Ut på tur, se på ur - Reisetips med fokus på klokker

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Sted
Oslo
Ingen andre tok hintet, så da faller det vel på meg....

Jeg tenkte vi kunne ha en tråd med linker til klokkerelaterte reisetips. Det vil si en samling med tips til hvor man best kan gå på klokkeshopping rundt om i diverse feriemål. Det er selvfølgelig også mulig å poste dine tips i denne tråden etter hvert også.

Moralen er uansett; notér gjerne ned adresser, ta noen bilder og del med resten av forumet.

Her listen:

Barcelona:
- Anders og Frik har noen få tips
- krilles tips til Barcelona
- UJUs lynguide

Berlin:
- runes har noen tips her.

Brussel:
- krille: litt om klokkebutikker i Brussel, inkl bilder

Cote d'Azur:
- Risti4life har feriert på Cote d'Azur, og rapporterer om flere fine klokkebutikker, med bilder
- KarlFr har bilder og reiseskildring fra klokkebutikker i Cannes
- krille er en tur i Frejus - Saint Raphaël

Dubai:
- KAB har en fyldig rapport fra Dubai her

Düsseldorf:
- morini: noen tips om Düsseldorf, inkl. Uhrenbörse der

Firenze:
- Mogens' minirapport fra Toscana
- Frik rapporterer hjem fra Firenze

Geneve:
- Frodo har en lang og fyldig reiseberetning fra sin pilgrimsferd, mange bilder
- Businesstraveller har en omfattende dekning av flere steder i Sveits her

Hong Kong:
- Businesstraveler: Hong Kong og klokkeshopping

København:
- Noen få tips i denne tråden

Las Vegas:
- Anders har litt fra Vegas her

London:
- flere skriver om London i denne tråden
- Frode har litt fra London her
- det ligger noen klokkerelaterte reisetips for London i denne posten på bloggen Horology Crazy
- litt Londondiskusjon i denne tråden
- zatoos reisebrev fra London

Madrid:
- Anders har noen tips

München:
- krilles lille München-guide

New York:
- Mogens: noen adresser og tips til hvor man bør gå i New York
- Mogens har mer om New York her - High street og gråmarked
- enda mer om New York i denne tråden, fra DJM, Juice, lightningii og DJDAN
- denne tråden har enda mer om New York

Paris:
- DJM har et tips til en forhandler av custom-remmer
- Stipey har noen bilder fra Paris
- Jayeff: En liten reiseberetning fra Paris

Praha:
- Stipey: litt om Praha, inkl noen bilder
- JCE: Noen bilder her

Reykjavik:
- jayeff har vært på Island

Roma:
- krille: bilder og tips om urseverdigheter i Roma

Singapore og Malaysia:
- Litt mer om Singapore og Kuala Lumpur fra Businesstraveler og Anders
- gardkarlsen har et tips om en bruktbutikk som holder til i Kuala Lumpur og Singapore
- Anders har et par tips til Kuala Lumpur her
- S.L på söta brors forum TTT har vært i Singapore, og har en massiv bildereportasje her
- BRIO1368s Singapore-opplevelse
- halvos reisebrev fra Art of Time Exhibition i Kuala Lumpur

Wien:
- sandeckers reisebrev

Zürich:
- Anders' reiseberetning fra Zürich
- Businesstraveller har en omfattende dekning av flere steder i Sveits her

Noen som vet om flere???

• Liker
Reaksjoner: Telemarkshelten
Kjempebra tiltak! Nå har man enda en god grunn til å gå på klokkejakt når man er i utlandet: Som speider for Tidssonen! :D

Jepp, oppfordrer i høyeste grad til å rapportere hjem om hva man finner. Vet noen om noe mer som lurer rundt om på forumet? Kan også ta imot tips om gode tråder i samme gata fra utenlandske forum.

Dette er et kjempebra tiltak krille.
Kanskje admin kan lage denne sticky, så kan man poste rett i denne tråden istedet for egne tråder?

Det ble ikke så mye klokketitting på meg denne ferien, men jeg hadde en shoppedag i Saint Raphaël, et lite stykke fra Nice sør i Frankrike. Det er en nokså liten by, og det var ikke allverden å se på, men de har én nokså stor og velutstyrt butikk, AD for Rolex, Tudor, Breitling, Tag, Longines mm. Den heter Veron Roques og ligger på et hjørne i Rue Jean Aicard.

GPS_IMAG0026.jpg

Betjeningen var hyggelig, prisene var mulig å diskutere og de hadde (heldigvis, kanskje?) ikke fått inn verken Tudor Heritage eller nye SS Submariner ennå....

GPS_IMAG0027.jpg

Butikkvinduene var velfylte, og de dro villig ut skuff på skuff inne i butikken, utvalget var det ikke noe å si på.

GPS_IMAG0029.jpg

Da jeg var der hadde de ekstra mye Breitling, det var en slags utstilling av sortimentet, så jeg tro de hadde det meste av akkurat det.

GPS_IMAG0023.jpg

Rett over gaten lå en annen, noe simplere butikk. De hadde bl.a Hamilton, og en sympatisk betjening som gjerne tok opp en lommekalkulator og ville slå inn en annen pris enn det som sto på prislappen....

GPS_IMAG0031.jpg

En del motemerker i vinduene....

GPS_IMAG0032.jpg

På oppfordring fra Krille, så slenger jeg inn en kort reiseskildring og et par anbefalninger angående klokkebutikker i Cannes. Jeg er verken en god fotograf ei heller meget flink til å skildre det jeg opplever, dog har jeg klart å ta meg sammen og få knipset et par bilder fra en dag med klokketitting i Cannes.

I år gikk turen som så mange ganger før til sør-frankrike og Cannes
017-1.jpg

Et for mange kjent landemerke langs stranden, Carlton:
029-1.jpg

En av de mange gatene i gamlebyen
055.jpg

Et sted som de fleste kjent i byen burde kjenne igjen
057.jpg

Startet utenfor Jaeger sin butikk
058.jpg

Like bort i veien på motsatt side ligger områdets forhandler med størst fokus på Breitling
060.jpg

På samme side som Jaeger, en av de største forhandlerne av Rolex på rivieraen:
062.jpg

Her var det utallinge rolexer i helgull med og uten diverse edelstener.... Daytona i rose-gold med sorte dubdials, ja de har den inne. Samme med GMT II ceramic i helgull, og diverse daydater i hvitt, gult og rosa gull. For ikke å glemme platina....

Områdets Bell & Ross forhandler (også i samme gate som de foregående)
063.jpg

To be continued......

Tusen takk for Cannesoppdatering, Risti. Et herlig område som jeg har feriert mye i de siste årene, ser mye fint på turer opp og ned kysten der! Har oppdatert førsteposten litt.

Var en svipp i amsterdam og benyttet de få anledningene jeg fikk "fri" fra "sjefen" til å se på klokker, dog tok jeg dessverre bare ett bilde :-|

Amsterdam - next to madame tussauds :)
P8190016.jpg

Geneve - føling i fjæra

For meg er dette klokkemecca.
August2010009.jpg

Men turen skulle bli noe annet enn jeg trodde.
Den ble egentlig en selvanskuende vandring i min egen samling og mani.
Denne byen var så tydelig på hva de forskjellige klokkemerkene står for og ikke minst ur i seg selv, at jeg for første gang forstod mine egne valg når det kommer til ur.

Jeg samler på følelser. Noen koster mye andre mindre. Men det er følelsen de fremkaller jeg egentlig samler på.

På forhånd ble det lastet ned kart og lest en del om byens historie.
Geografisk, ligger den i den vestre enden av Geneve sjøen, som en enklave inn i Frankrike.
For en WIS (herlig tittel) var det også viktig å finne fram til gatene mest befengt med urmakere og forretninger.
Disse er Rue de Rohne, Rue de la Croix d’or og Rue Montblanc. I praksis skulle dette vise seg å være en meget presis beskrivelse. Kun et fåtall klokkeforretninger av betydning lå utenfor disse gatene og i så fall i umiddelbar nærhet.
Hotellet hvor vi bodde lå nær jernbanestasjonen og i kort avstand til områdene av interesse.

Byen fremstår med en antikk aura.
Det er lett ås e for seg byens eksistens for 2 000 år siden under Romersk herredømme, eller på midten av 1800-tallet når urmakerepoken hadde gjort sitt inntog.
Den smale bukten som løper inn i elven Rohne, har vakre promenader på begge sider, den søndre med et par flotte restauranter og for øvrig is & øl servering.
Midt i bukten dominerer en vannsøyle på 150 meter, som både er vakker og imponerende.
Et betimelig landemerke for en by preget av en vakker sjø og en livgivende elv.

Vi ankom byen tidlig torsdag ettermiddag i 30 graders varme.
Torsdag gikk deretter med til å rekognosere forretningene og et par besøk.
Rue de Rohne er himmelsk. Her ligger de alle på rad: Patek, Omega, IWC, Jaeger (de to vegg i vegg…), Panerai, Parmigiani, Hublot, Vacheron Constantin, Breguet, etc, etc. I tillegg Les Ambassadeures og Bucherer.
August2010023.jpg

August2010036.jpg

August2010034.jpg

August2010032.jpg

August2010038.jpg

August2010037.jpg

På forhånd var jeg svært bestemt på å handle en IWC mark XVI. Så det bar rett inn i IWC butikken.
Sikkerhetsvakten loset to svette nordmenn og en skrikende baby inn i butikken.
En svært hyggelig dame tok i mot oss og ga en service de her hjemme kunne lære mye av .
Pris ble forhandlet, men det ble ikke kjøp. Der og da ga den ikke den rette følelsen.
Vi var også innom Omega. Samme opplevelse. Samme resultat.

I Rue de la Croix d’or og Rue Montblanc var det forhandlere med flere merker. Noen forretninger særdeles ekslusive, mens andre var mer jordnære både i utvalg og tilnærming. Bucherer var også representert med filial i Rue Montblanc.
August2010012.jpg

Middagen ble inntatt i gamlebyen, på en liten og hyggelig restaurant. Vi ble litt ubetimelig forespurt om reservasjon ved ankomst, noe vi selvfølgelig ikke hadde, men fikk likevel tildelt et hyggelig bord.
Det skulle vise seg at dette var en særdeles populær restaurant bl.a. besøkt av tidligere president Clinton. Maten var meget bra. Servicen svært bra.

Fredag ble det kjøp. Det første av to.

Jeg trålet klokkebutikkene hele formiddagen, til konemor signaliserte timeout og lunsj.
Da hadde jeg fått tilbud på bl.a. Breitling SOH og Tudor HC. Førstnevnte med 30 % (!) rabatt og sistnevnte med ca 20 % rabatt. Men en urmaker og et ur skilte seg ut – på følelsen.

Hos Horlogerie Zbinden Olivier hadde jeg tittet på Omega PO og noen interessante Longines modeller. Vi hadde diskutert forskjellene mellom Omega cal 8500 og Rolex 3135, da den unge og kunnskapsrike urmakeren hentet fire modeller fra Longines. Jeg kjente umiddelbart den varme tinglende følelsen av eielyst. En Legend Diver, no date. Etter inngående studier og urverk titting ble pris forhandlet.
Etter å ha tittet innom konkurrenter og spist og drukket godt returnerte jeg til forretningen.
Den unge mannen var gått. Ekspeditrisen som møtte meg var av en helt annen kaliber. Serviceminded til tusen, men uten kunnskaper. Jeg henviste til uret som var lagt til side. Men den smilende damen var fortapt i tåken og hentet et helt annet ur. Jeg snudde på hælen og gikk. I sideblikket så jeg butikksjefen sende henne et iskaldt blikk… Konemor tok meg i armen og leide meg inn igjen. ”Hva er dette for dumheter!” Jeg følte meg som en unge. Tilbake i stolen var opplevelsen en helt annen.
Kjøpet ble gjennomført og jeg fikk en Longines penn i gave fra forretningen. Jeg var lykkelig.
August2010014.jpg

August2010015.jpg

August2010016.jpg

August2010018.jpg

August2010020.jpg

Middagen fredag ble inntatt på hotellet. En gigantisk entrecote med stekte poteter og sennep!

Lørdag kriblet det i meg. Var i en slags emosjonell rus. Jeg måtte ha mer. Turen gikk til Rue de Rohne.

Les Ambassadeures og Bucherer ble besøkt. Sistnevnte en legendarisk forretning over tre (3!) etasjer. Her ble jeg presentert for skuff etter skuff med Longines modeller. Øynene falt for en Flagship.
August2010024.jpg

August2010028.jpg

August2010027.jpg

August2010033.jpg

August2010031.jpg

August2010040.jpg

August2010029.jpg

Pruting ble innledet. Kona var allerede flau over at jeg hadde tatt bilder av butikken. Nå var hun mørkerød. Det var også ekspeditrisen. Jeg ba om pause i forhandlingene og vi gikk for en øl langs elven.
August2010011.jpg

Deretter trålet jeg konkurrentene i Rue de la Croix d’or for å se hva jeg kunne få til.
Nok en gang ble det forhandlinger hos Bucherer med ny ekspeditør. Uforrettet sak.
Kjøpet ble gjennomført hos Chronometrie Clarence SA. Nok en fantastisk kjøpsopplevelse!
August2010048.jpg

August2010045.jpg

August2010044.jpg

August2010041.jpg

I gledesrusen gikk turen med trikk til Patek Philip museest. En opplevelse uten sidestykke.
Tidligere har jeg uttrykt mangel for entusiasme for merket. Sågar undring over posisjonen det har. Undringen er borte og entusiasmen stor! Museet er en formidabel samling av kunstverk og historie.
August2010050.jpg

Min nye holy grail er Patek Philip Calatrava.

Middag ble spist på en førsteklasses restaurant i gamlebyen; carpaccio(skinke), andebryst, sjokolade fondant.

Lørdag kveld tilbrakte vi ved sjøens nordre strandpromenade. Vi drakk rosévin og beundret fasadene på den andre siden, som alle prydes av navnene på alle de store merkene. Kanskje den flotteste opplevelsen på hele turen.
August2010022.jpg

Søndag gikk vi tur i parkene og i botanisk have. Vakkert og behagelig.
Som turist får man frikort for all offentlig transport fra hotellene. Turen til og fra flyplassen tar 4 minutter. Sveitserne er overalt høflige, blide og hjelpsomme.

Byen, jeg mener opplevelsen, får mine varmeste anbefalinger for alle svake sjeler!
August2010056.jpg

August2010055.jpg

Frodo.

Fantastisk, Frodo! Takk for fortellingen og grattis med dine 2 nye ur! De kler deg meget godt begge to.

Tusen takk for lang og fyldig reiseberetning og bilder, og gratulerer så mye med nyinnkjøpene! Longines Legend Diver har jo vært diskutert på forumet noen ganger tidligere, jeg synes personlig den er veldig, veldig kul. Den rette vintagefølelsen, samtidig som det er nytt og har en fin størrelse. Flagship-modellene er jeg lite kjent med, men det ser unektelig veldig bra ut! Du er heldig som får slike opplevelser hos kona, hun er det tydeligvis bare å ta vare på!

Har oppdatert førsteposten med link til din historie.

Takk for fint reisebrev fra Geneve! Ser jo ut til at utvalget var utrolig bra. Hvordan var opplevde du prisnivået? Min erfaring er at klokkenes hjemland ikke byr på så mange røverkjøp.

Grattis med to flotte klokker! Blir spennende å høre hvordan du trives med disse etter litt wristtime...

Supert innlegg og grattis med to nye flotte klokker. :D
De ser veldig stilige ut på håndleddet.
Og dermed fikk jeg lyst på en Legend diver...igjen.:roll:

Takk for fint reisebrev fra Geneve! Ser jo ut til at utvalget var utrolig bra. Hvordan var opplevde du prisnivået? Min erfaring er at klokkenes hjemland ikke byr på så mange røverkjøp.

Grattis med to flotte klokker! Blir spennende å høre hvordan du trives med disse etter litt wristtime...

Prisene ligger fra ca NOK 1 000-3 000 under prisene her, deretter klarte jeg prute fra 11% til 30%.:cool: