Valg av småbil til meg selv.

Medlem
17. okt. 2010
Innlegg
49
Sted
Bergen
Hei, trenger litt råd og tips fra andre motorhoder på forumet, etter lang tids tjeneste som til og fra jobb må min veteran Golf GTI få bli søndagsbil. Jeg trenger dermed en liten bil som kan bringe meg rundt på mine eventyr. Til familievogn har vi en Volvo V70 men den får jeg aldri låne. Kravene jeg har til min nye bil er følgende.

Ikke diesel.
Ikke Automatgir
Nok krefter
fire dører
kjøreglede i fokus.
og problemet jeg alltid har med biler. Jeg er 193 cm lang og veier når jeg er i god form 115 kg. Jeg har en kroppsfasong som gjør at jeg trenger en bred setepute for å støtte tønnelår.

Aktuelle kandidater.
BMW 1/3 serie
Audi A3
volvo c30
Skoda Fabia
VW Golf

har noen erfaringer med noen av disse, eller gøyale andre tips ser jeg gjerne at dere deler disse. pris max 450 "penger"
 
Du bør utvide listen din til å gjelde Alfa Romeo Giulietta. Til det budsjettet får du 170hk benzina og litt utstyr.

091202_ar_giulietta01-copy.jpg
 
Hva med en Skoda Octavia Elegance 1.8 TSI med 160hk. God plass og bra motor :) Grunnprisen ligger rundt 330´, så da har du litt til overs til masse gøy ekstrautstyr også!
 
Tenker du ny (0-2 år gammel) bil eller enda eldre også?

Jeg har kjørt Golf en del. Golf 5 har jeg eid i en periode, Golf 6 har jeg kjørt noen tusen kilometer i europa. Golf 6 har jeg forsåvidt ødelagt motoren på 1 bil og kondemert en annen. :p
Golf 4 ville jeg ikke en gang vurdert, maken til uinspirerende bil skal en faktisk lete litt etter..
Motorne jeg har erfaring med er 1,6D - 1,6 bensin - 1,4 TSi med og uten DSG.
1,4 TSi har en konstruksjonsfeil som gjør at innspørytingen sotes tett ved "ugunstig" kjøring. Har selv erfart det.. Om det også gjelder 160 hesteren, som er mer aktuell for deg, vet jeg ikke. Motoren er uansett veldig morsom, spessielt når det kobles med DSG, men er ikke sikkert den tåler kjøringen din.. Bare for å ha sagt det ville jeg prøvekjørt DSG før jeg avskrev det. Hadde samme holdning som deg til manuellgir. En del kilometer med aktiv kjøring på blandete veier har omvendt meg. DSG er rett og slett fantastisk. :)
Golf er uansett velbyde biler som er god å kjøre og god å sitte i. Kanskje ikke så spennende å kjøre som enkelte andre modeller, men effektiv kjøring er absolutt mulig og underholdende.

BMW 1-serie har jeg kun kjørt i coupe/cab variant. Da i 120 variant. Det var en svært skuffende opplevelse. Den så grei ut og gikk helt greit. Så stoppet det. Kjøreopplevelsen var nesten frakoblet.. Har en mistanke om at hatchbacken i M-sport er en annen opplevelse. :)

Volvo C30 har jeg aldri kjørt selv. Har derimot eid S40 en lengre periode og sikkert etter hvert tilbakelagt 60 000 km i denne (disponerer den fortsatt gjennom min far). Kjøreegenskapene er typisk volvo, litt traust. Vet ikke om det er overførbart til C30. Interiøret er vel omtrent identisk i S40 og C30. Og det er like greit, for interiøret er bra. Eneste er at Dalatexinteriøret (eller hva det nå heter) lett blir slitt og får sprekker/rifter. Men så har nå bilen "min" gått 120 000 etter hvert.
Har kun sittet på i en V50 T4, og det var absolutt noe som kan abefales! Ulv i fårekler!


Sånn, da har du vært offer for en skravlesjuk Bergenser! :D

Edit: Er forsåvidt enig med farge. Eneste er om de italienske stolene passer lårene dine ;)
 
rousp: Her har du fått låne en Octavia i to uker og så vil du ikke nevne den en gang? :p



Eller kanskje trådstarter burde droppe hele bilprosjektet og kjøpe et par skikkelig gromme klokker i stedet? :D
 
Ser jeg har en runde prøvekjøringer å gjøre den neste uken, flax at jeg har 310 timer avspasering til gode. Ønsker meg primært en bil som er så ny som mulig. Litt lei av å skru hver gang jeg skal kjøre. Det sagt, jeg skal se på en lancia delta integrale i morgen....

Golf tror jeg neppe det blir egentlig. Føler det blir for traust. Moderen har en golf 5 og jeg finner ingen god sittestilling i den bilen.

Apropos V40 t4, jeg hadde en sånn som leasingbil for noen år tilbake. Herregud for en "sleeper" det var. attenåringene i sine bmw 318 visste aldri hva som traff dem.

Den Alfaen skal jeg titte på, spent på om setene passer
 
rousp: Her har du fått låne en Octavia i to uker og så vil du ikke nevne den en gang? :p



Eller kanskje trådstarter burde droppe hele bilprosjektet og kjøpe et par skikkelig gromme klokker i stedet? :D

Octaviaen var et bra stereo på hjul. :p Kjøreglede og prestasjoner var ikke de første tankene som slo meg i bilen din, desverre ;)

Desuten er vel Octavia neppe å regne som en småbil. :D
 
Octaviaen var et bra stereo på hjul. :p Kjøreglede og prestasjoner var ikke de første tankene som slo meg i bilen din, desverre ;)

Desuten er vel Octavia neppe å regne som en småbil. :D

Tenkte mer på at han ikke var noen smågutt, akkurat. Da er det greit med litt plass :)
 
@Divident:

Golf 6 er noe helt annet enn Golf 5. Eller.. Helt annet er å ta litt hardt i.. Kjøreegenskapene er bedre, interiøret er sportsligere. Setene er bedre ;) Uansett så må du få prøvd en nyere golf med sportsunderstell. De understellene er virkelig bra. Golf 5 har jeg kjørt med og uten sportsunderstellet. Det er ikke sammenliknbart en gang. 6eren hra jeg kun kjørt med sportunderstell. Det også er svært bra.

Hadde jeg kjøpt bil i den prisklassen selv hadde jeg vurdert sterkt en Golf 140 hk TDi med 4-motion. Så hadde jeg chippet den til 170. Du hadde kjørt ringer rundt GTier på vått føre eventuelt på trange veier. :) Bensin er vel og bra, men en stor diesel er heller ikke å forakte. Eventuelt får du en brukt GTD for 400 000, da mister du 4 motionen. Og da forsvinner fortrinnet med diesel.

Om mine erfaringer med S40 er overførbart til C30 er ikke disse veldig sportslige heller. Understyring er gjeldene på de meste av nyere volvo. Har prøvd både V50 og V40 i T4 variant. Fantatiske sleepere. :p Kanskje en C30 med megamotor gir samme effekt?
 
Skal prøve golf 6 med sportsunderstell, takk for tipset.

ser også at c30 kan leveres med d5 motor. Det hadde vært noe, liten designperle med enorm diselbrenner foran. Sikkert moro understyrt
 
Aktuelle kandidater.
BMW 1/3 serie
Audi A3
volvo c30
Skoda Fabia
VW Golf

Her er det bare ett riktig valg - og jeg tror du vet det selv. BMW!

Til de som liker Audi kan sikkert en A3 med quattro gjøre susen, det er bare ikke for meg. C30 er jo bilen som er markedsført som "Av jenter - for jenter", og at noen i det hele tatt vurderer å kjøpe en Volvo med mer enn 130 hk er for meg uforståelig. Fabia har jeg aldri sett noen menn kjøre, eller noen under pensjonsalder...

Golf er sikkert greit med 4-motion, men du forteller jo hele verden at du gir faen, da!

Sånn, det var mine tanker - helt uten fordommer...;););)
 
Hehe, du har ett poeng mogens, kanskje til og med flere. Er veldig begeistret for bakhjulstrekk, men ikke så begeistret for bmw med mindre enn seks sylindre.

angående imageproblemer og bil. som attenåring kjøpte jeg en rød mitsubishi pickup, det var dog kun jeg og min kjære mor som så at den var rød. etter 16 år i sollys (jada, den dukker opp av og til i bergen og) var den mer eller mindre rosa. Fantastisk bil, jeg savner den enda. men den måtte gi opp etter at jeg prøvde å kopiere "dukes of hazard" i den
 
Her er det bare ett riktig valg - og jeg tror du vet det selv. BMW!

Til de som liker Audi kan sikkert en A3 med quattro gjøre susen, det er bare ikke for meg. C30 er jo bilen som er markedsført som "Av jenter - for jenter", og at noen i det hele tatt vurderer å kjøpe en Volvo med mer enn 130 hk er for meg uforståelig. Fabia har jeg aldri sett noen menn kjøre, eller noen under pensjonsalder...

Golf er sikkert greit med 4-motion, men du forteller jo hele verden at du gir faen, da!

Sånn, det var mine tanker - helt uten fordommer...;););)


Enig i det meste, men Golf med 4-motion mener du bare er "gi faen" helt til du innser hvor mye du faktisk kjører ringer rundt om du utstyrer den med motor. :p Og da er det jo ekstra morsomt, siden de fleste tror du gir faen. Jeg hadde til og med fjernet alt av merking på den for å maksimere effekten. :p

Volvo med stor motor er hvertfall morsomt i lyskryss, stort mer har jeg ikke prøvd Volvo med stor motor..