luminor 1950 kassa med sine 47mm. Og jeg har ikke et håndledd som passer akkurat den størrelsen. Har bare 17mm. Men den kassaen er fantastisk og klær godt også de minste ;)

Her er min 422, manuelt opptrekk 3 days! Ikke noe problem å trekke den opp hver 3 dager. Jeg elsken detlydet og den følelsen!

vIPdMp.jpg

Lykke til med valg! Uansett du velger kommer det til å blir bra ;)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Dr. Fiddy
image.jpeg
Min første PAM var en 321. Det er en 44mm med nøyaktig samme høyde som 312/320), men jeg syntes den ble litt for høy. Jeg har forresten 19 cm håndledd. Valgte senere 233, som passer meg mye bedre. Min 47mm 127 syns jeg også sitter bedre på armen enn det 321 gjorde.

Hvis du fortsatt liker 312 best, så kan du jo evt. ta en titt på 1312 også. Den kommer nok til å avløse 312, og den bygger ikke like høyt. Eller så kan du jo like godt først som sist, gå rett på 233 ;)

• Liker
Reaksjoner: Ceramic