Utpakking av ny chrono

Medlem
7. des. 2010
Sted
Bergen
Tilbake fra fjellet og finner ventende pakke. Dette blir en bra helg!

En liten tease er vel greit mens jeg tar bilder og skriver litt.

I dag skal jeg pakke ut noe rart for min del. En klokke jeg lenge syntes så helt teit ut, men som jeg i løpet av lang tid gradvis har endret syn på. Virkelig en aquired taste i mitt tilfelle. Det er ofte de som holder på interessen lengst, så jeg er spent på hvordan vårt forhold vil utvikle seg. Jeg har kronografdilla, og dette er en av klassikerne jeg mangler. Faktisk er den en slags kombinasjon av to klassikere jeg mangler. Den har hvit skive. En klokke med hvit skive må man ha. Derfor kunne jeg (dog med tungt hjerte) la den hvite speedyen min gå til en entusiast som forhåpentligvis gir den mer armtid enn jeg har gjort. Men hva er det jeg har kjøpt? Burde ikke være så vanskelig å gjette nå…

Tilbake fra fjellet og finner ventende pakke. Dette blir en bra helg!

En liten tease er vel greit mens jeg tar bilder og skriver litt.

I dag skal jeg pakke ut noe rart for min del. En klokke jeg lenge syntes så helt teit ut, men som jeg i løpet av lang tid gradvis har endret syn på. Virkelig en aquired taste i mitt tilfelle. Det er ofte de som holder på interessen lengst, så jeg er spent på hvordan vårt forhold vil utvikle seg. Jeg har kronografdilla, og dette er en av klassikerne jeg mangler. Faktisk er den en slags kombinasjon av to klassikere jeg mangler. Den har hvit skive. En klokke med hvit skive må man ha. Derfor kunne jeg (dog med tungt hjerte) la den hvite speedyen min gå til en entusiast som forhåpentligvis gir den mer armtid enn jeg har gjort. Men hva er det jeg har kjøpt? Burde ikke være så vanskelig å gjette nå…

Gratulerer Tore!

Jeg liker impulsiviteten din :) At du liker den du har i bestilling (whops, holdt på å røpe meg!) tar jeg bittelitt av æren for ;)

Pics ellers skjedde det ikke :)

1000-13.jpg

Det stemmer. Må som vanlig dele litt av mine tanker som ligger til grunn for kjøpet. Atter igjen har en GTG med lobergen vippet meg over grensen for kjøp. Ikke hans klokke, men en helt lik. Men det er jo litt av sjarmen med GTGs, å få nye kjøpeideer, men med godt grunnlag siden man kan prøve i ro og mak i en helt annen setting enn hos en forhandler, og mange av klokkene vi er interessert i er jo uansett ikke tilgjengelige hos forhandler. Du har sikkert langtidspåvirket meg også Mikke (hjernevasket?), selv om jeg en lang stund ikke forsto den Daytona-fascinasjonen din ;)

Jeg har en intensjon om å slutte å flippe klokker og finne frem til en samling som kan holde over lang tid. Jeg har noen klokker på plass, men må fremdeles eksperimentere litt. Har flippet en haug med klokker siste året, så jeg kan ikke akkurat si at jeg er i mål, men tanken og formålet er hederlig. Denne klokken har jeg et godt håp om skal gå inn i det trygge segmentet av samlingen.

Hvorfor likte jeg ikke Daytona? Den virket litt opphypet. Altfor høye bruktpriser. Hatet den blanke bezelen, den litt kjedelige skiven og de polerte midtleddene. Dette har snudd seg på hodet. Jeg forstår hypen, den er en klassiker. (Kanskje har jeg falt for den selv? Det at det er venteliste på en klokke, og at det holder så høy stabil bruktpris gir det jo unektelig et slør av eksklusivitet.) Den er elegant og sportslig og her perfekt størrelse. Bezelen? Det er jo litt av det geniale med klokken. En bezel skal ikke være blank, og i alle fall ikke en slik "blobb" med avrundede kanter, det var min logikk. Etter hvert skjønte jeg at dette er et enkelt og funksjonelt design. Exp II, som også har stålbezel (og som jeg for øvrig elsker) er på et vis mer fancy med sin ultrapresist utskårede bezel med skarpe kanter og utsøkt børsting. Daytonabezelen har en enkel og ujålete form og er lett å polere opp igjen etter behørig mishandling.

Og så er det skiven. Etter en stund med Daytona-sikling hadde jeg av en merkelig grunn likevel ikke fått med meg at 16520 har en annen skive enn 116520. Dette ble jeg gjort oppmerksom på ved forrige Bergens-GTG. Dette er sikkert barnelærdom for mange, så her var jeg litt akterutseilt: Det har vært noen små skiveendringer på den moderne Daytonaen som kom i ´88, men den store endringen kom med Rolex eget in house-verk rundt årtusenskiftet. Kan fremdeles ikke forstå at detaljfriken meg ikke oppdaget denne forskjellen før. Jeg liker den nye også, men Zenith-varianten tiltaler meg mye mer. Fire grunner til det: Mindre og mer elegante timemarkører (som matcher viserne bedre), subdials plassert lavere på skiven (på linje med senter), sorte ringer på subdials i stedet for blanke (på den hvite skiven) og til slutt børstet overside av lugs. Alt dette er en smakssak, men for meg var det en eye opener når jeg sammenlignet de to. Ikke rart jeg hadde et ambvivalent forhold til Daytona. For meg er denne skiven mye mer harmonisk og likevel litt spennende med det sorte på subdials. Men som sagt har jeg ingen problemer med å forstå de som liker den nye bedre. Uten den sorte kontrasten har den et eksklusivt, nesten forsiktig uttrykk.

Viserne er ikke som jeg først tenke kjedelige, men følger samme enkle filosofi som resten av klokken. Jeg har et problem med den mye brukte stjerneviseren til Rolex. Den slipper jeg unna her, og den hadde uansett ikke passet på denne klokken.

Og så var det polerte midtledd da. Det kan jeg bare ikke få meg til å like. Det er to løsninger på det: La være å bruke den på lenke, noe som passer meg utmerket mye av tiden, eller børste midtleddene. Sistnevnte vet jeg ikke om jeg tør å gjøre da det sannsynligvis forringer klokkens verdi, men jeg har jo i utgangspunktet tenkt å beholde den lenge. En interessant observasjon er at jeg liker Daytonaen godt når jeg ser den på andre, og da med lenke. Kanskje det betyr at jeg egentlig liker PCL og litt bling, men egentlig ikke tør å stå for det. Kanskje har jeg andre sider jeg ikke vet om…:eek:

Avslutningsvis er Zenith-verket en svært tiltrekkende egenskap ved klokken. Selv om Rolex har nedjustert pulsen og modifisert 4/5 av delene føler jeg like fullt at det er et El Primero-verk som tikker inni der. Får nesten lyst på glassbaklokk, men det ødelegger klokkens DNA for mye etter min mening, så jeg får nøye meg med å skru av baklokket hver julekveld.

Det var det. Da har jeg fått delt litt av entusiasmen for nyervervelsen :)

PS: Jeg har forresten ikke gjort leksen min på lenkelengde. Den er selvsagt ett ledd for kort. Noen som har noen Daytonaledd i skuffen…? :p Hva er evt pris på et nytt?

1000-7-1.jpg

1000-2-2.jpg

Helt utrolig hvor vanskelig det er å få av den hersens plasten når du er ivrig!

1000-3-2.jpg

1000-4-1.jpg

1000-5-1.jpg

1000-6-1.jpg

Utrolig flott, jeg har ærlig talt ikke tenkt så mye over detaljene på "hvit vs hvit" selv men når du nevner det......

Gratulerer!

Takk takk :)

Nå snakker vi :mrgreen:

1000-14.jpg

For sarte sjeler er kanskje dette bedre:

1000-2-3.jpg

1000-3-3.jpg

Men skal jeg børste midtleddene da? Hmm... Venter i alle fall en god stund med det. Må la den fordøyes grundig først. Apropos lenke, jeg var heldig og fikk tak i en overgangsmodell med SEL-lenke. Hadde litt dårlig kommunikasjon med selger først pga litt språkforvirring på mail og en hysterisk goddagmannøkseskaftsamtale på telefon. Ikke et godt tegn i utgangspunktet, men jeg visste at selger var pålitelig. Bilde og tekst samsvarte nemlig ikke. Vi kom på et vis frem til teksten var feil og at den hadde den gamle lenken. Positiv overraskelse ble det da i dag når det viste seg at det var omvendt. Heldigvis var klokken i minst like god stand som på bildene. Alltid litt gambling å kjøpe usett, men som de sier, kjøp selgeren!

Well done !

er bare å låne et ledd av meg før du får tak i ett.

Takk for det! Og takk for lån av remmen over :) Den satt bra på, så jeg må få tak i en som ligner. Må vel ned på Bjerke en tur i morgen etter ledd. Eller kanskje like godt å bestille fra Lervik. Selger av klokken sa at de koster vel 300kr. Stemmer det?

Gratulerer med flott Daytona:) Tankene rundt kjøpet skal du også ha en stor pluss for at du deler!

Jeg tenker alltid at det er mye navlebeskuende mas og vissvass, men jeg liker selv å lese slike betraktninger, så da lar jeg det stå til ;)

Grattis med ny chrono! Aldri fått helt los på Daytona, men så har jeg heller aldri sett og fiklet med en in real life da.