Valg av første "ordentlige" klokke, prisklasse 10 tusen.

Medlem
17. mai 2012
Hei!

Er ny her på forumet. Det har seg slik at jeg, en klokkeinteressert 16åring (nesten17) har tenkt å bruke de resterende konfirmasjonspengene på en klokke, ettersom så og si alt gikk til sparing. Nå har jeg endelig bestemt meg for å gå til innkjøp av en mer ordentlig klokke. Jeg leter etter en klokke i stilen til Tag Heuer Carrera, Aquaracer 500m, Omega seamaster osv. Jeg har lett litt rundt og lest mye på forums. Dermed lurer jeg på om det lønner seg å kjøpe de overnevnte klokkene brukt, eller gå for noen litt billigere klokker i prisklassen 10.000 i samme stil? Kom også gjerne med tips til klokker i denne stilen som dere liker, har ennå ikke bestemt meg for hvilken klokke jeg kommer til å kjøpe.

Kan også tilføye at jeg liker denne klokken veldig godt;http://www.urverket.no/tag-heuer-carrera-black-dial-bracelet-p-9915.html samtidig klarer jeg ikke å få fingra av fatet på Omega's Seamaster bond edition, selvom denne er langt over mitt budsjett. Derfor lurer jeg også på om det kan være noe å kjøpe denne brukt, evt kjøpe den i utlandet? Skal til spania i sommer, og der er det en bekjent urmaker som pleier å gi oss litt tilbud på klokker.

På forhånd, takk.

Må innrømme, at den så meget bra ut! Har sett litt rundt på den, og den er nogenlunde tykk? Har ganske tynne håndledd så hadde ikke tatt seg så bra ut hvis denne tykkelsen er så stor som det skal has til? Spe på med flere klokker! ;)

Du kan få ur i bøtter og spann innenfor ditt budsjett. Du må nesten bare sjekke ulike merker og modeller. Brukt kan bety mye ur for pengene. Ser du i kjøp og salg her inne så er det mange velholdte modeller ute til fine priser jevnt og trutt. Aquaracer er et flott ur det. Breitlingen det linkes til er også et flott ur. Som sagt så kan du få mye innenfor ditt budsjett. Mye fint.

Hadde det ikke vært for at matmor hadde lagt familiejuvelene mine i en skrustikke om jeg bruker mer penger på ur nå, så hadde den breitlingen vært i posten for flere dager siden. :-/
Du går i allefall en herlig prosess i møte der du skal finne og bestemme hvilket ur du skal ha. :)

Er veldig vanskelig. Kommer til å bruke klokken til taglig, men den må også stå i stil med en eventuell dress/noe litt mer fornelt. Hva anbefaler dere?

Jeg ville foreslå en litt annen approach

Kjøp heller to klokker til fem tusen(eller tre til tre eller fem til to tusen)

Min oppfatning er at for eksempel en Seiko dykker til 1000-2000 (SKX 781/009, SRP043 -Spork) er veldig mye klokke for pengene og et fint første trinn inn i galskapen.

Ti tusen får du selvsagt kjempemye fint for, men det er litt mittimellom bruksklokker som man kan ha flere av og "den ene klokken du skal ha hele livet og legge efter deg til barna" - som for eksempel Rolex Submariner / Omega Seamaster som fort kommer på det doble brukt

Jeg har selv lagt rundt ti tusen på klokker siden januar men da har jeg kjøpt og solgt rundt ti stykker og sitter nå igjen med fem som jeg digger og som har gitt meg noen svar i jakten på den (de) endelige godklokka (-klokkene)

Kjøper du ikke argumentet mitt ville jeg sett på Oris som nevnt. Glycine er ellers et nytt merke i butikk til lands her men annerkjent mindre sveitsisk merke. Kan se mer av det på startsiden

Ellers dukker det opp noen brukte Sinn til de prisene her og det er svært så kule robuste ting som tåler juling

Ja, du fikk meg litt inn i tenkeboksen nå..:evil: Hvilke merker i den prisklassen anbefaler du? Har hatt en tissot før, når jeg var mindre med veldig dårlig erfaring.

Ingenting er som å begynne klokkejakten! :D Desverre når man først har kommet inn i det så finner man ut at det er en vanvittig mengde med klokker som man får lyst på og da kan det første kjøpet man brukte litt ekstra penger på virke litt korttenkt. Har hatt klokkeinteresse i flere år, men har fremdeles ikke gjort noe stort kjøp. Foreløpig har jeg kun Tissot PRC200 og Diveas Vortex som beater, men har bestilt en Seiko SKX007 modifisert klokke som sommerbeater og kommer antageligvis til å handle inn en Stowa Marine Original i løpet av høsten. :) (Stowa er forøvrig et supert merke som du bør sjekke ut hvis du ønsker en klokke i mellomsjiktet av 5000-10000)

Når jeg først får nok penger til å rettferdiggjøre et dyrt kjøp har jeg allerede en liste på 5-6 klokker jeg kan tenke meg så i mellomtiden bruker jeg litt kronasjer på mindre dyre klokker, slik at jeg får mer erfaring med hva som passer håndlettet mitt og hva jeg liker ved de forskjellige klokkene. :)

Ti tusen får du selvsagt kjempemye fint for, men det er litt mittimellom bruksklokker som man kan ha flere av og "den ene klokken du skal ha hele livet og legge efter deg til barna" - som for eksempel Rolex Submariner / Omega Seamaster som fort kommer på det doble brukt

Jeg er helt enig i at Seiko er mye klokke for pengene, og kan gi stor glede. Men jeg er også av den oppfattning av at om man legger 10K i et ur, og er litt konsekvent i forhold til hva man velger, vil man finne en klokke som både er mer spesiel og kan gi "større" glede enn et Seiko ur.(Seiko er flotte ur på alle måter) Selv har jeg f.eks en Seiko Monster til tusenlappen som jeg kan gi alt av juling, og i den andre enden et Omega PO til hverdagsbruk. Men nå ser jeg på både Sinn og Oris som ligger i mellomklassen, 10000kr. Dette i håp om å finne et ur som har høy kvalitet og finish, som har noen krav og egenskaper jeg ikke finner i mange andre ur, og som skiller seg litt ut fra mengden.

Så det jeg vil si med dette er at jeg ikke synes det er dumt om du velger å legge 1000kr, 5, 10, eller 20000kr i et ur. Også her mener jeg at du ofte får det du betaler for. Og si du legger 10000kr i et ur. Da har du et supert ur, gjerne med det lille eksta, som du kan bruke til hverdag. Og i ettertid kjøper du f.eks Seiko uret til røffe fjellturer, og Patek Philippen til fest.

Så kjøp det uret som frister deg mest og ikke tenk så mye på hvor du begynner. Du kommer uansett til å utvide i den ene eller andre rettningen med tiden.

Lykke til:)

Ja, du fikk meg litt inn i tenkeboksen nå..:evil: Hvilke merker i den prisklassen anbefaler du? Har hatt en tissot før, når jeg var mindre med veldig dårlig erfaring.

Sjekker du Orient og Seiko på for eks. www.creationwatches.com får du veldig mye hvis det frister med mekanisk dykkerur.
Hamilton er et stykke opp i pris mender har du litt mer dressy ur. Mye tyskt som er morsomt, Stowa for eks - www.stowa.de
Www.gnomomwatches.com er fin webshop.

Hvis du skal kjøpe ur i de litt billigere klassene (eller alltid) så er ETA2824/2893 to urverk du kommer se en del til, de kommer i ur fra 2-3000 opp til 20 000+ (i litt forskjellige forfininger)
Men der har du et urverk som holdt det gående i 50 år og hvor du alltid kan få det server enkelt og greit.

Noen andre (ofte mer eksklusive manufakturer) har så kalte "inhouse"-verk, det vil si de lager både urverket og huset i samme fabrikk.
Seiko og Orient gjør det dog på alle (?) sine ur. Seiko's 7S26/7S36 og 4R16/4R16 er for eks fine saker.

Kjøpe en brukt omega 2254.50! Ca 10-12k koster den. Da har du en udødelig klassiker til alle anledninger. Spar deg for alle billige modeller, du kommer til å ende opp med noe i denne klassen uansett. Du har jo tross alt 10k, bare spørsmål om tid.
8EC44184-orig.jpg

Ser at TAGen du liker er 39 mm. Det er nok lurt å holde seg under 40 mm dersom håndleddet er mindre enn 16 - 17 cm. Her er en Longines, også 39 mm, som gir mye for pengene:

longines-hydroconquest-L3.641.4.56.6.jpg

Veil. pris 7 900,-. I følge urverket.no.

Lykke til!

Masse bra svar her må jeg si! Har nå lett rundt på diverse forum, internettsider og sikkert sett alle modellene til samtlige produsenter i timesvis. Dette blir bare verre og verre, er rett og slett stormforelsket i Omega 2254.50'en, men Oris er ikke langt unna til en langt mer behagelig pris. Samtidig så lusker denne Breitling Colt'en i bakgrunnen. (Her er jeg bare bekymret for at den vil bli for stor og 'bulky' til mitt relativt tynne håndledd)

EDIT: Håndleddet mitt er på 17cm.. Men kommer til å øke endel ettersom jeg trener mye, hehe. :cool:

Breitling Colt er fin. Tror ikke den blir for stor for deg. Jeg har en SA. Mitt håndledd er 18 cm.
50ca5d37-a42f-6232.jpg

EDIT: Håndleddet mitt er på 17cm.. Men kommer til å øke endel ettersom jeg trener mye, hehe. :cool:

Skulle ønske det hjalp (har pinglehåndledd selv), men veldig lite muskelmasse rundt håndleddet. De sitter for det meste lenger opp på underarmen. Stort sett bare sener, hud og sånt så langt nede.

Ja det skal godt gjøres å få noe særlig kjøtt rundt håndleddet.. Det positive må vel være at underarmene ser større ut når du får på deg masse :)

Breitling colten her på forumet er blitt byttet bort i dag ser jeg.. :/ gjør kanskje valget lettere. Man kan jo foresten ikke trå feil med Omega. :) ble Speedmaster på meg for et par uker siden. :)