Valg av første "ordentlige" klokke, prisklasse 10 tusen.

Får bare ta det positivt, iallefall en klokke mindre å velge mellom. Hva går ubrukte speedmastere etc hos autoriserte forhandlere i f.eks spania og evt italia omtrent? Er det noen som vet?

Spørs vell litt hvordan speedmaster du skal ha. Er greit å bruke urverket.no for å se hva prisene på urene kan ligge på hos forhandlere, man kan jo og bruke prisene på urverket for å prute hos en norsk forhandler. ;) vet ikke hva det koster i utlandet, men du må huske at du må legge på 25% moms når importerer til norge. Ikke lurt å "smugle" inn ur til norge, de blir lite verdt om du skal selge igjen, å du mister mange potensielle kjøpere.

Spørs vell litt hvordan speedmaster du skal ha. Er greit å bruke urverket.no for å se hva prisene på urene kan ligge på hos forhandlere, man kan jo og bruke prisene på urverket for å prute hos en norsk forhandler. ;) vet ikke hva det koster i utlandet, men du må huske at du må legge på 25% moms når importerer til norge. Ikke lurt å "smugle" inn ur til norge, de blir lite verdt om du skal selge igjen, å du mister mange potensielle kjøpere.

Kjøper urene hos lokal urmaker i spania/italia. Har litt relasjoner med en i spania som gir litt rabatter (som vanlig). Jeg bestiller de ikke, men da skjer en evt handel hos selve urmakeren.

Ser at TAGen du liker er 39 mm. Det er nok lurt å holde seg under 40 mm dersom håndleddet er mindre enn 16 - 17 cm. Her er en Longines, også 39 mm, som gir mye for pengene:

longines-hydroconquest-L3.641.4.56.6.jpg

Veil. pris 7 900,-. I følge urverket.no.

Lykke til!

+1
Dette er en perfekt entryklokke!

Kjøper urene hos lokal urmaker i spania/italia. Har litt relasjoner med en i spania som gir litt rabatter (som vanlig). Jeg bestiller de ikke, men da skjer en evt handel hos selve urmakeren.

Moms på 25% skal da betales når du kommer til Norge, samme om du handler der nede eller får det sendt i posten!

Ellers har du fått flere hode tips, og jeg kan støtte oppunder både Longines, Omega, disse har fine modeller som kan brukes til det aller aller meste, om ikke alt;)

Må vell bare informere om at Breitling Colten som er til salgs her inne ikke ble byttet bort i dag like vell. Så den er enda til salgs. Skal ikke være enkelt å velge klokke. ;)

Mine beste tips,ikke under noen omstendigheter i prioritert rekkefølge.

1.kjøp en-1-klokke!

En pen allroundklokke,som kan brukes til det meste,ikke for dressy,ikke for toolish.
Colt'n kan tilfredsstille alle disse kriteriene,men her bør du la din smak avgjøre.
Kvalitet og godfølelse er dessverre IMHO proporsjonal med prisen.Synd,men sant.
Og det er ikke så ofte oss vanlige dødelige har 10 lapper i klokkebudsjettet,spesielt ikke når man er 17..

En beater kan du kjøpe til en tusenlapp fra Creation en gang du har litt til overs,og en SKX007/009 bør forøvrig alle ha :D

2.kjøp brukt!

Litt som å kjøpe nybil,bortsett fra enkelte unntak som ikke hører hjemme i din prisklasse,er det rent tap å kjøpe nytt.

3.gjør leksene dine!
Bestem deg for hva du vil ha,les deg opp på aktuell klokke,sjekk markedet nøye for å peile inn prisnivået,og hva som kan forventes av tilstand og alder,og sjekk selgers referanser og rykte.

Lykke til,og god jakt;)

Jeg stiller meg bak Longines HydroConquest'en. Koster 6300,- på urverket for 39 mm versjonen. Den vil fungere like godt til dress som til t-skjorte og shorts. I tillegg kjøper du en Seiko Spork på gummirem som sommerkompis - da har du fremdeles penger igjen til is og vil smile i lang tid fremover!

Jeg er enig med mange her. Gå for en klokke som kan gå til det meste.

Selv valgte jeg en brukt Omega seamaster, da er du sikret en god og presis klokke som ikke vil synke alt for mye i verdi hvis du skulle finne på å selge den videre.

Omega seamaster er en fin klokke, vurderte det sjøl. Etter å ha prøvd den på hånden følte æ ikke helt at den passet meg.
ble å kjøpe en Tag Heuer Aquaracer. ta en tur innom den lokale urmaker å prøv litt forskjellig :)

kjøpte min på urverket.no å kan trygt anbefale dem.

lykke til med valget av klokke :p

Hvis jeg isåfall går for en brukt klokke, hva vil være eventuelle ulemper/fordeler med dette?

Beklager at jeg ikke så den tråden før... Uansett, tror jeg har kommet fram til et valg nå; Omega seamaster 300m chrono diver i svart. Jeg har falt totalt pladask i denne klokken til tross for prisen. Har familiemedlemmer som er i mot å kjøpe klokker brukt, så det ser ut som jeg må kjøpe denne klokken hos urmaker i spania, for deretter å bruke alternative metoder for å få den hjem. Har rett og slett ikke råd til å betale moms. :( Noen siste innspill folkens?

http://www.tidssonen.no/regler-tidssonen-no/

"Lovbrudd
Lovbrudd, eller råd, tips eller annen informasjon som oppfordrerer eller kan benyttes til å fasilitere lovbrudd, skal ikke diskuteres. Dette inkluderer unndragelse av merverdiavgift."

kjedelig å være forumpoliti, men husk at det å "få den inn en eller annen vei" er emot både norsk lov og forumlov.
Hva du gjør i sluttenden er din ensak, men hold de korten til brystet og kos deg med klokke

http://www.tidssonen.no/regler-tidssonen-no/

"Lovbrudd
Lovbrudd, eller råd, tips eller annen informasjon som oppfordrerer eller kan benyttes til å fasilitere lovbrudd, skal ikke diskuteres. Dette inkluderer unndragelse av merverdiavgift."

kjedelig å være forumpoliti, men husk at det å "få den inn en eller annen vei" er emot både norsk lov og forumlov.
Hva du gjør i sluttenden er din ensak, men hold de korten til brystet og kos deg med klokke

Godt du passer på, ser du har gjort dette et par andre plasser på sonen også. Godt jobbet!