Utslitt Jubilee-lenke...

Medlem
20. mars 2014
...som tittelen sier, er fruens jubilee-lenke utslitt og vel så det.

Uret er en Datejust 1601. Kan man få en lenke fra nyere modell til
å passe liksom? Surfer og driver, men finner ikke ut av det.

Tenkte kanskje at man kan beholde endestykkene som sitter i selve
klokka, og bytte resten eller no'?

Forslag mottas med takk.

God kveld.
Christer
Kongsvinger

Jubilee lenke til service

Michael Young gjør (visstnok) en veldig god jobb. Lenken sendes til han i Hong Kong å strammes opp for 800 riskdaler.
Har ikke brukt han selv, baserer meg kun på positive tilbakemeldinger på flere klokkeforaer

Watch Service & Restoration - Band Restoration

Sendte selv en tt jubilee lenke til Michael Young for overhaling, prisen er 200 USD for jobben,
det ble antydet fra han at jobben skulle ta mellom 8-10 uker pga stort arbeidspress, sendte lenken ned med posten og etter
2 uker fikk jeg en mail fra Michael at lenken var ferdig rep, betalte USD 243,- inklusive forsendelse med forsikring og hadde lenken på døren 5 dager etter.
Husk å skrive en utførsels deklarasjon på posten før du sender ned (skjema kan lastes ned), klokkelenke for reparasjon og retur, opprinnelsesland er Sveits, jeg hadde "tariffert" den korrekt med nummer, allikevel lå den hos posten i Norge en uke før den gikk avgårde.
Husk at hvis lenken er passe til fruen nå (med stretch) blir den for kort etter rep, har du ekstra ledd er det ikke noe problem, send med de også evt. hvis de også er slitne.
Lykke til.

OBS : Tariffnummeret er NO 9113900 for deklareringen.

Redigert:
Mikael Young Jubile overhaling, resultat

Noen bilder og mål tatt, lenken var rimelig "slækk" før, Michaels råd er hvis slakken er mer enn 1,25 cm fra sammenpresset
til dratt ut (basert på 2x10 ledd montert pluss clasp) er det mer enn nødvendig med rep.

Min lenke før overhaling
Sammenpresset: 150mm
Utstrukket: 168mm
Dvs et slakk på 18mm

Min lenke etter overhaling
Sammenpresset: 155mm
Utstrukket: 160mm
Dvs slakket redusert med 8 mm som resulterer i at lenken nå er blitt kortere, jeg hadde heldigvis ekstra ledd.

Lenken er faktisk også mere behagelig på armen etter overhaling.

Som det fremgår av bildene er overhalingen ganske enkel, noe annet hadde ikke vært å vente med hensyn til prisen, men det funker.
Et av leddene løsnet og avslørte hvordan reparasjonen var utført, en liten telefon til @Gregory som tipset om en ørliten dråpe
med LockTite før jeg presset det ene leddet på plass med en liten wisegrip tang.

Før, ganske slakk:

Ledd med ny foring

Etter rep, ganske stram sideveis, stor forbedring.

Redigert av en moderator:
Takk for svar.

Lenken til fruens datejust er stål, datejust 1601.

Er det mulig å tilpasse lenke fra nyere datejust på denne?

Christer

Takk for svar.

Lenken til fruens datejust er stål, datejust 1601.

Er det mulig å tilpasse lenke fra nyere datejust på denne?

Christer

Ja det går. F.eks en 62510H Men hvis du tenker og kjøpe en helt ny koster den vel like mye/mer enn markedsprisen på
en fin 1601. Du kan også bruke en oysterlenke ref 78360, den koster ca 8500,-med endeledd.

EDIT: Her er min gamle 1603 på 78360, dog ikke på korrekte endeledd.

IMG_1083b.jpg

IMG_1051.jpg

Redigert:
Takk for alle svar.

Fin med oyster gitt, men fruen vil ha jubilee.

Får rett og slett kjøpe en replica og bytte spenna over,
og ta vare på den orginale. Kjedelig å miste uret, i og med
at lenka er utrolig slitt.

Igjen takk

Christer

Takk for alle svar.

Igjen takk

Christer

:p
gratis tips:
1. drop replica lenke tanken
2. send lenken til Michael Young for overhaling
3. glem replica lenke
4. bestill en sort rem "hodinkee style" sort med grå søm fra @Olando eller @Nessuno79 i melomtiden (kansje det er den som blir sittende !)
5. glem replica lenke for alltid

Redigert av en moderator:
Husk å skrive en utførsels deklarasjon på posten før du sender ned (skjema kan lastes ned), klokkelenke for reparasjon og retur, opprinnelsesland er Sveits, jeg hadde "tariffert" den korrekt med nummer, allikevel lå den hos posten i Norge en uke før den gikk avgårde.
Husk at hvis lenken er passe til fruen nå (med stretch) blir den for kort etter rep, har du ekstra ledd er det ikke noe problem, send med de også evt. hvis de også er slitne.
Lykke til.

OBS : Tariffnummeret er NO 9113900 for deklareringen.

Hei, jeg sitter og skriver på tollfakturaen, som er utførelses deklarasjonen.

Kjapt spørsmål: man skal påføre verdien på forsendelsen. Hva er egentlig verdien på en to-tone jubilee lenke fra 1985?

Takk for alle svar.

Igjen takk

Christer

Er reparasjon hos Michael Young helt utelukket?

Hei

Et lite tips til de som skal sende lenken til Hong Kong for reparasjon.

Jeg sendte klokken via posten med forsikring og fylte ut de nødvendige papirene. Satt inn prisen på en jubilee lenke 8000. Riktig eller ei.

Sporet pakken til Hong Kong, men Micael ville ikke ta den imot fordi den var åpnet. Han sa posten tok den med seg igjen og dette var i august. Har ennå ikke sett den, men har dialog med posten og den er et eller annet sted på vei hjem.

Men det som var overaskende var at posten ikke forsikrer klokken med verdien vi påfører, men en sum pr. gram som er veldig lav. Så ved tap er den nesten ikke noe få igjen.

Mitt råd er derfor å sende med et selskap der den er forsikret for den verdien den har.

Hei

Et lite tips til de som skal sende lenken til Hong Kong for reparasjon.

Jeg sendte klokken via posten med forsikring og fylte ut de nødvendige papirene. Satt inn prisen på en jubilee lenke 8000. Riktig eller ei.

Sporet pakken til Hong Kong, men Micael ville ikke ta den imot fordi den var åpnet. Han sa posten tok den med seg igjen og dette var i august. Har ennå ikke sett den, men har dialog med posten og den er et eller annet sted på vei hjem.

Men det som var overaskende var at posten ikke forsikrer klokken med verdien vi påfører, men en sum pr. gram som er veldig lav. Så ved tap er den nesten ikke noe få igjen.

Mitt råd er derfor å sende med et selskap der den er forsikret for den verdien den har.

Flott - takk for tips! Jeg lurte også på dette med verdien på tollfakturaen - om det var forsikringsbeløp eller ikke. Med denne erfaringen tror jeg at jeg velger DHL - med mindre det er avskrekkende dyrt.

Da bruker jeg heller DHL

Helt riktig dette i forhold til erstattning. Fikk 323 kr i erstatning av posten for en tapt Breitling Colt som forsvant på vei til USA.

Flott - takk for tips! Jeg lurte også på dette med verdien på tollfakturaen - om det var forsikringsbeløp eller ikke. Med denne erfaringen tror jeg at jeg velger DHL - med mindre det er avskrekkende dyrt.

Da bruker jeg heller DHL

Jeg har nå fått svar fra Michael - han er klar for mottak av lenke, og estimerer reparasjonstid på 8-10 uker.

Det koster ca 900 kr å levere med DHL, noe som var relativt stivt for én lenke, men dersom det er noen andre som ønsker å sende inn sin lenke, kan vi kansje slå oss sammen - dermed halvere prisen, og samtidig få bedre forsikring enn Posten tilbyr.

Redigert:
Ojsann. Takker for svar. Har ikke fått varsling på epost om aktivitet på tråden.
Har sikkert slått av funksjonen.

Kontakter Young.

Igjen takk.
Christer

Er det noen som kjenner til om Michael Young også legger på gull dersom det også er slitt? Jeg har en slitt Jubilè lenke jeg vurderer å fikse opp, men der er ikke bare stålstengene slitt, men ser også at det er endel mindre gull i endene på lenkene.

Hvis han bare forer opp stålstangen så syntes jeg jo 250 USD virker i overkant...

m young

Er det noen som kjenner til om Michael Young også legger på gull dersom det også er slitt? Jeg har en slitt Jubilè lenke jeg vurderer å fikse opp, men der er ikke bare stålstengene slitt, men ser også at det er endel mindre gull i endene på lenkene.

Hvis han bare forer opp stålstangen så syntes jeg jo 250 USD virker i overkant...

Anbefaler at du spør ham direkte, når det gjelder president lenker legger han på gull, en helt annen pris selvfølgelig .
BTW du kan jo ærlig talt ikke regne med gull for 200 usd inkludert arbeid heller.