Utsolgt for Submariner hos A.D.

Medlem
21. feb. 2008
Sted
3970 LANGESUND
Jeg var hos Saastad i eftermiddag for å kjøpe meg en ny sub, men de hadde ikke flere igjen i butikken. De hadde solgt den siste en times tid før jeg var der. De hadde kun DeepSea og en GMT MasterII.
Jeg trodde en vanlig 116610 var ganske standard å ha i hylla hos en forhandler?
Men de selges vel som varme hvetebrød, men de fikk ikke inn fler før litt ut i desember..
Er dette noe man opplever til stadighet hos de øvrige forhandlerne? Er det Rolex som holder klokkene sine tilbake?

Dette er ikke for å klage på Saastad.
Saastad har alltid vært en bra plass å handle klokker og andre ting med hyggelige og imøtekommende folk bak disken.

Det er vel ikke så uvanlig at slike dyre klokker ikke er lagervare hos AD? Rolex sender også ut klokker når de har samlet opp noen bestillinger. De sender ikke ut en og en klokke. Derfor må man, som regel, vente noen uker.

Har også opplevd dette. I tillegg til at Rolex samler opp bestillinger, hender det at de ikke sender det antallet AD har bestilt. Så det er innimellom litt trøbbel med levering :)

Tror nok Jayeff har helt rett. Regner med at de fleste alltid har Sub på lager eller bestilling, men tviler på at de mindre ADene har mer enn en klokke om gangen. Såvidt jeg vet holder ikke Rolex tilbake på Sub, så da er det jo sjelden mer enn noen uker å vente og således ingen grunn for AD til holde dyrt varelager. De presses nok av alle produsenter til å ha nok klokker i utstilling/butikk som det er.

Tror nok Jayeff har helt rett. Regner med at de fleste alltid har Sub på lager eller bestilling, men tviler på at de mindre ADene har mer enn en klokke om gangen. Såvidt jeg vet holder ikke Rolex tilbake på Sub, så da er det jo sjelden mer enn noen uker å vente og således ingen grunn for AD til holde dyrt varelager. De presses nok av alle produsenter til å ha nok klokker i utstilling/butikk som det er.

Tipper det er med Rolex som med andre merker at man må skal ha så og så mange inne av det og det merket, det har man stort sett kontrakt på! Feks skal alle Omega AD i Norge ha inne 40stk, utenom i Oslo; der må alle ha 50stk. På Longines er det 40stk (litt usikker på om det er 50stk i Oslo der også?). På Breitling mener jeg det er 26stk.. Og hva det er på Rolex aner jeg ikke, men det er sikkert noen;) Dog er det nok litt ut i fra hvor mye man selger om man har fler av samme modell på lager.. En annen ting kan være om de har økonomi etc til det.. Regner med de prøver å Sub inne til en hver tid:)

Joda, jeg skjønner at ikke det er bra med for store varelagre med dyre klokker men 116610 er jo i det lavere prissegmentet til RLX. Da gikk de glipp av et salg, jeg gidder ikke å vente til nærmere jul for å handle. Det kunne vært greit hvis det bare var snakk om en dag eller to, men ikke 3 til 4 uker, det synes jeg blir for lang tid å vente.

Joda, jeg skjønner at ikke det er bra med for store varelagre med dyre klokker men 116610 er jo i det lavere prissegmentet til RLX. Da gikk de glipp av et salg, jeg gidder ikke å vente til nærmere jul for å handle. Det kunne vært greit hvis det bare var snakk om en dag eller to, men ikke 3 til 4 uker, det synes jeg blir for lang tid å vente.

Gled deg da til du skal handle f.eks. PP eller Panerai :p Da snakker vi ofte ikke dager eller uker, men måneder ;)

Forstår frusterasjonen. En har spinket og spart (kanskje) og har kortet løst i taska for å handle, i tillegg har en gledet seg til å komme hjem med nytt ur. Og så har ikke AD flere igjen.....
Jeg, for min del, hadde nok pratet med AD i god tid før jeg tok turen for å forvisse meg om at ting var på plass før jeg ankom.
Det er liksom en del av mitt opplegg at jeg forbereder meg godt, smatter på prisen og vet at ting er på plass før jeg tar skrittet .......
Kan være innom en god del ganger før jeg endelig bestemmer meg. Virker sikkert som en "pain in the ass" for butikken, men jeg liker å ha kontroll på priser og produkter før jeg handler. Det er en del av gamet for meg :)

Forstår frusterasjonen. En har spinket og spart (kanskje) og har kortet løst i taska for å handle, i tillegg har en gledet seg til å komme hjem med nytt ur. Og så har ikke AD flere igjen.....
Jeg, for min del, hadde nok pratet med AD i god tid før jeg tok turen for å forvisse meg om at ting var på plass før jeg ankom.
Det er liksom en del av mitt opplegg at jeg forbereder meg godt, smatter på prisen og vet at ting er på plass før jeg tar skrittet .......
Kan være innom en god del ganger før jeg endelig bestemmer meg. Virker sikkert som en "pain in the ass" for butikken, men jeg liker å ha kontroll på priser og produkter før jeg handler. Det er en del av gamet for meg :)

Jeg liker å ha litt konter på ting selv men dette var en impulshandling.:)

Jeg synes det er rart at de ikke har basismodellene tilgjenglig i forretningen. Jeg ville skjønt det bedre dersom jeg kom for å handle en klokke i gull med edelstener e.l. men her er det snakk om en klokke av stål, dvs rimeligste modell.

Dersom jeg hadde drevet en klokkeforretning så ville jeg ikke godtatt å måtte vente 1 mnd for å selge en klokke av stål. Hvor stor avanse har forretningen på disse klokkene dersom de kan leve av å selge så få klokker? De får vel sannsynligvis inn flere av gangen regner jeg med men det kan vel også være at RLX har prisøkning på gang og derfor velger å vente med å levere ur til butikkene.:cool:

Vel, vel, min søken etter en 116610LV fortsetter.:confused:

For noen få år siden leste jeg i avisen at Saastad var størst i Norge på Rolex. Men hvorvidt det stemmer har jeg ingen anelse om. Jeg skjønner ikke hvordan en liten forretning i Porsgrunn kan bli større enn Bjerke men det er jo en annen sak. Bjerke har jo flere filialer i forskjellige byer.:D

Halve gleden er jo å vente og drømme om at akkuratt nå blir din klokke laget osv. Man har som regel en tendens til å bli mr glad i de tingene man må vente litt på, og man betaler jo inn et depositum så kortet hadde blitt brukt det:)

Dessuten er jo fordelen i slike situasjoner at du får en klokke du vet ingen andre kunder har drevet å klådd på i butikken osv.

Nå vet jeg ikke hvor stor andelen av Rolex i forhold til andre varer er hos Saastad, men de er jo vesentlig mindre enn Bjerke. Jeg aner ikke hvor mange 116610 som selges i Norge i året, men tror vi alle ville blitt overrasket over hvor få det er. De fleste som kjøper seg en klokke i den prisklassen finner seg i å vente noen uker, og hvis du leser regnskapene til norske urmakere skjønner du fort at det er rett og slett ikke mulig å ha noe særlig større varelager enn de allerede har.

ADene er nok også såpass proffe at den delen av varelageret de kan bestemme selv fylles på best mulig måte. Dvs klokker de selger mest av/har høyest fortjeneste på. Du kunne brukt akkurat samme argumentasjon uansett hvilken Rolex (eller Omega for den saks skyld) du var på utkikk etter, men at en gjennomsnittlig AD normalt har mer enn én ikke-bestilt Sub inne om gangen tror jeg ikke er tilfelle...

ADene er nok også såpass proffe at den delen av varelageret de kan bestemme selv fylles på best mulig måte. Dvs klokker de selger mest av/har høyest fortjeneste på. Du kunne brukt akkurat samme argumentasjon uansett hvilken Rolex (eller Omega for den saks skyld) du var på utkikk etter, men at en gjennomsnittlig AD normalt har mer enn én ikke-bestilt Sub inne om gangen tror jeg ikke er tilfelle...

ADene bestemmer nesten ingenting, det er BigBrother Rolex som dikterer hvordan utvalget skal være. Noe som betyr at hvis en AD ønsker flere av de "gode" modellene må de også bestille flere av de andre ( midsize, twotone, helgull osv)

:(

Jeg vet at når f.eks. Knut bestiller inn Rolex, kan han nesten aldri være helt sikker på hva som kommer i neste levering. Han fikk plutselig to eksemplarer av 116515LN, som han regnet med at han måtte vente i flere måneder på. En klokke som er utsolgt over det meste av verden (og nå også hos Knut).

Men, stort sett leveres de klokkene som kunder har bestilt, og evt. betalt for, i første og beste sending.

Nå vet jeg ikke hvor stor andelen av Rolex i forhold til andre varer er hos Saastad, men de er jo vesentlig mindre enn Bjerke. Jeg aner ikke hvor mange 116610 som selges i Norge i året, men tror vi alle ville blitt overrasket over hvor få det er. De fleste som kjøper seg en klokke i den prisklassen finner seg i å vente noen uker, og hvis du leser regnskapene til norske urmakere skjønner du fort at det er rett og slett ikke mulig å ha noe særlig større varelager enn de allerede har.

Saastad er jo en liten butikk i en liten by så jeg skjønte ikke helt det som sto i Telemarksavisen at de da var størst i Norge, det kan ikke være mulig mener jeg. Saastad er uansett en førsteklasse forretning som jeg har handlet flere nye RLX og jeg har alltid fått veldig greie avtaler der, de prisene jeg har fått av Saastad har ligget langt under feks Bjerke i Oslo.

Alle forhandlere av RLX er nødt til å selge et visst antall i alle segmentene, gjør de ikke det mister de retten til å være forhandler, enkelt og greit. Det er en grunn til at gråmarkedet blir større og større. Eksempel på dette er jo Urverket.no som tilbyr alle RLX modeller til under veil priser. Urverket skulle jo ikke hatt en eneste RLX til salgs med mindre det hadde vært snakk om brukte klokker.:D Disse klokkene som Urverket selger kommer jo fra et eller flere steder, dog ikke fra RLX direkte. Jeg synes RLX driver på kanten av det som ellers er god forretningsskikk ovenfor sine forhandlere. Men det er bare min mening:D

Saastad er jo en liten butikk i en liten by så jeg skjønte ikke helt det som sto i Telemarksavisen at de da var størst i Norge, det kan ikke være mulig mener jeg. Saastad er uansett en førsteklasse forretning som jeg har handlet flere nye RLX og jeg har alltid fått veldig greie avtaler der, de prisene jeg har fått av Saastad har ligget langt under feks Bjerke i Oslo.

Alle forhandlere av RLX er nødt til å selge et visst antall i alle segmentene, gjør de ikke det mister de retten til å være forhandler, enkelt og greit. Det er en grunn til at gråmarkedet blir større og større. Eksempel på dette er jo Urverket.no som tilbyr alle RLX modeller til under veil priser. Urverket skulle jo ikke hatt en eneste RLX til salgs med mindre det hadde vært snakk om brukte klokker.:D Disse klokkene som Urverket selger kommer jo fra et eller flere steder, dog ikke fra RLX direkte. Jeg synes RLX driver på kanten av det som ellers er god forretningsskikk ovenfor sine forhandlere. Men det er bare min mening:D

Ingenting vondt å si om Saastad. Har bare hørt positivt om dem :)

Når det gjelder rulleringen deres av Rolexer, vet jeg at de bruker Johnny ganske aktivt for å få ut klokker som de ikke blir kvitt. Har selv hatt et av disse. Det er helt sikkert flere Rolex AD´er som overlever på å kunne selge klokker videre i gråmarkedet, nettopp pga. krav fra Rolex om omsetning.