Utført: fixet Certina Quartz EOL115.9299.65

Medlem
29. mars 2015
Sted
Tranby
Hei igjen.

Fikk kloa i ei klokke svigerfar fikk av sin arbeidsgiver for 25 års ansettelse. Der var glasset løst, sekundviseren var på "halv 12" (fått seg en smell og var bøyd) og uret står. Det kan være mange grunner til at uret står, først og fremst tenker jeg på batteri.

For å sjekke det, må man komme til - og her er et par spørsmål

#1 : Hvordan kommer jeg meg inn i kassa uten å gjøre hærverk? Baklokket er helt glatt...
Det er ingen merker for å feste skruverktøy av noe slag, ingen merker å sette kniven..
SnA0UM6e4wWilCb7EWL76UFjvCphD67bgseSNJWhf7A=w259-h194-no

#2 : Hvis urverket (quartz-verket) må byttes - finnes det et quartz-verk som kan erstatte det som står i? Jeg har lest at Certina ikke selger til sluttbrukere og vil at man skal levere på verksted. Det er vel og bra - men dette er noe jeg har lyst å gjøre selv av minst to grunner: (1) gjøre det selv for læring og at det er moro å ha gjort det selv (2) overraske svigerfar med å gi tilbake en fungerende gullklokke med fin ny reim, nypusset glass og kasse (3) og rett og slett å spare litt penger.

Redigert:
Hva er det ... at man må gå inn via glasset ?

Skal ta noen bilder og legge ut. 1 av fronten, 4-5 bilder av baklokket langs kanten rundt.

Tipper det er monocoque kasse på denne. Da er det også split-stem. Bare å dra den av, og løfte ut verket for tilgang til batteri. Om verksbytte blir nødvendig har disse ETA verk, som burde gå greit å få tak i.

Edit: Ser ut som monocoque ja.

Hvor hardt tar man i? Nesten så man tror det går til h...?m
Har ikke prøvd å ta den ut enda, bare lodder stemningen for hvor hardt den sitter...

Dere hadde helt rett. Litt bestemt tak i krona, så kneppet den av stem'en. Så var det en slags plast låsering som måtte ut før jeg kunne vippe ut innmaten.

7rLLNzrrCHrHNeBl9SG6pMrezCEiC8MyjzZaJfq9qJA=w706-h941-no

Kjøpte nytt batteri, masserte et par visere, som hadde vært gjennom litt-av-hvert, så de ble rette og fine igjen og satte alt sammen isammen igjen. Klokka går og viserne går ikke borti timesmarkørene eller hverandre. Kjøpte ny skinnreim (sort "øgle") og flyttet over spenna fra den gamle reima. Kneppet glasset på plass igjen.

Klokka er "som ny", vel - hvertfall går den og ser bra ut.

Skal bare få pusset glasset så den blir så godt som ripefri. Tips til en god måte mottaes med takk! :)

Håper svigerfar blir fornøyd med reperasjonen. Den har ligget i deler i en skuff i 10-15 år, så nå kan han bruke den igjen.

N5n-t84Ph8rxdV1OWwnTqHWn0r34NUdK7XheNnMKdH4=w706-h941-no

Redigert:
Polywatch er en favoritt til mange, og selges i nettbutikken her på TS. Eventuelt kan du bruke andre slipemidler som er beregnet til acryl/plexi/plast. Alternativt kan en nok bruke midler som autosol, og til og med tannkrem, så lenge det inneholder slipemidler. Resultatet her kan jeg ikke si så mye om dessverre.

@ZuluFX Plexiglasset. Disse filene har ulik korning så de kan potensielt ta en del dypere riper enn hva jeg tror Polywatch klarer. Har ikke testet Polywatch selv, så har ingenting å sammenligne med her.

Alternativt kan du våtslipe med fint sandpapir. Du må nesten bare se an hvor godt Polywatch tar.En dremel med de hvite polérrondellene som medfølger burde nok være mulig å bruke om det blir for mye arbeid å gnikke for hånd.

Så bra, da har jeg et par-tre muligheter for å fikse glasset.
1. Polywatch
2. Neglfiler med flere graderinger + messingpuss
3. Våtslip med fint sandpapir.
4. Dremel med polérrondell

Takk for tipsene. :)

Det må avsluttes med polywatch, messingpuss eller lignende om du går på med våtslip for å få vekk de fine ripene som blir av pussingen. Dremelen må også ha et slipemiddel om du skal bruke det. Ser ut som du har litt utstyr på ene bildet der, så ei tube polywatch er ikke feil å ha i skuffen om du holder litt på med eldre ur. :)

Her er en film på Polywatch:

• Liker
Reaksjoner: Mitah og ZuluFX
Da har jeg vært og kjøpt meg neglfil med 4 grader på, samt messingpuss. Gikk gjennom alle 4 pussingene, fra grov som virkelig fjernet riper til den fine som var så fin som papir. Avslittet med messingpuss.

Dette er resultatet, og jeg er kjempefornøyd etter 5-6 min jobbing ...

x9iBvtFq7QaQrBN6dRmXbXpwzMO049G4kA8WE7Inwz4=w632-h843-no

Redigert:
Takk! Kanhende jeg kjøper Polywatch etterhvert også, men jeg var på butikken så jeg handlet med meg de to tingene for å prøve. Boots apotek hadde neglfila. Sånn totalt sett kostet disse to tingene meg ca 75,-

Det var litt skummelt når jeg begynte med den grove delen, for glasset ble virkelig "ødelagt" av slipinga. Men etterhvert som jeg fikk slipt vekk alle ripene og gikk over på finere deler av fila, så jeg at det gikk over fra å være nesten litt Schweppes-grå til ganske så gjennomsiktig, men nå uten riper. Så etter siste nivå gikk jeg på polishen for messing. Den satte litt prikken over i-en.

Tok litt polish på kassa samtidig, så ble den blank også.

Som Borat ville sagt: Great success!

Redigert: