Valg av "primærklokke"

Greg

Støttemedlem
Medlem
21. feb. 2008
Sted
Bærum
Hei. Har fulgt med på siden og meldt meg inn for over et år siden, men dette er første innlegg. Litt merkelig forespørsel dette her, men... Fikk klokkedilla for ca 4 år siden, og det ser ikke ut til å gå over. Er sikkert innom 5-10 ganger inne på finn bare for å titte... Kjøper Watchtime fast, og googler eller mye. Har mange klokker, men har bestemt meg for å alltid bare ha en klokke av gangen i høyere prisklasse (25 - 50`)

Uansett, jeg startet med en Sea-dweller i 2005. Så supplerte jeg med en Panerai, en av de enkleste modellene... Økonomi (begynte med flylappen) gjorde dog at jeg solgte pam`en... Og byttet rolexen med en ny Breitling Skyracer (jeg sa jo flylappen :D ). (sikkert ikke det smarteste, da SD ble mye mer ettertraktet pga at ny SD ble lansert omtrent et kvarter senere :cry: )

Må faktisk si at Skyraceren har den beste og mest lettleste kronografen som jeg noen sinne har sett på en klokke. Det er bare det at jeg er litt lei - igjen....

Har oppdaget at etter at jeg begynte med Breitling, så har mindre ur, slik som Rolex GMT/Sub ect rett og slett blitt for pinglete. Akkurat som om noe har blitt ødelagt, jeg synes for eksempel at den nye GMT er nydelig i monter, men når jeg prøver den på armen, blir det feil...

Så altså, en stor klokke tror jeg at jeg må ha.

Og så, endelig kommer kjernen i innlegget!

Jeg er veldig nysgjerrig på JLC (de rimligere kompressor-modellene) eller GP (Slik som Sea Hawk 2, lik den som ble lagt ut på finn i dag). Dog er jeg VELDIG redd for at jeg begår en feil hvis jeg går for en slik, uten å ha basic modellene i skapet (rolex, Breitling, Omega, jeg tenker da selvfølgelig på å selge Skyraceren). Selv om jeg ikke vil innrømme det, er nok i hvert fall bittelitt av moroa å få kommentarer for klokken sin av og til (tenker selvfølgelig ikke på medlemmene her, vet dere spotter f.eks en AP anytime).

Er det noen som har forsøkt å ha kun en "sær for norske forhold"-klokke, og overlevd? Innbiller meg liksom at det riktige for meg egentlig ville vært en Breitling til hverdags og en GP på lørdagskvelden, hvis dere skjønner hva jeg mener........... But I want more...

Den vakreste klokken JEG noensinne har sett er forøvrig JLC master world compressor, men er akkurat litt for dyr... foreløpig i hvert fall.....

Kommentarer folkens???

Min mening er klart at du kommer unna med det. JLC lager meget fine klokker med høy presisjon. Har selv hatt en JLC Master Compressor Chrono som jeg var veldig fornøyd med.

Jeg synes heller det er litt "kulere" å ha klokker som ikke alle kjenner igjen og da passer både JLC og GP godt inn, dog har jeg aldri kjøpt en GP, til tross for at jeg fristet etter å ha lest "Wonderboy" :mrgreen:

Du har inget å tape på å prøve en JLC i mine øyne. Man kan i tillegg få dem til rett gode priser!

Hvis du er en Breitling-mann så har de jo kommet med en ny chronograph med inhouseverk, og romslig kassestørrelse (44mm?). Veldig barsk klokke, spennende urverk og den har så vidt jeg kan skjønne bred appell hos selv de uten klokkeinteresse. Jålegenet burde kunne få god smøring med en ny Breitling :D . Mener å ha sett en sånn på Finn.No for en stund siden. Rundt slutten av 30tusentallet tror jeg den lå på.

Ellers er JLC meget flotte saker, GP har jeg personlig mindre tro på. De har i alle fall tidenes mest oppblåste nypriser, og tilhørende horribelt dårlig annenhåndspris hvis du skal selge uret. Brukt kan man jo sikkert få en grei pris, men GP klokker synes å ha en rakt nedadgående priskurve as the years pass. :)

Joda....
Ønsker du en "fet" Breitling, er du straks i "making a statement"-kategorien (som jeg egentlig definerer det meste over 45mm). Det kan være OK nok, men blir nok litt for "nisje"-preget etter mitt skjønn. Og smak.

Din tanke om å teste ut JLC Master Compressor er verdt å følge. Jeg har en JLC MC Chronograph, og trives utmerket med den. Sporty, samtidig som den er særdeles klassisk og elegant. Duger til både fritid og de mer "formelle" antrekk og anledninger.

JaegerLeCoultreMasterCompressorChro.jpg

Ellers vil jeg anbefale deg denne - Breguet Type XXI Transatlantique Flyback, dersom du er ute etter "sær for norske forhold"-kategorien ur. Selvsagt hakket vassere enn JLC, med særdeles raffinerte detaljer og utsøkt urverk. Denne trives jeg meget godt med, og noget "sær" da det pt ikke er forhandler i Norge for Breguet. Hvilket i seg selv gjør det morsomt å eie.

BreguetTypeXXITransatlantique.jpg

GP?
Også et solid "high-end" urverk, men lider nok litt av høy prising og begrenset markedsandel i Norge. Dog, noe kan jo skje når det nå er på vei til å bygge seg litt mer opp igjen her på bjerget.

Anyways; - "letefasen" er så absolutt morsom. Riktig lykke til med ditt valg når det kommer 8)

Moore: To av de flotteste kronografene som er tilgjengelig på markedet! :)
Har selv hatt gleden av å prøve en JLC MC chrono på hånda og det får alt av Breitling til å se ut som det er kjøpt på markedet i Arguineguin IMO :D

Vegard

Vegard skrev:
Moore: To av de flotteste kronografene som er tilgjengelig på markedet! :)
Har selv hatt gleden av å prøve en JLC MC chrono på hånda og det får alt av Breitling til å se ut som det er kjøpt på markedet i Arguineguin IMO :D

Vegard

Thanks, Vegard!
Jeg deler din oppfatning mht Breguet'en og Jaeger LeCoultre MC.

Spesielt denne Breguet Type XXI er jo så definitivt "one of a kind", og den nytes godt når den er på hånden. Kassen er 42,5mm, og egentlig ikke så "dominerende" som jeg skulle trodd - for mitt håndledd.
Forhandleren i København var jo svært så klar på at dette var såkalt "perfect fit" (hvilket var en påstand jeg sugde til meg, til tross for at jeg visste han gjerne ville selge uret... ;) )

JLC gjorde store endringer da de satset som de gjorde med sin design av Master Compressor-serien, men der mener jeg de lyktes godt. Der også.

Anyways; - jeg tror nok ikke det "markedet i Arguineguin" skal undervurderes helt...... :D

Hver sin smak, min venn... hver sin smak..... 8)

Takk for gode innspill. Av Breguet så er det kun den den ene som moore er lykkelig eier av, jeg kunne tenke meg, selv om jeg har fulgt med på merket av åpenbare grunner (fantastiske komplikasjoner).

Tror nok at jeg heller mer og mer mot JLC. Ser at det er en MC til salgs for litt over 60` på finn. Ser også at de kommer adskillig billigere på ebay, men jeg klarer ikke helt å føle meg trygg på å sende 40 tusen pluss over atlanteren. Hva med toll, ect? Har kjøpt fake Heuer på Tradera en gang (ufrivillig, tro meg), og det hjelper så lite å legge igjen negativ omtale når svensken ler hele veien til banken, for så bare å gi meg neg omtale tilbake... :evil: :evil:

Noen tips? Noen som kanskje har noen tips mht nytt/nybrukt i London, hører at pundets lave verdi, evt kombinert med tax-free kan gi positive utslag på lommeboken..

Du trenger da ikke gi deg ut over landegrensene for å bli lurt, svindlere finnes overalt. Jeg har blitt svindla 1 gang internasjonalt og 2 ganger i Norge så norrmenn er like gode som din "svenske"!
don't worry....no offense taken....;)

viktigste regel er alltid "kjøp selgeren før du kjøper varen"!
Finnes mengder av svindlere men også mengder av pålitlig folk.
Fungerer alltid godt å sjekke refernserne "dobbelt", dvs hvis selgerens referenspersoner jar handlet med noen du kjenner eller kjennte folk så pleier ting å gå fint.

Feks når jeg handlet sist på nett så fikk jeg navnet til en godt kjent "klokke-gal" som senere gikk i gode for selgeren og da kunne jeg uten problemer sende ivei en månedslønn i cyberspace.

Hvis du ikke har lyst på moms då minimer det med en tur til Europa eller London så får du en turopplevelse på kjøpet. London bør du kunne finne ok priser på jLC.

Husk dog at det finnes alltid en risiko å bli stoppet i tollen på gardemoen, dog er den liten!

Lykke til

Da er jeg mer enn fornøyd med innspill. Lang historie kort: I morgen går Breitling ut og JLC Master Compressor World Extreme havner på lanken. Samt at lommeboken vil være tynnslitt til jul. Noen tips til hjemmelagede julegaver? :D

Greg skrev:
Da er jeg mer enn fornøyd med innspill. Lang historie kort: I morgen går Breitling ut og JLC Master Compressor World Extreme havner på lanken. Samt at lommeboken vil være tynnslitt til jul. Noen tips til hjemmelagede julegaver? :D
Gratulerer! Da er det bare å lære seg å strikke, så er julegavene i boks også!

Greg skrev:

Føyer meg inn i rekken, og sier grattis med et utmerket valg av "primærklokke"! :D

Men når det er sagt; - går det som for de fleste av oss er det vel ikke lenge før den blir "sekundærklokke".... 8)

Primary, secondary, tertiary, quaternary ... Hvordan går resten av reglen egentlig? :mrgreen: