Valg av PoE+ switch og aksesspunkt for enkelt og stabilt hjemmenettverk, TP-link? Ubiquiti?

Medlem
21. mai 2020
Sted
Sunnmøre
Kjappe spørsmål:

Hva er billigste, beste og mest hensiktsmessige Switch med minst 4 stk PoE+ (helst fler) til bruk i et enkelt hjemmenettverk med ca 4 aksesspunkter? Totalt 8 porter ca.

Hva er billigste, beste og mest hensiktsmessige aksesspunkter å velge til bruk i et enkelt hjemmenettverk? Gjerne både i kategori "pene" og "ikke pene".

Det må være "Passerlig fremtidsrettede" produkter. Altså ikke svindyrt, men ikke utdatert. Wifi 7 tro jeg blir for dyrt for bruken.

Bakgrunn:

Prøver å planlegge en liten oppgradering av wifi hjemme. Tenker et system av aksesspunkter, med nettverkskabel til hvert aksesspunkt, altså i utgangspunktet ikke mesh.

Jeg er normalt teknisk oppegående, men absolutt ingen datamann og ikke spesielt datainteressert.

Bruken er vanlig hjemme wifi, som blir mer og mer utvidet. "Alt" er på wifi. Oppvasmkasin, vaskemaskin, ytterdør, Sonos osv.
Kabler direkte det jeg kan (TV, TV-boks).

Tenker i utgangspunktet Poe-drevne aksesspunkter for enkelhet. I utgangspunktet planlagt 4 stk, men kan blir flere.

Noen som har tips til konkrete Poe-switcher og aksesspunkter som er billigst, inneholder den funksjonaliteten jeg trenger, men ikke ting jeg ikke trenger. Så fremtidsrettet som mulig, uten at det koster skjorta.

I utgangspunktet har jeg sett på Ubiquiti, men mistenker at jeg her betaler for en del funksjonalitet jeg ikke trenger?
F. eks denne switchen: Ubiquiti UniFi Switch Ultra 60W (USW-Ultra-60W) | Dustinhome.no Denne koster da ca 2000kr. Har 7 stk PoE+ ut.

Men så finner jeg f.eks TP Link TL-SG108PE: TP-Link Easy Smart TL-SG108PE (TL-SG108PE) | Dustinhome.no Koster ca 800kr. Har 4 stk PoE+ ut. Under halve prisen altså. Så kan vel evnt. enkelt utvide med en til ved behov. F eks også: TP-Link TL-SG1005P 5-Port PoE 56W Switch (TL-SG1005P) | Dustinhome.no

Har det noe for seg å velge switch og aksesspunkter fra samme produsent?

På forhånd takk for svar.

Nei.

Jeg har 6 stk. ToiletPaper-link Deco-enheter og angrer som en hund. Pleide kjøre rutere fra D-Link og Asus og var vant til jevnlige fastvareoppdateringer, noen ganger ukentlig hvis de fant kritiske feil. Tp-link? De synes produktene er End of Life idet du bærer dem ut av butikken og at vi skal være lykkelige om de gidder rette en kritisk feil ett år senere.

Case in point: jeg har to pre-teens i huset og har satt ganske ekstreme begrensninger på nettrafikken til barnas enheter. I tillegg til aldersbestemte begrensninger har jeg blokkert en haug med tjenester, som sosiale medier og tom YouTube. Og hvordan kommer disse håpefulle hackerspirene seg rundt alt dette? Shady kontakter på darknet? VPN betalt med stjålne kredittkort? Flashet tredjepartsfastvare til fars rutere?

Nehei. De installerte appene. Foreldrekontrollen til Tp-link blokkerer nemlig kun i nettleser og ikke apper. Ikke apper? I 2024? Yes, der har du dem.

Kjent feil, dukket opp med en oppdatering for over et år siden, og blir ikke fikset.

Når jeg får ork skal alt ut og Ubiquiti inn.

Hva er grunnen til at du ikke vil gå for mesh-nettverk? Eller mener du at mesh er aksesspunkter som snakker sammen over wifi og ikke er kablet? For siden du skal ha 4 aksesspunkter så må det jo bli et mesh-nettverk uansett. Dvs at alle aksesspunkt er samme nettverk med samme nettverksnavn. Hvis ikke så vil du jo få 4 forskjellige trådløse nett, noe som er en utrolig tungvint løsning.

Tror løsningen du beskriver er mesh med kablet "backhaul". Og her er Ubiquiti ledende når det kommer til integrering og adminstrasjon. Men det koster, så jeg vet ikke hva du legger i "svindyrt", men vi snakker nok en 5-7000 for et slikt oppsett.

Gateway: Denne vil stå i mellom modemet/hjemmesentralen fra internettleverandøren din og PoE-switchen. Den tar seg også av management av alle enhetene. Administrasjon skjer via web-grensesnitt og app. 4x LAN og 1 x WAN porter. Dvs du har 3 ledige når PoE-switchen er koblet til. 129USD

PoE-switch: Denne har 4xPoE og 4xGbE, så her får du nok PoE-porter til å drive 4xAP samt 4 porter til feks TV, TV-boks osv (I tillegg til de 3 portene på gatewayen). 109USD

AP: 4 stk av disse kobles til PoE-switchen og drives derifra. Administreres via gatewayen og kan settes opp til et samlet mesh-nettverk. 99USD per stk

634USD totalt. Mao, ikke akkurat billig, men UniFi mener jeg forsvarer prisen. TP-link ville jeg holdt meg unna!

• Liker
Reaksjoner: DrDoppler
Hei,
Ja det er slik du skriver. Med mesh mener jeg aksesspunkter der alle ikke er tilkoblet fysisk netterkskabel, men at de forlenger nettverket via hverandre trådløst.

Jeg vil prøve å få til et nettverk der alle aksesspunkter er fysisk tilkoblet nettverkskabel, som du altså kaller kablet backhaul. Jeg håper da at alle er samme nettverk og at enheter kan "roame" mellom disse.

Jeg har bestilt unifi switch ultra 60w og 2stk u6+ aksesspunkter.

Jeg må vel ikke ha unifi gateway for å få deler av fordelene med unifi? Jeg kan vel konfigurere aksesspunktene uten gateway? Det jeg mister er vel (blandt annet?) kontinuerlig ovvervåkning..?

Uten UniFi gateway/kontroller så kan du sette de opp som standalone enheter med samme wifi-innstillinger og passord på nettet. Da skal enhetene dine klare å roame mellom de.

Litt kjapp googling forteller at dette skal funke fint. Det du trenger den gatewayen/controlleren til er om du vil ha trådløs mesh mellom APene dine, noe du ikke skal ha siden begge er kablet. Kilde: https://community.ui.com/questions/...-Console/80c2673d-3ce3-4ba2-aea9-03be0e890c1e

EDIT: Du kan laste ned UniFi softwaren og kjøre den på en PC i nettverket ditt for administrasjon av enhetene dine. Ikke akkurat så strømlinje-formet som med en dedikert kontroller, men fult mulig.

Installasjonsguide: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360012282453-Self-Hosting-a-UniFi-Network-Server
Om du vil ha den til å starte som en tjeneste sammen med windows: https://help.ui.com/hc/en-us/articl...-Network-Server-as-a-Windows-Service-Advanced
Download: https://www.ui.com/download

Redigert:
Uhm... sitter ikke alle ruting- og brannmurfunksjonene i Gatewayen?
Routing/firewall har du jo i eksisterende router og/eller hjemmesentral/modem fra internettleverandøren din. Dette er jo bare en forlengelse av hjemmenettverket ditt.

Ah nettopp. Jeg har alltid bridget alle hjemmesentraler og modemer, og alltid kjørt 100 % eget oppsett, så det tenkte jeg faktisk ikke på.

Jeg anbefaler alltid (med mindre ikke det er bestemor på 80 som kun skal lese VG på ipaden) å kjøpe en egen router også sette hjemmesentral/modem i bridge-mode. Har aldri vært borti en boks fra en ISP som faktisk funker til noe annet enn bestemor på 80.

Hvilken router bruker du?

Nå har jeg et TP-link Deco system med 3 stk X60 inne og 3 stk M5 i låve/stabbur/bryggerhus. Dette skal ut så snart jeg orker å deale med det, og erstattes med (sannsynligvis) Unifi Gateway Ultra og et udefinert antall og type Unifi APer.

Pleide å ha diverse ASUS-rutere med diverse tredjeparts-fastvare (har fremdeles en RT-N66U som tikker og går på gratis-backup-internettet mitt og kjører gamle trådløsenheter som TP-linken ikke takler). Bortsett fra dårligere handover var egentlig alt bedre med dem, og har skjønt at ASUS' nyere fastvare med AiMesh kanskje også løser handoveren.

Har ikke noe erfaring med AiMesh, så det kan jeg ikke uttale meg om. RT-N66U derimot, med OpenWRT-firmware holder enda koken hjemme hos meg. Dønn stabil den ruteren der.

Jeg har satt opp Ubiquiti-AP-er i tre forskjellige hjem, og det har fungert veldig bra uten gateway. Jeg har bare satt opp to enheter, og forlenget nett med Ethernet over strømkablene...! Som jo er en litt tvilsom løsning, men det har fungert. Legging av kabel mellom var dessverre ikke gjennomførbart. Roaming mellom enhetene har ikke vært en utfordring i det hele, og jeg har opplevd det som "mesh".

Det skal sies at i leiligheten vi bodde i før var hjemmekontorkroken helt ufattelig vanskelig å få dekning på, fordi den var omgitt av pipeløp og noen avsindig tykke 1890-vegger. Der sleit Ubiquiti veldig. Jeg kjøpte et mesh-sett fra Netgear (Orbi AX4200) som mestret det litt bedre, men her beror det nok en del på tilfeldigheter når marginene er så små for å oppnå tilfredsstillende dekning. I enebolig på tre etasjer gir disse to dingsene finfin dekning i hele huset og på terrassen.